Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
Lövet skrev: fre 31 aug 2018, 13:25 Det är i princip ingen skillnad på hur lättmekade bilarna är givet samma generation av bilar. Under skalet är det mestadels komponenter från underleveratörer såsom Hella, Magneti Marelli, Bosch mm. Peugeot eller Volvo har ingen nämnvärd betydelse. Det gör att vi inte kan svara det du önskar. Det vi däremot kan svara på är om det är en bra idé att betala 60 tusen för en Peugeot 206 och det är det inte.
Ok. bra svar. Men som sagt pengarna spelar ingen roll. 59.000 kr är så väldigt små pengar för en för en bil. Det spelar ingen roll om det anses dyrt eller om den skulle kosta 40.000 kr istället. Viktigast är att bilen blir bra. Givetvis finns det alltid någon som är billigare. Så är det med allt och alla varor. Men tänker man så, så bedrar snålheten eller så man lägger massa tid på att jaga korvören. Har aldrig sett vitsen med det.
Jag är noga med att spara pengar, men jag jagar sällan runt och lägger någon tid på det och letar och jagar efter något som är billigt, eftersom det blir dyrare att göra så i längden.
av Lövet
FreddanNo1 skrev:
Lövet skrev: fre 31 aug 2018, 13:25 Det är i princip ingen skillnad på hur lättmekade bilarna är givet samma generation av bilar. Under skalet är det mestadels komponenter från underleveratörer såsom Hella, Magneti Marelli, Bosch mm. Peugeot eller Volvo har ingen nämnvärd betydelse. Det gör att vi inte kan svara det du önskar. Det vi däremot kan svara på är om det är en bra idé att betala 60 tusen för en Peugeot 206 och det är det inte.
Ok. bra svar. Men som sagt pengarna spelar ingen roll. 59.000 kr är så väldigt små pengar för en för en bil. Det spelar ingen roll om det anses dyrt eller om den skulle kosta 40.000 kr istället. Viktigast är att bilen blir bra. Givetvis finns det alltid någon som är billigare. Så är det med allt och alla varor. Men tänker man så, så bedrar snålheten eller så man lägger massa tid på att jaga korvören. Har aldrig sett vitsen med det.
Jag sparar också pengar, men jag jagar sällan runt lång tid och letar och jagar efter något som är billigt, eftersom det blir dyrare att göra så i längden.
För de pengarna är inte bilen bra. Den är trång, bullrig och osäker. Marknadspriset för en fräsch Peugeot 206 med under 10000 mil är 15-25 tusen: https://www.blocket.se/hela_sverige?q=p ... h&sp=1&cp= För 60 tusen får du en senaste generationen 208 som är bättre på allt och realistiskt sett precis lika lätt att underhålla.
av FreddanNo1
Lövet skrev: fre 31 aug 2018, 13:38
FreddanNo1 skrev:
Jag sparar också pengar, men jag jagar sällan runt lång tid och letar och jagar efter något som är billigt, eftersom det blir dyrare att göra så i längden.
För de pengarna är inte bilen bra. Den är trång, bullrig och osäker. Marknadspriset för en fräsch Peugeot 206 med under 10000 mil är 15-25 tusen: https://www.blocket.se/hela_sverige?q=p ... h&sp=1&cp= För 60 tusen får du en senaste generationen 208 som är bättre på allt och realistiskt sett precis lika lätt att underhålla.
Fantastiskt bra svar. Jag skall genast kika på 208 och krypa under den och analysera den osv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev: Volvo eller Saab pålitligast?
Nej Nej!
Pålitligaste bilarna kommer från Japan.
Roligaste bilarna från Japan?
Nej, men det var inte frågan.
Mekaniskt och elektroniskt står sig japanerna väldigt bra, men dom flesta, speciellt lite äldre modeller (<2010) rostar som ett såll i sverige, speciellt subbor. Helt klart bilar som verkligen inte är byggda för våra saltade vägar. Och där har ju både volvo och saab ett stort övertag. Dock har ju rostskyddet på bilar överlag blivit mycket bättre över åren, med undantag för volvo som faktiskt blivit sämre i mångt och mycket... Visar sig hur "kines-volvo" kommer klara sig i framtiden. Troligen bättre än "ford-volvo" iaf, men knappast bättre än dom överdrivet bra skyddade 7/900-modellerna.

