För några dagar sedan började jag med att montera turboaggregatet. Det var enkelt att få det på plats när det redan låg där. Att ta det uppifrån med alla pinnskruvar i vägen hade varit mycket bökigare. Sedan momentdrog jag alla muttrar till angivet moment, 23Nm. Jag vet inte om det är rätt moment men enligt Haynes ska det vara det, så då får det bli så.
Redan nu var det slut med det enkla mekandet. Oljerören skulle dit på plats och de var riktigt jobbiga. De passade inte rakt på utan jag var tvungen att tvinga dem på plats och samtidigt sätta i skruvarna. Det krävdes en hel del handkraft för att kunna hålla dem på plats. Oljereturen på undersidan trodde jag skulle vara enkel men där var wastegatestaget i vägen så hela wastegateklockan fick jag demontera. Trots all frigjord plats så ville oljereturen ändå inte passa helt, utan det krävdes även här en hel del kraft för att hålla det på plats och sedan försöka pilla i skruvarna. Till slut fick jag dit rören i alla fall. Då var jag glad. Näst efter det var det dags för downpipen. Den borde väl passa rakt på? Nepp! Det var riktigt bökigt att få dit den med. Förbandet till downpipen tog emot pinnskruvarna och ville inte gå på riktigt. Till slut ledsnade jag på att försöka lirka dit det så jag tog till med hammaren och bankade (hyfsat försiktigt) tills jag kunde gänga på muttrarna och sen dra det hela på plats. Efter en stund var även downpipen på plats. En hel del svordommar yttrades och ett ständigt suckande kunde höras från min del av garaget.
Då var allt klart! Bara att skruva dit skyddsplåten ovanför grenröret. Enkelt, tänkte jag. Dock gick inte det heller. Oljeröret tog emot. Satan! Jaja, bara att skruva loss oljeröret, sätta skyddsplåten på plats och sedan ta upp kampen med oljeröret igen. Det var lika jobbigt som förra gången men det gick. Sedan fick jag förstås inte dit alla skruvar till skyddsplåten heller. Ett av hålen i plåten är förskjuten med cirka en halv centimeter. Men där gav jag upp och gick hem. Det blir nya tag en annan dag.
Det är inte mycket kvar nu med motorutrymmet i alla fall. Några slangar ska monteras, och sedan kilremmarna till generator, AC och servopumpen. Jag beställde nya remmar från Mekonomen och efter flera veckors väntan fick jag dem. Dock var inte en enda av dem i rätt storlek så det var bara till att lämna tillbaka alla. Jag struntade i att beställa nya. Istället monterar jag de gamla och byter dem i framtiden. Utöver remmarna så ska jag slipa lite rost kring batterihyllan. Något tidigare batteri har troligtvis läckt ut batterisyra så att det har börjat att rosta där under. Men det är inte så farligt. Bara ytrost vad jag kan se.
När jag är klar med motorutrymmet så ska jag ta tag i instrumentbrädan. Justja, jag har bytt motorolja också! Den gamla var riktigt svart men såg ändå okej ut. Den såg ut som den ska göra. Nya oljan är Biltemas 5W-40 helsyntet. Fungerar bra i min 245 GL och borde nog fungera bra i denna bil med. Den dagen bilen kommer ut på vägarna kanske jag byter till någon bättre (dyrare i alla fall) olja, om det nu skulle göra någon skillnad.