Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ted68 skrev:
sewen skrev:Eländes elände e vad de e iaf!
Jag har ju en äldre (MY2020 V90CC) och då värms motorn men ändå lite sugen på att skaffa en konventionell motorvärmare som man pluggar in med strömsladd. 3 tuss är inte alls farligt! Men när de ändå är där och rotar är det lika bra att montera kupéfläkt och batteriladdare tänker jag.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400310615

Men om du kollar manualen till din 2020 så står det väl så här?

Uppdaterad 2020-03-19
Värmaren har två delfunktioner som i olika situationer hjälper till att värma kupé eller motor.
Värmaren har två delfunktioner:
Parkeringsvärmare – värmer vid behov kupén när parkeringsklimatets förkonditionering är aktiverad.
Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning.
Värmaren är bränsledriven och är monterad i det främre högra hjulhuset.

Så motorn värms inte av värmaren när motorn är avstängd.
Fyfan, du har rätt! Trodde inte det gällde mig då jag för ett år sen fick detta skickat till mig från Volvos kundtjänst:

Vid frågan om direktstart så får du den JA/NEJ-frågan vid alla tidpunkter från 15 minuter och mindre. Vid svar JA så kommer motorn starta lite lätt för att dra igång AC som arbetar mot temperaturen cirka 20 grader. Men även parkeringsvärmaren som arbetar för att värma upp motorn så att du slipper kall motorstart. Stor del av spillvärmen från parkeringsvärmaren går in i bilen och värmmer också upp. Vid svar NEJ går bara parkeringsvärmaren igång och arbetar för att att då bara värma motorn (spillvärmen går fortfarande in i bilen).

och
Temperaturen inuti bilen är inget som parkeringsvärmaren bryr sig om, primärt är det för att minimera slitage på motorn.

Då hade jag givit kundtjänst uppgifter om vilken bil det gällde ink regnummer. :devil:
sewen skrev: tis 09 jan 2024, 19:23
Ted68 skrev:
sewen skrev:Eländes elände e vad de e iaf!

Vid frågan om direktstart så får du den JA/NEJ-frågan vid alla tidpunkter från 15 minuter och mindre. Vid svar JA så kommer motorn starta lite lätt för att dra igång AC som arbetar mot temperaturen cirka 20 grader. Men även parkeringsvärmaren som arbetar för att värma upp motorn så att du slipper kall motorstart. Stor del av spillvärmen från parkeringsvärmaren går in i bilen och värmmer också upp. Vid svar NEJ går bara parkeringsvärmaren igång och arbetar för att att då bara värma motorn (spillvärmen går fortfarande in i bilen).

och
Temperaturen inuti bilen är inget som parkeringsvärmaren bryr sig om, primärt är det för att minimera slitage på motorn.

Då hade jag givit kundtjänst uppgifter om vilken bil det gällde ink regnummer. :devil:
Intressant svar. Den drar alltså igång motorn men samtidigt drar den igång parkeringsvärmare för att undvika kall motorstart (när den precis startat motorn kall)
@Fattiglapp, Ja tyckte jag också. Ifrågasatte det och då fick jag till svar:
När du väljer JA så startar motorn lite "lätt", alltså den går igång men inte till den grad att det fungerar som en ordentlig start av bilen och du kan köra iväg, utan för att AC kan köras.
Vidare så svarade han att ja, det är ju start av motorn på sätt och viss och vill man vara så snäll som möjligt ska man köra bara värmare först så länge som möjligt.

Tycker inte de verkar ha stenkoll direkt..
Derank skrev:å andra sidan har du kört ett år och tyckt att det fungerat bra så varför bekymra sig?
Bra och bra. Det lär väl ta ett antal kallstarter innan eventuella fel på motorn uppdagas pga kallstart. :bored:
Men visst, bilen står i varmt garage hemmavid så oftast behöver jag inte köra värmaren. Inte dirket orolig mest irriterad att de försämrar funktionen över tid och att kundtjänst inte verkar ha koll på det.
246 skrev: tor 11 jan 2024, 00:02 Nu gäller det förstås före tillv 2018-46, men undrar vad som är "lite lätt" start av motorn?
Antingen går väl motorn på tomgång eller ej?? Lär väl knappast gå på 2 cylindrar..eller?!
Exakt, personen som svarade kan inget om bilar. Finns inget "lätt" utan det är säkert tomgång. Tomgång är det sämsta för en kall motor.
Ännu inget felmeddelande på Volvon med klippta trådar till ventilen. Ska försöka ta mig tid att gå ut med datorn senare för att kolla om det dykt upp nån felkod. Det lär vara så att det finns en felkod sparad i CCM men som inte tänder någon varningslampa.

Någon hade lyckats dra ur stöpseln till ventilen via hjulhuset. Lyckades då inte för mig, antingen är ventilen placerad annorlunda på hybriden eller så var det fel på min teknik.

Samma man menade att det var lite svalare i kupen efter förvärmning än innan och det låter ju logiskt när motorn också ska värmas. Jag kör så sällan med bilen så det är inget jag märkt av, men sambon är riktigt frusen av sig och hon har inte klagat. Vi har haft ganska varmt här nu men nu när hon kom från jobbet var det -10 och kallare blir det.
Hundra på att det gäller både hybrid och de vanliga modellerna eller är detta bara hybriden? Jag kände ju på mina slangar mellan motor och torpedvägg, de var ju rejält varma och ett rör på motorn var ljummet. En V60 B3 bensin -21. Om inte motorn värms borde ju luften som blåses in i bilen bli markant kallare när motorn startas och kylvätskan cirkulerar innan motorn börjar bli varm. Mär jag testade var det marginell skillnad.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18
utbytesintervaller

Mejlade modell och regnr till volvo-support-se@vo[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100