Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev:
Lövet skrev: sön 25 maj 2025, 15:09 Har ingen M10 bult att testa magiska tricket med heller
Om du läste min tråd så lär du ha sett att jag petade in en metallpinne typ 8x27mm i hålet och skruvade i den ordinarie bulten :-)
Jo men jag fattar inte riktigt. Du petar i en smalare bult för att nå "botten" och sen i med den ordinare?
Lövet skrev: sön 25 maj 2025, 15:26 Jo men jag fattar inte riktigt. Du petar i en smalare bult för att nå "botten" och sen i med den ordinare?
Precis :-)
Erik Å skrev:
Lövet skrev: sön 25 maj 2025, 15:26 Jo men jag fattar inte riktigt. Du petar i en smalare bult för att nå "botten" och sen i med den ordinare?
Precis :-)
Ska prova!
Erik Å skrev:Precis :-)
En hjälte är du Erik Å!
Kapade av en bult och petade ner den och sen var det bara att skruva
IMG_0775.jpeg
IMG_0775.jpeg (1.8 MiB) Visad 1595 gånger
Då är det ihopmonterat igen. Stort tack till Erik Å som verkligen var avgörande. Lilla buntbandstricket fungerade när man skulle slå på knuten igen (även om det krävdes tre försök, de första två ramlade kulorna ut på då något hamnade snett).

Problemet är att det inte blir bra. Den inre klämman fäster inte tillräckligt bra så damasken halkar av och hamnar för långt in. Jag har använt Perma-Quick tång och tagit i så fingrarna blöder. Men den halkar av ändå. Vad tror ni om buntband i stål istället?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är viktigt att man sträcker klämmorna så mycket det går innan man hakar i hullingarna. Annars räcker inte "kläm ihop"-mekanismen till utan bottnar
Det går åt lite övning för att få till det där :-)
av Lövet
Erik Å skrev:Det är viktigt att man sträcker klämmorna så mycket det går innan man hakar i hullingarna. Annars räcker inte "kläm ihop"-mekanismen till utan bottnar
Det går åt lite övning för att få till det där :-)
Det bara går inte. Har försökt två gånger nu. Klämman sitter helt perfekt först, det går inte rubba den eller damasken en millimeter, men direkt efter provkörning har damasken halkat av "knölen" den ska sitta på.

Går det använda en vanlig slangklämma istället?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lövet skrev: tis 27 maj 2025, 17:59
Konstigt, det ska ju funka med klammer.. Sen finns det antagligen bättre och sämre fabrikat. Biltemas såg veka ut, jag beställde på nätet i stället.
På lilländen går det att ha en slangklämma, det hade jag själv ett tag. Svårt att få helt vattentätt och det finns risk att slangklämman nöter hål på damasken men annars så. I storänden finns däremot inte tillräckligt med plats. Trångt mot styrspindeln om jag minns rätt. Kanske funkar bättre på P2? :-)
av Lövet
Erik Å skrev:
Lövet skrev: tis 27 maj 2025, 17:59
Konstigt, det ska ju funka med klammer.. Sen finns det antagligen bättre och sämre fabrikat. Biltemas såg veka ut, jag beställde på nätet i stället.
På lilländen går det att ha en slangklämma, det hade jag själv ett tag. Svårt att få helt vattentätt och det finns risk att slangklämman nöter hål på damasken men annars så. I storänden finns däremot inte tillräckligt med plats. Trångt mot styrspindeln om jag minns rätt. Kanske funkar bättre på P2? :-)
Det är lilla änden det handlar om. Jag måste nog prova.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]