I helgen satte jag instrumentbrädan på plats. Det var bökigt att göra själv men det gick. Jag har testat färgen på några dolda skrymslen dels genom att skrapa lite med en skruvmejsel och dels genom att rengöra med en rengöringsduk från Armorall. Färgen rubbades knappt! Om jag inte tog i med skruvmejseln, vilket inte är så konstigt. Det verkar i vilket fall som helst vara en oerhört stryktålig färg. Skönt! Då slipper jag oroa mig för att råka förstöra färgen.
Färgen matchar inte helt hundra med mittkonsolen, men det är inte så konstigt eftersom den har varit med länge och utsats för solljus och smuts. Jag satte dit en annan mittkonsol som jag köpte begagnad. Den gamla var ful, hade flera skruvhål i sig och prylfacket på ovansidan var sprucket. Jag ska beställa mer färg för att sedan måla dessa delar samt handbromskonsolen också så kommer allt att matcha färgmässigt.
Sedan fick jag så bra flyt att jag monterade dit alla instrument och mittutblåset. Hastighetmätarvajern behöver jag ersätta då jag råkade ha sönder plastfästet på den gamla när jag skulle demontera mätarhuset. Utöver detta fixade jag med lite kablage vid förarplatsen. Jag behövde skarva ihop två kablar efter att ha rivit bort larmsystemet och några lösa ändar behövde snyggas till.
När jag var klar med instrumentbrädan (för stunden) så kände jag att jag fortfarande hade ett sådant bra flyt så jag gjorde klart allt i motorrummet. Fläktremmarna spändes och fläkten med kåpa skruvades på plats. Idag har jag även fyllt på med vatten i kylarvätskesystemet för att göra allt redo för en första uppstart. Går det bra så ska jag spola igenom kylarvätskesystemet några gånger innan jag häller i glykol. Efter att bilden togs så letade jag reda på klamman för expansionskärlet, så nu sitter det ordentligt och det ser lite bättre ut.
Slangen till vevhusventilationen som går till insuget har jag ersatt med en ny orginalslang. Den gamla var stenhård och den gick av när jag fipplade med insuget för ett par månader sedan. 38 år av värme, väder, vind och smuts har gjort sitt. Den nya slangen är mjuk som en slang ska vara och den var hur enkel som helst att få dit.
