Jao, var ett tag sen... Jag har kvar bilen iaf.
Jag får faktiskt erkänna att bilen har stått still 98% av tiden sen -21 ute på gården. Massa olika anledningar och ursäkter finns men men...
Förra veckan tog jag mig iaf i kragen och dammade av nycklarna. Stått helt orörd som den gjort så... Gick det givetvis inte komma in i den... Massa WD40 i låset och på nyckeln så gick det till slut att vrida om nyckeln och låsa upp. Öppnade huven och mätte batteriet med antaget att det skulle vara så mycket skrot det bara gick... 12.6V! What!? Det har ju visserligen varit urkopplat, men ändå, stått helt orört ute i både värme, kyla och under 1m snö ibland(med huv imellan visserligen men..).
Kopplade på batteriet l ite halv-nervöst, med antaget att gnagare skulle bosatt sig och haft fest... Nå, blev inget fyverkeri eller försenad majbrasa iaf, alltid nått. In i bilen och jadå, interiörbelysningen lös så fint så. Vred på tändningen, allt lös som det skulle. Gjorde ytterligare "lukt check", hm, ingen branddoft. Vilken tur!
Stora testet då, försöka starta eländet. Hade ingen större förväntningar, allra minst det som hände - Den startade som om jag hade startat den "igår", inte ens en misständning eller svajjig tomgång! Det ENDA, jag upprepar, ENDA elektriska "fel" som hade blivit var ena bromsljuset som inte fungerade. T om bakrutetorkaren fungerar fortfarande! Om än lite trögt..
Meeen sen började ju det riktigt roliga.... Att få skåpet att faktiskt röra på sig.... För självklart, naturligtvis, konstigt vore annars, hade bromsarna rostat fast nå inutah-e... Bak släppte hyffsat snabbt, diffbromsad RWD som det är. Fram däremot... Oh dear... Hade jag haft någon annan med mig hade det varit snabbt fixat mha. V70in, men ingen direkt lust att rycka loss en 1600kg obemannad stålklump. Så enda alternativet var ju att plåga automatlådan.. Slänga i Driven, utnyttja "hoppet" som blir på dessa primitiva lådor, slänga i backen, i med driven, i med backen... 10min sånt och 3-4dm djupa gropar under bakhjulen(yay, grusgård) senare så small det till, ett par gånger fram/bak till och det small igen... Bilen rullar! Om än otroligt trögt...
IMG_20240528_193329_resize.jpg (488.25 KiB) Visad 2349 gånger
.
pwew! Körde lite fram och tillbaka i rak linje för att rotera hjulen lite, det blev bättre och bättre, bilen "bromsade" av sig själv mindre och mindre... Jag bör här påpeka att jag hade dörren öppen och inget bälte, utifall biljäkeln skulle få för sig att inte stanna eller något sånt
Så, då var det dags att manuellt prova bromsa......... Tamemigfasen det gick det med! Det betyder ju att åtminstonde 1 ok fortfarande fungerar(troligen fler än så dock)! Fortsatte köra lite fram och tillbaka nu med manuellt bromsande, det gick bättre och bättre. Handbromsen däremot........... Ja, den var ungefär lika effektiv som flinta-bromsning... Eller vetefan om det inte hände mer med flintabromsning än handbromsen faktiskt... Nåja, det är ju inte hela världen.
Lite lagom nervöst så svängde jag iaf runt på gården och körde ner mot utfarten... Inga problem än så länge, blinkade och svängde upp mot garaget, körde dit och in utan missöden.
Så, nu, efter 3 år har den rört på sig ca 500m och står i garaget.
Varför starta upp eländet just nu, efter så pass lång tid? Mjo, skulle vilja fixa till den och besikta den av 2 anledningar... 1; jag är beroende av en fungerande bil. 2; V70in skulle behöva lite rejälare TLC, vilket innebär att den skulle bli obrukbar en längre tid...
Det som är på listan för att försöka besikta denna är
1: Fylla på bensin, lampan har lyst i typ 10mil redan innan den glömdes bort, så den går väl på ångorna och ren envishet nu.
2: Se över bromsarnas faktiska skick, om det är något som behöver bytas eller går att rädda. Vänster fram ligger risigt till tror jag, värdena var lite halv-dåliga redan för 3 år sedan.
3: Kolla över alla remmar och vätskor.
4: Ut och test-/smygköra lite hemikring, tur att man bor där man gör, mycket småvägar att använda sig av
5: Köpa spacers så jag kan låna V70ins hjul, jag åker inte många meter hemifrån på 945ans däck... Eftersom "planen" är att denna (tillfälligt) ska ersätta V70in så är spacers det billigaste och enklaste alternativet. Är det 25mm fram och 30mm bak som gäller eller hur är det? V70in har ET43, så det behövs ju 18mm för att dom öht. ska passa(ET43-ET25)... Men det ska ju se bra ut också
6: Besikta
7: åtgärda bristerna, vilket garanterat kommer vara minst vindrutan.
8: ombesikta
9: ställa på, skatta och tuta och kör.. Ja just det, tutan har jag inte provat ännu, det måste jag komma ihåg...
Nånstans mellan punkterna blir det väl en tvätt både in- och utvändigt också.
Nåja, mycket text för 'ingenting' egentligen, men ville iaf dela med mig vad som händer, eller inte händer,