- tis 09 jan 2024, 19:23
Vid frågan om direktstart så får du den JA/NEJ-frågan vid alla tidpunkter från 15 minuter och mindre. Vid svar JA så kommer motorn starta lite lätt för att dra igång AC som arbetar mot temperaturen cirka 20 grader. Men även parkeringsvärmaren som arbetar för att värma upp motorn så att du slipper kall motorstart. Stor del av spillvärmen från parkeringsvärmaren går in i bilen och värmmer också upp. Vid svar NEJ går bara parkeringsvärmaren igång och arbetar för att att då bara värma motorn (spillvärmen går fortfarande in i bilen).
och
Temperaturen inuti bilen är inget som parkeringsvärmaren bryr sig om, primärt är det för att minimera slitage på motorn.
Då hade jag givit kundtjänst uppgifter om vilken bil det gällde ink regnummer.
Ted68 skrev:Fyfan, du har rätt! Trodde inte det gällde mig då jag för ett år sen fick detta skickat till mig från Volvos kundtjänst:sewen skrev:Eländes elände e vad de e iaf!
Jag har ju en äldre (MY2020 V90CC) och då värms motorn men ändå lite sugen på att skaffa en konventionell motorvärmare som man pluggar in med strömsladd. 3 tuss är inte alls farligt! Men när de ändå är där och rotar är det lika bra att montera kupéfläkt och batteriladdare tänker jag.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400310615
Men om du kollar manualen till din 2020 så står det väl så här?
Uppdaterad 2020-03-19
Värmaren har två delfunktioner som i olika situationer hjälper till att värma kupé eller motor.
Värmaren har två delfunktioner:
Parkeringsvärmare – värmer vid behov kupén när parkeringsklimatets förkonditionering är aktiverad.
Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning.
Värmaren är bränsledriven och är monterad i det främre högra hjulhuset.
Så motorn värms inte av värmaren när motorn är avstängd.
Vid frågan om direktstart så får du den JA/NEJ-frågan vid alla tidpunkter från 15 minuter och mindre. Vid svar JA så kommer motorn starta lite lätt för att dra igång AC som arbetar mot temperaturen cirka 20 grader. Men även parkeringsvärmaren som arbetar för att värma upp motorn så att du slipper kall motorstart. Stor del av spillvärmen från parkeringsvärmaren går in i bilen och värmmer också upp. Vid svar NEJ går bara parkeringsvärmaren igång och arbetar för att att då bara värma motorn (spillvärmen går fortfarande in i bilen).
och
Temperaturen inuti bilen är inget som parkeringsvärmaren bryr sig om, primärt är det för att minimera slitage på motorn.
Då hade jag givit kundtjänst uppgifter om vilken bil det gällde ink regnummer.