limerose1891 skrev: ↑fre 03 sep 2021, 02:44
Jag har Driver awareness men inte BLIS vad jag kan se i min spec. Eller är BLIS inbakad i Driver awareness?
På min V90 spec (beställning/order och i slutliga avtalet) står det bara Driver Awareness. Ordet BLIS näms inte. Kolla om du har i ytterbackspeglarna svart skuggad halvcirkel, det ingår i BLIS. Det är BLIS på min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a. Har du svart skuggad halvcirkel i ytterbackspeglarna tycker jag BLIS borde funka. Ut och kör för att se om du får varningsljus i backspeglarna, se beskrivning nedan vad BLIS gör.
Så här beskrivs Driver Awareness nedan på Volvos Hemsida för V90 (kollade på V60 och där finns inte Driver Awareness med längre för chipbristen gör att alla Volvomodeller inte kan få Driver Awareness med BLIS längre bl.a. 40- och 60- serien, men 90-serien har fått det och får det än såvitt jag vet).
När man bygger en bil på Volvos hemsida ser man om Driver Awarness finns med i utrustningsnivån t.ex. Inscription under Förarstöd vid ”läs mer”).
Driver Awareness (Förarmedvetenhet) består av två delar:
BLIS och Cross Traffic Alert
Denna funktion hjälper föraren i tung trafik och vid backning.
När ett fordon kommer in i döda vinkeln eller närmar sig snabbt bakifrån kan du varnas via ett ljus i ytterbackspeglarna. Om du ändå skulle komma i vägen för ett annat fordon kan din bil styra dig tillbaka in i ditt körfält. För att göra parkering säkrare kan den också varna dig för korsande trafik när du backar ut från en parkeringsplats med begränsad sikt bakifrån. Den kan till och med bromsa åt dig om det finns en risk för kollision. BLIS och Cross Traffic Alert är en del av funktionerna för förarmedvetenhet. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen styrs. Dessa funktioner är bara hjälpmedel. Alla beskrivna funktioner kanske inte är tillgängliga på din marknad.
Bakre kollisionsvarning
Rear Collision Warning ger dig ett försprång i trafiken. Alla indikeringslampor börjar blinka snabbt, så att fordon som närmar sig snabbt varnas om de kör för nära och kollisionsrisken är överhängande. Om en kollision är oundviklig sträcks de främre säkerhetsbältena precis före krocken, så att passagerarna stannar kvar i rätt position. Bromsarna ansätts också om bilen står stilla, det minskar risken för pisksnärtsskador ytterligare. Rear Collision Warning med bromsning vid stillastående ingår i funktionerna för förarmedvetenhet.
Se även:
https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... u-inte-ser
Jag skall inte ta gift på att nån funktion i Driver Awareness funkar utan BLIS men det kan nog nån annan här svara på.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.