Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Sedärja!
Kul att det var en lyckad försäljning ändå, trots det rådande läget. Politiken åsido, så känns M3 fortfarande högaktuell som instegsbil för många vilket väl kan göra priset lite högre? Det lär bli annorlunda om några år med alla MY-leasingar som går ut...
Läste mycket om dyra försäkringar inför mitt köp men tycker att Trygg Hansa gav mig ett helt ok pris ändå på strax över tusingen, villa i norrort.

Spelplanen har onekligen jämnats ut, på gott och ont. Polaren lyckades nypa en P2 SM LR på leasing för drygt en månad sen (till pangpris verkade det som) och är än så länge jättenöjd, hans första elbil. Många effektstarka tyskar i bagaget och ett par modernare Volvos, men P2an föll honom väl på läppen. Det var väldigt nära att det blev en XC40/EX40/EC40 (precis vid namnskiftet, vilket det nu landade i) men den hade såpass mycket lägre räckvidd och är väl generellt en tråkigare bil på alla plan.
Väntar dock på att få ett meddelande från honom om att jag ska 3D-printa mugghållare... ;)
av Lövet
grillchips skrev:Politiken åsido, så känns M3 fortfarande högaktuell som instegsbil för många vilket väl kan göra priset lite högre? Det lär bli annorlunda om några år med alla MY-leasingar som går ut...
Politiken var inte avgörande på något sätt, jag hade ju redan köpt bilen så det blir ju inga nya pengar till Tesla förutom 99kr/mån för Premium Connectivity och det tror jag inte är avgörande ;) Men jag kan inte påstå att det bara kändes härligt att åka Tesla mot slutet (även om jag själv aldrig drabbades av något negativt).

Precis som du säger så tror jag på ett ganska ordentligt fall på Model Y framöver när det kommer vara hundratalas identiska bilar till salu samtidigt. Så jag utesluter inte att jag kommer tillbaka när nån ytterligare hundring på inköpspriset är borthyvlat :-D Det är nog, trots att jag inte vill erkänna det, Model Y som man ska ha om man ska ha Tesla som enda bil. Man sitter bättre, bakluckan är helt överlägsen, det sitter dragkrok på alla. Det går liksom inte att komma ifrån. Men den jag VILL ha är ju en Model S trots att den logiskt sett inte är ett bra köp. Men sååååå mycket snyggare!

Försäkringar för mig hade hamnat mellan 1500-1800kr/mån efter vagnskadan gått ut på 3an.

edit: Kollade precis vad en helt vanlig V60 T6 RE kostar att försäkra - från 1050kr/mån för mig. Så skillnaden kanske egentligen var avgörande.
av valln
Kostar helförsäkring av Tesla ungefär 30000 kronor per år?
Volvo elbilar kanske 15000 kronor per år?

Det blir en jättestor kostnad per mil om man kör 1000 mil per år...
Användarvisningsbild
av fjohan82
valln skrev: tis 01 apr 2025, 19:42 Kostar helförsäkring av Tesla ungefär 30000 kronor per år?

Det blir en jättestor kostnad per mil om man kör 1000 mil per år...
För mig kostar en M3 LR AWD (nya modellen) 22500/år helförsäkrad med upp till 3500 mil och alla tillval.
Polestar 2 LR Performance kommer inte långt efter med 19600/år.
Skulle jag "låta bilen stå" och bara rulla 1000/år kan man ta bort ca 4000/år på försäkringen.

Monstret Tesla Model S Plaid som har 1020hk kostar 28700/år med allt extra och 3500 mil/år.

Väljer jag däremot en M3 RWD (nya modellen) som har mindre effekt blir försäkringen 18600/år med 3500 mil/år, så det syns tydligt att körsträcka och motorns effekt påverkar försäkringspriset avsevärt. Även var man bor och hur man parkerar brukar ha inverkan på försäkringar.

Kostnaden för M3 RWD i exemplet ovan är dubbelt så hög mot min nuvarande dieselbil så vill man gå över till elbil är min tanke att leta effektsvaga modeller för att slippa minst en dubblering av försäkringskostnaden uppe på amorteringen på billånet.
av Lövet
valln skrev:Kostar helförsäkring av Tesla ungefär 30000 kronor per år?
Min Tesla skulle kosta cirka 1500kr per mån blir 18.000kr på ett år. En Volvo XC40 P8 kostar runt 1000kr per mån för mig, så 12.000kr. 6.000kr per år i skillnad. Inte avgörande kanske, framförallt inte som att Volvon förbrukar 40-50% mer el vid samma körning.
Användarvisningsbild
av grillchips
@fjohan82, helförsäkringen på min gamla V90 T5 låg i slutet på ~800kr i mån för mig. Lägg då på bränslekostnaden (snitt 1l/mil), då gick det fort att räkna hem den ökade försäkringskostnaden på Teslan, för min del. Finns såklart fyrahundra parametrar till att ta hänsyn till, men just de två som direkta jämförelser var helt klart en ögonöppnare. Jag har ju dessutom möjligheten att ladda hemma och även under sträng vinter betalade jag inte mer än 400kr för att ladda hemma och köra värmaren *varje* morgon när ungarna skulle till skolan.
Med Volvon var det minst 400kr per vecka i soppa..

@Lövet
Polestar 4 då? Den är ju pangsnygg tycker jag, får lite Urus-vibbar av den (och det är inte nödvändigtvis bara positivt), men den är cool och sticker ut.
av Lövet
grillchips skrev:Polestar 4 då? Den är ju pangsnygg tycker jag, får lite Urus-vibbar av den (och det är inte nödvändigtvis bara positivt), men den är cool och sticker ut.
Fel pengar för min del helt enkelt. Ska jag vara ärlig mot mig själv så var även TM3an något "overkill" egentligen. Jag behöver inte 50 mil räckvidd och 400hk egentligen. Men det var kul! Jag åker helt enkelt för lite och skjutsar mest barn till träningar med en jäkla Auris i 40 kmh framför mig ändå ;)

Jag kommer nog ha is i magen närmaste halvåret. BMWn kan tjänstgöra någorlunda som vardagsbil fram till september i alla fall. Sen får vi se hur elbilsutbudet ser ut. Känns som det kan bli en hel del sättningar på vissa modeller. P2, i4, Audi E-tron - alla lockar men är lite dyra än så länge (för obelånat privatköp)
Snart kommer det tillbaka många privatleasade bilar som varit ute i tre år. Det om något borde få begpriserna att gå ner. Ja, om dom inte exporteras. :-/
av Lövet
EbbevonVolvo skrev:Snart kommer det tillbaka många privatleasade bilar som varit ute i tre år. Det om något borde få begpriserna att gå ner. Ja, om dom inte exporteras. :-/
Exakt. En bil som kommer komma tillbaka bokstavligen i drivor är Tesla Model Y. Kanske dags för en sån om ett år ;)
Lövet skrev:
EbbevonVolvo skrev:Snart kommer det tillbaka många privatleasade bilar som varit ute i tre år. Det om något borde få begpriserna att gå ner. Ja, om dom inte exporteras. :-/
Exakt. En bil som kommer komma tillbaka bokstavligen i drivor är Tesla Model Y. Kanske dags för en sån om ett år ;)
Vi har alla olika behov och prioriteringar. En bil som passar dig behöver inte passa mig.
Jag har en gång sagt att jag ska aldrig säga aldrig. :-D Men jag kan ändå säga att Tesla inte passar mina prioriteringar, och att jag aldrig kommer att köpa en sådan. :-o
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]