Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Åtminstone på tidigare årgångar så hade bilar med manuell låda "kulknut" medan de med automat hade "tripod" dvs den du har på bild ovan.
Har inte lyckats lista ut varför det var olika typ av innerknut beroende på låda. Kanske tripod var billigare och höll på automater som alltid växlar mjukt? :-)
Båda typerna borde väl iofs gå att dela på plats.. Kan bli trångt att montera det inre damaskclipset sen antar jag
Här visas hemligheten med montering av inner-kulknut. Musikvalet är dock inte helt i min smak :-D
Erik Å skrev:Åtminstone på tidigare årgångar så hade bilar med manuell låda "kulknut" medan de med automat hade "tripod" dvs den du har på bild ovan.
Har inte lyckats lista ut varför det var olika typ av innerknut beroende på låda. Kanske tripod var billigare och höll på automater som alltid växlar mjukt? :-)
Båda typerna borde väl iofs gå att dela på plats.. Kan bli trångt att montera det inre damaskclipset sen antar jag
Här visas hemligheten med montering av inner-kulknut. Musikvalet är dock inte helt i min smak :-D
Tack för länken. Men det där kommer väl vara helvetiskt svårt om halva fortfarande sitter kvar i lådan? Kanske lättare att försökta få ur hela axeln? Jag använde bara kofot men det kändes väldigt stumt tyvärr
Lövet skrev: Igår, 20:59 ..Men det där kommer väl vara helvetiskt svårt om halva fortfarande sitter kvar i lådan? Kanske lättare att försökta få ur hela axeln? Jag använde bara kofot men det kändes väldigt stumt tyvärr
Är det vänstra drivaxeln du inte får ur? Jag gick bet sista gången jag försökte få ut den ur lådan (har lyckats tidigare), man får ju inte in något bra bräckjärn.. Och det är bara på ena av knuten sidan man kommer åt att bända vilket leder till "byrålådseffekt"

Köpte ett stort slangklammer, tänkte använda det för att klämma fast ett par spikband mot inre delen av knuten så jag får något att rycka i.. Tanken var att montera två spikband 180 grader mot varandra och sätta ihop ytterändarna av spikbanden och sen slå med en hammare emellan dem så att man får "rakt" ryck utåt på innerknuten. Projektet kom dessvärre av sig, skulle ju byta axeltätning men åker vidare med lätt oljeläckage :-)
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Erik Å skrev:Är det vänstra drivaxeln du inte får ur? Jag gick bet sista gången jag försökte få ut den ur lådan (har lyckats tidigare), man får ju inte in något bra bräckjärn.. Och det är bara på ena sidan man kommer åt att bända vilket leder till "byrålådseffekt"
Ja det är vänster. Sitter lite i skiten då jag tog av yttre damasken så jag kan inte heller återmontera och åka till verkstad :(
Ytterknut bytte jag på plats när jag inte fick ur axeln. Det gick lätt :-) Fick sen höra att inte alla ytterknutar har genomgående skruvhål :-/
viewtopic.php?f=16&t=156406&p=1384856#p1384856
Erik Å skrev:Ytterknut bytte jag på plats när jag inte fick ur axeln. Det gick lätt :-) Fick sen höra att inte alla ytterknutar har genomgående skruvhål :-/
viewtopic.php?f=16&t=156406&p=1384856#p1384856
Jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår det magiska skruvtricket. Men en sån här grej då för att ta av knuten? https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000049843 Har inga problem att köpa ett verktyg för 400kr för att slippa lämna bilen på verkstad. Men när man väl fått av knuten - bankar man bara på den igen efteråt? Inga låsringar eller dylikt?
Bild
Lövet skrev: Igår, 22:11 Jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår det magiska skruvtricket.
Man skruvar i princip bara i en längre M10-skruv i stället för den ordinarie. Den går då igenom yttre delen av knuten, igenom den inre och trycker ur axeländen! Plopp typ :-D
Funkar inte om hålet inte är genomgående förstås, då kanske avdragare är ett alternativ. Tar man loss axeln så kan man knacka bort knuten med nån lämplig tung klubba..

Vid återmontering drar man ett buntband runt c-clipset så det hålls intryckt i spåret och sen skjuter man på knuten över splinen. Buntbandet knuffas undan och clipset är inne i knuten, klick!

Du får gärna testa om det funkar med att klämma fast stålband under ett ⌀110mm (ca) slangklammer runt innerknutens innerdel och sen rycka.. Vill ju veta om det funkar eller inte :-)
Det där att vrida axeln så att C-clipsets öppning hamnar nedåt är nog också värt att prova. Man får väl chansa och testa olika riktningar..?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]