Det finns många roliga bilar från japan också, mer så än från sverige. T ex subaru som har ett riktigt bra AWD-system för personbilar, och Impreza finns med väldigt roliga motorer. Samma med mitsubishi(ex. lancer evo) och toyota(t ex supra).
Sen finns det givetvis desto fler mindre roliga modeller, men det gäller ju alla tillverkare. Den slöaste volvo-sugisen är ju inte i närheten av lika rolig som samma modell med största turbo-motorn t ex. Tänker bl.a. på B5202FS som finns i 85x70, hela 127 tokslöa åsnor(mindre än B230FB som finns i 940 91-92!), vilken nästan är hälften av vad T5an erbjuder(239), och mer än hälften av vad S/V70R -00 erbjuder(265 om jag minns rätt).
av FreddanNo1
Köpte en 208 5D igår. 2018. Bensin 109 hk. 127.000 inkl leverans.
Väldigt fin bil. Hög kvalitet. Lättmekad. Lätt att komma åt överallt. Säljaren sa att de knappt har haft några problem med bilen och alla deras kunder har varit nöjda och många kommit tillbaka och berömt. så den rullar nog utan problem. Jag frågade om rost och de sa att det är historia och inget att oroa sig för. De visade en bättre begagnad 208 och den var helt rostfri.
Användarvisningsbild
av EjS
FreddanNo1 skrev:
MickeM skrev:@FreddanNo1"
Jag fattar inte heller.
Vi som har lång erfarenhet berättar om det vi vet, men du vet tydligen bättre, och drar dig inte ens för att vara oförskämd.

Skapa Myter?
Vet du någonting?

Generalisera?
Japp. Det skrev jag också.
Vill man ha oddsen på sin sida bör dom undvikas. Undantag finns, men orkar inte spalta upp varenda bilmodell.

Volvo eller Saab pålitligast?
Nej Nej!
Pålitligaste bilarna kommer från Japan.
Roligaste bilarna från Japan?
Nej, men det var inte frågan.

Inte vilken som bäst heller.
Det finns inget rätt eller fel svar på, eftersom behoven/kraven/önskemålen är så olika mellan personer.
Felstatistiken är det som diskuteras nu.

Pålitliga och lättmekade var det!
Få är enklare uppbyggda än de billigaste Toyotamodellerna med bensinmotor.
Ryska Lada möjligen, men pålitlig?

Tro vad du vill, men du har blivit varnad!
Jag svarar bara för att fler än trådskaparen läser detta, även i framtiden.
Det enda jag önskar är att köpa en bil till en person som är ensam och bor ensligt som vill ha en ny lättmekad liten bil. Han struntar i design osv. och jag har lättare att hitta en bil i stan. Inte ett enda bra tips har jag fått. Istället föreslår någon Volvo 740 och någon Toyota Landcruiser och Toyota HI-LUX som är en lastbil. Andra klankar ned på att man vill köpa en omodern bil.

Och du MickeM är själv väldigt oförskämd som skriver att man skall undvika bilar från England, Frankrike, USA och Italien. Det finns massor av nöjda kunder som köper bilarna som är tillverkade i dessa länder. Du visar inte respekt för de människorna och smutskastar hela länder. Skriv istället vilka modeller eller märken som inte är bra, enligt dig.
Du har ju Volvo och de bilarna ligger inte högst upp när det gäller kvalitet.

Istället skulle det vara trevligt om någon vill ge mig något tips om en lättmekad ny bil istället för att skriva om annat.
Jaguar får väl högsta betyg i USA för kvalitet senast just före ... Volvo.

Bästa bilarna jag haft i relation till priset var en Peugeot 407 HDi 16V aut och min nuvarande Cadillac CTS V6 aut. Sport Luxury. Mina Volvobilar (2001 S60 T5 aut, 2009 XC60 D5 aut, 2011 XC70 D5 aut var alla komfortabel men utan jämnförelse dyrast att hålla rullandes).

Har just bytt bromsar på Cadillac fram, original AC Delco, 75 USD.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]