Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Skall det behöva ta sån tid att få upp en chipfabrik i Europa? Så biltillverkare i Europa kan komma igång med mer normal biltillverkning igen. Men det kanske rör sig om åratal. Hörde på nyheterna igår att varje timme Torslandafabriken står still kostar miljoner. Blir nog en riktig prövning för Volvo Cars (och andra biltillverkare) vad det verkar om det fortsätter så här. Och för kunder som beställt eller tänkt beställa en ny Volvo, det kan bli knivigt med leveranstid och kanske fortsatt att vissa Volvomodeller inte kan få all beställd utrustning som egentligen skall finnas i bilarna p.g.a. chipbristen. Var skall detta chipbristelände sluta? Verkar nödläge.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Men hur länge ska vara acceptabelt att vänta på sin beställda bil? Min säljare säger att det inte gå att avboka för att den är orderlagd i fabriken. Men det känns som leveransen bara förskjutas mer o mer. Endast kom till steg 1 i beställningsskedet.
pmb skrev: tor 02 sep 2021, 08:09 Men hur länge ska vara acceptabelt att vänta på sin beställda bil? Min säljare säger att det inte gå att avboka för att den är orderlagd i fabriken. Men det känns som leveransen bara förskjutas mer o mer. Endast kom till steg 1 i beställningsskedet.
Jag fick vänta snudd på 6 månader innan jag fick min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a. Beställde 24 feb. 2021, hämta den hos Volvohandlaren 21 aug. 2021.
Kolla i villkoren för beställningsavtalet, där står vad som gäller om man vill dra sig ur bilaffären innan leveransen.
Kanske beror på också vad säljaren sagt skulle ingå i din bil när du beställde bilen, som ev. inte går att leverera för närvarande på en Volvo (vissa modeller).
Finns ju ett datum efter en beställning man inte kan ändra en beställning (dra ifrån eller lägga till olika alternativ som paket, utrustningsnivåer, extra tillbehör). Men att avboka hela beställningen måste ju gå enligt villkoren i avtalet för beställningen. Har läst på detta forum att rätt många avbokat sin Volvo när de fick reda på att viss utrustning inte skulle finnas p.g.a. chipbristen såsom BLIS (min bil, V90, har dock BLIS, 90-serien berördes tidigare i alla fall inte av chipbristen då Volvo tydligen prioriterade den serien).
/Bo
pmb skrev: tor 02 sep 2021, 13:24 Blis är det enda enl säljaren som inte kommer med. Väntat än så länge 3 mån och har enl MinVolvo 7 veckor kvar. Känns som att det kan bli klart längre än så.
V60 Recharge är bilen jag beställt.
Jag blev inkallad i början av juni till min Volvoförsäljerska och det var precis då Volvo gick ut med att bl.a. BLIS skulle försvinna på många Volvomodeller. Hon visste då inte att 90-serien prioriterades så de fick BLIS (var ju en V90 T6 Recharge Inscription jag beställt). Jag sa då att jag skall ha bilen även om jag blir av med BLIS. Har ju inte haft nån Volvo med BLIS (finns inte sånt i min andra bil V70 MY14) så jag kommer ju inte sakna det eftersom jag inte haft det.
Det skulle bli lite prisavdrag. Nåväl, när bilen väl levererades för ca. 10 dar sen 21 aug. efter en 5-6 uppskjutna leveranstider så hade ju bilen allt jag beställt inkl. BLIS (Driver Awarness måste ha BLIS för att funka). Beställde aldrig nån 360-graderskamera som det också varit problem få till vissa modeller nu under chipbristen. Rubbet finns på min V90 jag beställde (t.ex. HUD:en finns där och funkar och allt annat i utrustningspaketen som ingick i min beställning). Ett tag trodde jag att jag kommer få en krympling till bil och jag kanske får den lagom till jul... ;-) Men jag hade fel i bägge fallen. Men det var nog i grevens tid jag fick min Volvo levererad för nu är det ju tvärstopp i Torslandafabriken.
Det beror ju på om du kan vänta på din V60 om det drar ut på tiden och om det är OK att du bara blir av med BLIS.
Ofta har man ju en befintlig bil som det kan hända negativa saker med under tiden om det blir långdraget innan leverans av ny bil.
/Bo
limerose1891 skrev: fre 03 sep 2021, 02:44 Jag har Driver awareness men inte BLIS vad jag kan se i min spec. Eller är BLIS inbakad i Driver awareness?
På min V90 spec (beställning/order och i slutliga avtalet) står det bara Driver Awareness. Ordet BLIS näms inte. Kolla om du har i ytterbackspeglarna svart skuggad halvcirkel, det ingår i BLIS. Det är BLIS på min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a. Har du svart skuggad halvcirkel i ytterbackspeglarna tycker jag BLIS borde funka. Ut och kör för att se om du får varningsljus i backspeglarna, se beskrivning nedan vad BLIS gör.

