Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Var ute och körde 30 minuter, kom hem och mätte på polerna 12.6v.
Sen stod bilen på parkeringen och 2 timmar senare mätte jag igen och då låg de på 12.4v. ytterligare en timma senare på 12.3v.
Känns ju som om något suger kraften ur batteriet?
Eller beteer sig ett defekt batteri så här?

Hur i hela helsike får man ut batteriet som sitter i bagaget i sidan?
IMG_4349.jpeg
IMG_4349.jpeg (2.26 MiB) Visad 897 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Minuspolen på laddaren får INTE anslutas direkt på minus. Ska anslutas till bilens chassiejord!

Nu vet bilens batterimonitor inte hur mycket ström som finns i batteriet.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Derank skrev:jag har kört utan bms i 6år, så det funkar garanterat.
Bortplockad alltså? Ja då fungerar det som på gamla bilar, men har du laddning kopplad via BMS så blir det fel!!
av Rolle85
EbbevonVolvo skrev: tis 12 sep 2023, 22:58 Minuspolen på laddaren får INTE anslutas direkt på minus. Ska anslutas till bilens chassiejord!

Nu vet bilens batterimonitor inte hur mycket ström som finns i batteriet.
Okej, ja då får jag fästa den någon annanstans i bilen.
Men återigen, problemet kom alltså innan jag fäste laddaren till batteriet och jag har inte anslutit laddaren de sista dagarna. När jag kom ut till bilen i morse låg de på 12.3V och när jag kom fram till jobbet låg de på 12.8V. Ska se vad det ligger på efter arbetsdagen.

Är det på markerad pol som laddaren ska ansluta? Isåfall är polkontakten på ctek för liten :/
av Rolle85
Laddningen löste jag då jag fann en jordpunkt i närheten av batteriet. Jag bytte batteri men felkoderna är kvar.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]