NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1619745
Gjorde som jag skrev, fortsatte efter jobbet igår. Dock utan någon framgång :-(
Läst lite mer på nätet, lyckades använda "rätt söktermer" till slut, fick då en mängd med resultat där andra har haft samma problem.
Nyckeln fastnar, skärmar/instrument är "död".
Köper IAF nytt batteri imorgon, då mitt nuvarande har minst en cell som felar.
Ska testa med lite tips jag "plockade upp" vid sök. Bl.a. använda nyckel-bladet och låsa/låsa upp ett antal gånger (5 tror jag det stod).
Sen lite annat rel till immobilizer...
#1620043
Så långt:
Nytt batteri efter att ha laddat det. Nyckel-bladet och låsa/låsa upp X antal gånger. Hjälpte inte.
Rev och rengjorde CEM igen, denna gång med tryckluft och rengöring för elektronik, då jag senast noterade att det var lite damm som "flög ur" när jag gjorde detta. Utan tryckluft.
Även denna gång såg jag att det fanns damm.
Återmontering sker senare idag, med hopp om att något "nytt" ska ske. Håller tummarna :)
#1620379
Felsökning fortsätter:
Installerade VIDA efter inköp av dongle från RHTrading vilken anlände i måndags.
Strulade med drivrutiner. Löste det och idag så var det dags för test...
Fick kontakt med bilen vid första försöket, men efter konfiguration av fordon så kom jag inte längre. Meddelande om att tändningen inte var påslagen.
Vred nyckeln (som fortfarande sitter fast) till läge I och II, ingen skillnad.

Började om, VIN inlagt etc. Såg helt ok ut. Men sen börjar det krångla igen. Hittar ingen enhet alls MoongosePro JLR dyker inte upp igen.
Startade om Virtualbox, Win10, VIDA. Nu visar den inte ens Communication tool fältet...

Väljer jag den tidigare konfigurerade bilen i listan så får jag något kommunikations rel felmeddelande...
Startade om dator, Virtualbox etc. Ingen framgång...

Tyvärr så blev mina skärmdumpar inte bra, men gör nytt försök vid tillfälle och ska då se till så jag får bättre skärmdumpar.

Redigerat: Jag tror att jag hittat felet som uppstod efter omstart av datorn. Jag har glämt att köra
modprobe -r kvm_intel
(ja jag kör Linux som "host"). Ny test efter matintag...

Redigerat2:
Så var inte fallet, spelar ingen roll om jag kör modprobe -r kvm_intel
Men fick lite bättre skärmdumpar IAF, även om de inte är 100%'iga
Ska lägga till att Win10 hittar enheten och att den listas under enhetshanteraren utan problem
vida1.png
vida1.png (267.32 KiB) Visad 437 gånger
vida2.png
vida2.png (305.74 KiB) Visad 437 gånger
vida3.png
vida3.png (78.37 KiB) Visad 437 gånger
vida4.png
vida4.png (101.03 KiB) Visad 437 gånger
#1620574
Hej, MDK intrassant problem.. :-(
4. Koll av jord anslutningar A-stolpar
Kommar der jord/stel "ind" i ledningen, kolla 5-10cm från anslutning.
Sitter ALLA plugg godt tilsammans, giv evt liten elektronikrengöring/spray
Har du möjlighet för giva radion 12v+ och 12 - direkt, för at få kool på om du har ett + eller - problem
#1620651
Bent skrev: lör 08 nov 2025, 21:24 Hej, MDK intrassant problem.. :-(
4. Koll av jord anslutningar A-stolpar
Kommar der jord/stel "ind" i ledningen, kolla 5-10cm från anslutning.
Sitter ALLA plugg godt tilsammans, giv evt liten elektronikrengöring/spray
Har du möjlighet för giva radion 12v+ och 12 - direkt, för at få kool på om du har ett + eller - problem
Tack för tips!
Alla pluggar sitter i som de ska, så långt jag kan se. Samtliga är blåst med tryckluft, elrengöring och blåst med tryckluft igen. För att sedan torka i ca 24 timmar innan återmontering.
Med tanke på rådande luftfuktighet, så kan det så klart vara fukt kvar...

Absolut så kan jag testa med 12V till radion direkt. Gör det vid tillfälle.

"Cigg-pluggen" är bytt mot USB portar, har inte kollat om den fungerar som den ska. Kollar även den.