Så här beskrivs Driver Awareness nedan på Volvos Hemsida för V90 (kollade på V60 och där finns inte Driver Awareness med längre för chipbristen gör att alla Volvomodeller inte kan få Driver Awareness med BLIS längre bl.a. 40- och 60- serien, men 90-serien har fått det och får det än såvitt jag vet).
När man bygger en bil på Volvos hemsida ser man om Driver Awarness finns med i utrustningsnivån t.ex. Inscription under Förarstöd vid ”läs mer”).
Driver Awareness (Förarmedvetenhet) består av två delar:

BLIS och Cross Traffic Alert
Denna funktion hjälper föraren i tung trafik och vid backning.
När ett fordon kommer in i döda vinkeln eller närmar sig snabbt bakifrån kan du varnas via ett ljus i ytterbackspeglarna. Om du ändå skulle komma i vägen för ett annat fordon kan din bil styra dig tillbaka in i ditt körfält. För att göra parkering säkrare kan den också varna dig för korsande trafik när du backar ut från en parkeringsplats med begränsad sikt bakifrån. Den kan till och med bromsa åt dig om det finns en risk för kollision. BLIS och Cross Traffic Alert är en del av funktionerna för förarmedvetenhet. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen styrs. Dessa funktioner är bara hjälpmedel. Alla beskrivna funktioner kanske inte är tillgängliga på din marknad.

Bakre kollisionsvarning
Rear Collision Warning ger dig ett försprång i trafiken. Alla indikeringslampor börjar blinka snabbt, så att fordon som närmar sig snabbt varnas om de kör för nära och kollisionsrisken är överhängande. Om en kollision är oundviklig sträcks de främre säkerhetsbältena precis före krocken, så att passagerarna stannar kvar i rätt position. Bromsarna ansätts också om bilen står stilla, det minskar risken för pisksnärtsskador ytterligare. Rear Collision Warning med bromsning vid stillastående ingår i funktionerna för förarmedvetenhet.

Se även:
https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... u-inte-ser

Jag skall inte ta gift på att nån funktion i Driver Awareness funkar utan BLIS men det kan nog nån annan här svara på.
/Bo
Jag är med på att BLIS är döda-vinkeln-varnare, men visste inte att jag hade det. Det kanske förklarar min långa leveranstid.
5200AE9F-5ACD-411A-9F72-77A0D56BC84C.jpeg
5200AE9F-5ACD-411A-9F72-77A0D56BC84C.jpeg (118.95 KiB) Visad 504 gånger
limerose1891,
Vad har du beställt för bil? Eller har du fått den?
Min V90 T6 Recharge Inscription 2022 tog 6 mån. från beställning 24 feb. 2021 till jag fick hämta den hos Volvohandlaren 21 aug.
Det är inga normala leveranstider nu hos Volvo, men det ser nog likadant ut hos andra biltillverkare också. Skall man ha sprillans ny Volvo idag verkar det som man får vänta rätt många månader. Det är väldigt många ”förarstöd” i en Volvo, knappt man fattar vad allt stöd hjälper en med. Tror jag provat det mesta i min utom Line keeping aid men det skall väl bli framöver om jag åker på nån motorväg eller så. Det jag gillar mest är den adaptiva farthållaren med pilot assist. Styrhjälpen gillar jag inte så den har jag inaktiverat. Fick nytta av Driver Awareness häromdagen när jag backa, en buske jag tänkte backa över gjorde att bilen tvärbromsa innan busken. Trodde först jag backa på nån sten så jag hoppa ur men det var bara busken i vägen. Kanske lika bra bilen stanna för busken, var nog i största laget att backa över.
/Bo

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]