Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Hej, svärmof har en V60cc från 2021 med en T5 motor. Plötsligt har bilen satt varenda typ av felkod som går (se bild). Jag raderade alla felkoder och allt var bra men morgonen därpå när jag startade var alla felkoder tillbaka.
Bilen fungerar som vanligt när man kör.
Ska tilläggas att bilen ibland är stillastående en vecka.
Mvh
IMG_4316.jpeg
IMG_4316.jpeg (1.77 MiB) Visad 2000 gånger
av Axii
Bra startpunkt kan vara att kika på batteriet som i många andra fall också. Speciellt om man kör sällan, korta sträckor, använder värmaren på vintern och inte underhållsladdar emellanåt.
Användarvisningsbild
av bem
Rolle85 skrev: fre 08 sep 2023, 18:14 Batteriet hade 12.4v på polerna nu.
Man får mäta spänningen på batteriet med belastning. Obelastad säger batterispänningen inte så mycket.
Börja med att ladda startbatteriet över natten med en vettig batteriladdare. Se instruktionsboken var du skall koppla in laddaren. Prova sen, efter att ha återställt felkoderna, om problemet upphör.
av Rolle85
Laddade batteriet över natten, startade bilen och inga felkoder. Efter natt nummer två utan laddare så får jag felkoder igen. Jag får ingen felkod i instrumentet om dåligt batteri? Borde man inte få det eller hur funkar de om batteriet är kass.
Bilen går som vanligt i övrigt förutom att stopp/start inte aktiveras mer (antar att de beror på alla felkoder)
av Rolle85
säkert, men när jag nollade felkoderna fungerar stop/start.
Bör man inte få någon felkod kopplat till lågt batteri eller liknande in instrumentpanelen? Nu sätts alla andra felkoder.
Användarvisningsbild
av bem
Försök få tag i en batterimätare som mäter startbatteriet under belastning. Så du vet om nuvarande startbatteri funkar som det ska. Det kanske har gjort sitt helt enkelt. Då kan du kontrollmäta även start-stop batteriet.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]