Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Fått på sommarhjulen nu i alla fall. Men gud så tråkiga de ser ut. Nåväl, för 1500kr får man inte mer. Nokian Hakka dock i gott skick på dem. Fälgarna ser bra ut på 3 meters håll kanske, inte närmare :-( Nåväl, det får funka till dess jag snubblar över något roligare.
IMG_4504.jpeg

Testade att tanka bilen och precis som Google föreslår så funkar det faktiskt bra om man vinklar munstycket, kunde tanka fullt utan avbrott. Skönt ändå att veta.

Upptäckt lite fler fel också. Förarstolen knakar, känns nästan som den sitter löst. Tänkte testa att dra åt lite. Sen knakar fjäderbenslagringarna också i farthinder. Inte ett dyrt fel kanske men det är ju ett meck att ta isär så mycket för att komma åt. Får se om jag orkar. Saknar fjäderspännare också.

Det är slitstarka bilar det där. Kan nog bli en klassiker så småningom.

Men du, jag tycker faktiskt det är snyggare med plastkapslarna än dom där aluminiumfälgarna. :-)
Hur dåligt är det här övre motorfästet? Upplever att bilen ”hoppar” lite vid växel 1-2 samt knakar vid ojämnheter. Hade ju varit en enkel fix jämfört med fjäderbenslagringar som jag fick byta förra gången…
IMG_4629.jpeg
IMG_4629.jpeg (2.29 MiB) Visad 6111 gånger
Vilket motorfäste? Det där är väl ungefär lika effektivt som en gummisnudd ;-)

Det är väldigt stora påfrestningar på just det fästet, och det gör stor skillnad mellan ett slitet och ett friskt sådant. Men glöm inte fästet vid torpeden också, det slits väl inte riktigt lika fort, men får ändå stå ut för stora påfrestningar. Och byter du bara den stora bussningen, så kommer bakre i regel ge upp relativt snabbt även om det är ok idag. Svagaste länken osv...

Du bör även kontrollera staget mellan växellåda och subframe, det slits det också, och extra mycket när övre är sopslut.

Är både övre och undre slut så är det bara en kort tidsfråga innan dom hydrauliska fästena ger sig, Dom är byggda för att ta upp vikten av motorn, inte vridet. Dom är dessutom inte så där super-billiga, eller speciellt roliga att byta. Så man undviker gärna onödigt slitage på dom :P

... Och när du ändå håller på med motorbussningarna så kolla över det högra nedre fästet också, det ser du genom höger hjulhus. Säckar det ihop så hänger motorn lite snett och tillåts att "gunga", går det tillräckligt långt så kommer motorn vila på subframen med skapliga vibrationer som följd - men framförallt en övervägande risk att drivaxlarna tar stryk.

Både det övre och högra-nedre var sopslut på min V70 vid köp(12 år sedan!). Speciellt det högra. Fick hissa upp motorn en 5-6cm för att den skulle linjera med det nya fina fästet :-D Det vid växellådan var i dåligt skick, men inte katastrof. Böt det såklart ändå då jag böt till poly-bussningar.
Hurra, en hel lista på att göra! ;)

Nåväl, jag får väl börja uppifrån helt enkelt och jobba nedåt. Det övre verkar iaf lätt att byta.

Finns det nån anledning att köpa någon annanstans än VPARTS?
Lövet skrev:Fått på sommarhjulen nu i alla fall. Men gud så tråkiga de ser ut. Nåväl, för 1500kr får man inte mer. Nokian Hakka dock i gott skick på dem. Fälgarna ser bra ut på 3 meters håll kanske, inte närmare :-( Nåväl, det får funka till dess jag snubblar över något roligare.
IMG_4504.jpeg

Testade att tanka bilen och precis som Google föreslår så funkar det faktiskt bra om man vinklar munstycket, kunde tanka fullt utan avbrott. Skönt ändå att veta.

Upptäckt lite fler fel också. Förarstolen knakar, känns nästan som den sitter löst. Tänkte testa att dra åt lite. Sen knakar fjäderbenslagringarna också i farthinder. Inte ett dyrt fel kanske men det är ju ett meck att ta isär så mycket för att komma åt. Får se om jag orkar. Saknar fjäderspännare också.
Vad roligt att jag minns dessa fälgar som rätt feta när bilen kom, fast nu ser det ut som de är på 13" typ Bild
Försöker bli klok på hur stor denna är i skuffen men internet är inte behjälpligt, om du orkar vid tillfälle skulle du kunna mäta bredden på smalaste stället (dvs mellan hjulhusen) och djupet från ryggstödet på baksäte ut till lucka? Vid golvet blir kanon.
batmac skrev: tor 08 aug 2024, 14:16 Försöker bli klok på hur stor denna är i skuffen men internet är inte behjälpligt, om du orkar vid tillfälle skulle du kunna mäta bredden på smalaste stället (dvs mellan hjulhusen) och djupet från ryggstödet på baksäte ut till lucka? Vid golvet blir kanon.
tänker du på detta?
1.jpg
1.jpg (210.94 KiB) Visad 2716 gånger
UnleashFusion skrev:tänker du på detta?
Typ, men den bilden har jag hittat, men rätt bredd är inte med där. 1210 är måttet på öppningen snarare än smalaste delen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]