Braweheart skrev:Tycker de med graderna låter konstigt ja att de skall ligga så högt..
Det är inte ett dugg konstigt. Systemet är under tryck, vilket gör att kokpunkten stiger, i ett friskt system kokar det inte fören vid 125-130c(vilket är varför det är absolut livsfarligt att öppna kärlet när motorn/vätskan är varm, då den blir att koka direkt trycket släpper). Så gott som alla lite äldre bilar har sin drifttemperatur en bit över 100c, det är inte fören på dom senaste 10-15åren som drifttempen sjunkigt och motorerna går betydligt svalare(vilket också är varför dom flesta nyare motorer vill ha -30 olja, vilket skulle vara snudd på katastrof i dessa om det användes en längre tid). Men även nya bilar använder trycksatta system,
Dessa gamla vitblockare är ena riktigt varma spisar, i många fall varmare än gamla rödblockare t om. Kylningen är dock väl genomtänkt och gör sitt jobb precis som det är tänkt, och med tanke på hur långt motorerna kan gå i alla möjliga klimat så är det ju rätt uppenbart att det fungerar även i praktiken ;)
Att nålen inte rör sig ett dugg mellan en så pass stor skala är också rätt enkelt förklarat... För att folk inte ska få panik, helt enkelt. Det är fullt normalt att tempen varierar rätt frekvent mellan dessa grader, och skulle då nålen röra sig så skulle dom flesta svenson bli hysteriska och tro att det är fel på bilen :) Skulle mätaren röra på sig i det området skulle du få olika värden(på mätaren) beroende på utetemperatur, hastighet, osv osv. Vilket är totalt meningslös information för den vanlige föraren. "kl 3" betyder helt enkelt bara att tempen är "normal", oavsett vad den faktiska vattentemperaturen är.