Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Att bilen är en stor "inkomstkälla" för staten är väl knappast en hemlighet. Bränslepriserna skenar fn och andelen som är skatt är större än någonsin.

MIn fundering är vad som kommer att hända när bilparken i majoritet blivit helt elektrisk. Ska staten lägga på ansenlig skatt på el, eller kan det bli krav på typ, kilometerskatt. Jag är dock övertygad om att staten inte kan släppa denna stora inkomstkälla, hur klimatvänlig den än må vara. I dagsläget är det mestadels positivt för elbilsanvändaren, trots höjda elpriser det senaste halvåret.

Vad är era tankar? Någon som hört eller läst något i ämnet om vad som står för dörren?

//Lasse
Senast redigerad av 1 spaceuser, redigerad totalt 0 gånger.
Jag är helt säker på att det blir någon form av km-skatt. Det har vi haft förr i olika omgångar sedan -60-talet, kanske ännu tidigare. Då gällde det dieselbilar som kunde köra billigt på villaolja. Det är ju ungefär samma som att man idag kan ladda elbilen hemma.
Tyskland har sen flera år tillbaka "kilometerskatt" på alla fordon över 3500 kg.

Systemet funkar på alla fordon, gamla som nya, el bensin, diesel, gas du har bara en "puck" i bilen.

Systemet går via sattelitpositionering och du betalar månadsvis. Man kan lägga valfri skatt på olika vägar och vid olika tidpunkter. Tex skulle man kunna säga att det kostar 150 kr att körs över ölandsbron 4 dagar runt midsommar, eller 50 kr runt friends area vid stora evenemang osv.

EU lade över 100 miljarder på Gallileo, EUs egna "GPS" system för man kan ju inte vara beroende på USAs system när man ska använda det till att ta ut skatt på bilister.

Systemet går att rulla ut på bilmarknaden precis när man vill.
Intressant! Jag kände inte till detta i vår närmiljö. Då är det inte långt bort att de inför detta här hemma också. Då har de även full koll på var man har åkt också. Det blir ett allt mer trist samhälle känns det som.
VolvoB20 skrev:Systemet går att rulla ut på bilmarknaden precis när man vill.

Och då kommer man ju genast till följdfrågan - hur mycket kommer dom försöka mjölka ur oss för att öht. få detta system installerat i våra bilar? Så mycket dom bara kan smita undan med är min gissning.
Andra länder vet jag får detta gratis, men jag tror inte för 5öre på att så kommer vara fallet i sverige...

Sen är ju frågan om staten "nöjer" sig med enbart km-skatt, jag misstänker att det blir rätt markant mindre pengar för staten med km-skatt än nuvarande skatt. Tant Agda som åker och handlar en gång i veckan kommer ju aldrig komma i närheten av samma skattepengar med km-skatt jämnfört med nuvarande årliga skatt.
spaceuser skrev: tor 24 mar 2022, 18:17 Intressant! Jag kände inte till detta i vår närmiljö. Då är det inte långt bort att de inför detta här hemma också. Då har de även full koll på var man har åkt också. Det blir ett allt mer trist samhälle känns det som.
Tyskarna är ju mycket för att skydda privatlivet. Körningar förs över till ett datacenter som räknar ut hur mycket som ska debiteras , sedan anonymiseras informationen.
Finns det nåt annat system att beskatta när majoriteten av bilarna är eldrivna än kilometerskatt? Som är praktiskt genomförbart?
Så GDPR sätter inga käppar i hjulet att spåra ens bil för kilometerskatt? Man tycker väl någon form godkännande av bilägaren borde krävas. De som inte godkänner får inte köra på allmän väg med sin bil (näe så kommer det förstås inte bli)?
Just det här att bli spårad är en grej som man nog bör vara restriktiv med oavsett syfte. I orätta händer kan uppgifter var vi befinner oss eller var vi varit användas i andra sammanhang än det de ursprungligen var tänkta för. I förlängningen lurar lite av ”övervakningssamhället” kan en kritiker hävda. I ett visst land är spårning av medborgarna för olika syften redan en realitet. Att myndigheten i det landet förstås anser det helt legitimt att spåra sina medborgare förstår man. Uppgifterna används bl.a. för att styra medborgarnas beteende i det landet.
Kanske kilometerskatt kunde funka utan att spårning behövs? En liten ”box” istället med mätare man läste av och skrev in en gång om året hos Transportstyrelsen som underlag för vägtrafikskatten. Jo jag förstår risken med fusk, men det kanske finns nåt vattentätt sätt att få detta att funka utan fuskförsök? Kanske ”bilprovningen” kunde ha som bisyssla avläsning i samband med besiktning (och man får uppskov med vägtrafikskatten på ny bil tills första besiktningen skall ske).
Att vi som kör elbil eller laddhybrider skall betala vägtrafikskatt ser jag som helt naturligt och inget jag har synpunkter på. Nästan så jag hade lite dåligt samvete när jag betala de ynka 360 kr (plus nåt tillägg) på min laddhybrid för ett tag sen. Jag sliter ju på vägarna lika mycket som andra bilister.
Ni behöver inte vara oroliga.

Elen för att ladda elbilar med tillhörande moms och skatt kommer inbringa tillräckligt med miljarder.

Ett stadigt elpris runt 10kr/kwh är nog ingen utopi.

Här kommer somliga forummedlemmar komma med diverse motangrepp och okvädesord men jag brukar få rätt tillslut.

Jag är inte naiv och ser det faktiskt komma. ;-)
Vi har idag drivmedelsskatt och vägtrafikskatt.
Vad det tillsammans inbringar till stadskassan var för sig vet jag inte.
Om vi antar vägtrafikskatten i första hand skall användas till vägar och dess underhåll och liknande och täcker det idag. Så låter det väl som en bra princip att vi som har bil och andra skattepliktiga fordon betalar via fordonsskatt vad vägarna kostar att ha farbara.
Det är klart att med dagens system med 25% moms på el och energiskatten så ju dyrare el desto mer inkomster till staten, om nu folk förbrukar mycket el i framtiden vilket väl är troligt.
Ju mindre med fossilt bränsle som kommer säljas i framtiden och mer el istället till bl.a. elbilar så sker ju ett skifte varifrån staten drar in skattepengar från bilister. Men det blir ju alla elkonsumenter som är med och finansierar vägarnas underhåll osv om man inte har fordonsskatt som finansierar det. Å andra sidan allt som går ner i stadskassan kan sen fördelas såsom de styrande önskar. Fordonsskatt är ju inget måste.
Men mer principiellt tror jag mer på att bäst ofta kan vara att var verksamhet i möjligaste mån bär sina kostnader. Går förstås inte alltid. Vi har haft fordonsskatt i Sverige i 100 år i år har jag kollat upp.
bem skrev: fre 25 mar 2022, 02:42 Kanske kilometerskatt kunde funka utan att spårning behövs? En liten ”box” istället med mätare man läste av och skrev in en gång om året hos Transportstyrelsen som underlag för vägtrafikskatten
Nej. Funkar inte för vad man vill uppnå. Man vill ju tex. ha olika "kilometeravgift" i glesbebyggd, på landet och i städer och inte samma fasta avgift överallt. Det är ju ett av grundkraven.

Vad gäller positionering, så positioneras ju alla som har en mobiltelefon av Apple och Google 24/7 även om du som användare stänger av funktionen, den sker ju ändå i bakgrunden.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]