Goda tips! Tackar!!!

Övrigt: Jag har lyckats få kontakt med en Volvo tekniker till slut. Han är övertygad om att "tändningslåset" är defekt.
Han ska återkomma när han fått tag i ett lås (nytt lås är inte aktuellt, han tror det kostar mellan 4K och 5K. Något jag inte lägger på den här bilen annat än om 100% säker på att det är det som är felet).
Jag planerar sen en tid tillbaka på inköp av nyare bil under 2026. Någon XC lutar det åt just nu...
#1620653
MDK skrev: Idag, 10:09
Bent skrev: lör 08 nov 2025, 21:24 Hej, MDK intrassant problem.. :-(
4. Koll av jord anslutningar A-stolpar
Kommar der jord/stel "ind" i ledningen, kolla 5-10cm från anslutning.
Sitter ALLA plugg godt tilsammans, giv evt liten elektronikrengöring/spray
Har du möjlighet för giva radion 12v+ och 12 - direkt, för at få kool på om du har ett + eller - problem
Tack för tips!
Alla pluggar sitter i som de ska, så långt jag kan se. Samtliga är blåst med tryckluft, elrengöring och blåst med tryckluft igen. För att sedan torka i ca 24 timmar innan återmontering.
Med tanke på rådande luftfuktighet, så kan det så klart vara fukt kvar...

Absolut så kan jag testa med 12V till radion direkt. Gör det vid tillfälle.

"Cigg-pluggen" är bytt mot USB portar, har inte kollat om den fungerar som den ska. Kollar även den.

Goda tips! Tackar!!!

Övrigt: Jag har lyckats få kontakt med en Volvo tekniker till slut. Han är övertygad om att "tändningslåset" är defekt.
Han ska återkomma när han fått tag i ett lås (nytt lås är inte aktuellt, han tror det kostar mellan 4K och 5K. Något jag inte lägger på den här bilen annat än om 100% säker på att det är det som är felet).
Jag planerar sen en tid tillbaka på inköp av nyare bil under 2026. Någon XC lutar det åt just nu...
Hej,
Det är inte så att du kan ta loss tändningslåset å sen försöka plocka isär det trots att nyckeln sitter kvar..?
För jag tänker, att om verkstan ska byta låset så måste de ju på nåt sätt få loss nyckeln så att du får den i handen.. Men det kan ju hända (ingen aning) att de typ sågar itu låset för att få loss nyckeln.. Eller, så finns det något knep, som kanske uppenbarar sig efter lite klurande när du har låset under lupp, eller som teknikern känner till och kan dela med sig av..
#1620665
@Okalettos
Jag har försökt få ur låset trots att nyckeln sitter fast. Dock utan framgång, än så länge.
Det är milt sagt trångt.
Men ja, det var min tanke också, ta isär det. dels för rengöring men också för att försöka få ur nyckeln.

Men det jag finner efter läsning online, så verkar det som om man kanske är tvungen att bryta av nyckeln. Def något jag vill undvika då jag bara har en.
Absolut så delar jag med mig av info om tekniker har en lösning på hur man får ur nyckeln. Om han delar med sig av den informationen...
#1620672
MDK skrev: Idag, 13:29 @Okalettos
Jag har försökt få ur låset trots att nyckeln sitter fast. Dock utan framgång, än så länge.
Det är milt sagt trångt.
Men ja, det var min tanke också, ta isär det. dels för rengöring men också för att försöka få ur nyckeln.

Men det jag finner efter läsning online, så verkar det som om man kanske är tvungen att bryta av nyckeln. Def något jag vill undvika då jag bara har en.
Absolut så delar jag med mig av info om tekniker har en lösning på hur man får ur nyckeln. Om han delar med sig av den informationen...
Aha.. Ett nytt lås är nog billigare än en ny bilnyckel (gissar på 5000 för dessa bilar nu för tiden, plus inkodning), speciellt om du får tag i ett begagnat lås.. Minns dock inte om nytt tändningslås kräver inkodning 🤔, isf är det tyvärr få firmor som kan/vill göra det..

@Okalettos Jag har försökt få ur[…]

Inget om bara köpa Ravenol WS dunk i valfri s[…]

Saknar din bil denna kabelmatta så kommer du[…]

Enkät för volvoägare/älskare!

Hej! Min enkät in mest inriktad på Volv[…]