- tor 26 jul 2007, 21:50
#119360
Jag har efter att läst i en tråd på forumet gällande kamremmens livstid och hållbarhet bestämt mig för att byta nämnda rem. Jag har, som jag förstått det, kört remmens halva livstid på de knappa två år jag ägt min gamla 745:a så det blir ett planerat driftsstopp nu i helgen. För jag har ingen susning och hittar inga uppgifter när den kamremmen byttes sist. Och bättre med ett planerat stopp hemma än ett oplanerat på en landsväg mitt ute i ingenting om man säger så.
Jag införskaffade remmen och spännrullen hos vår lokala Volvohandlare idag. Delarna var väl nämnvärt dyrare än om jag inhandlat dem hos en reservdelsfirma men jag ansåg ändå att endast original i de här sammanhanget är gott nog.
Dock fick jag mig en liten tankeställare när jag kollade in prylarna. På remmen stod både "made in UK" och "Great Britan" så att den kommer från England behöver man inte tvivla på. Spännrullens påse angav dock "Germany" som tillverkningsland medan det på rullen bleck fanns instansat text som angav Slovakien som tillverkningsland. Vilket får en att fundera var prylarna är gjorda. Tillverkas i Slovakien men monteras i Tyskland? Med kinesiska kullager?
Nåja, remmen kommer antagligen att vara så länge jag har bilen kvar och spännrullen lär nog klara mer än det.
BTW, väntar några överraskningar när jag byter remmen? Som att remskivan sitter med vänstergänga eller nåt liknande? Haynes rekommenderar att man låser startkransen vid demontering genom att ta loss startmotorn eller genom en inspektionslucka. Finns denna lucka på min B230-F motor av årsmodell -87 och var ungefär skall jag söka för att hitta den?
Minns att min gamla 264:a med B27-motorn hade 27 mm vänster fingänga på vevaxeln för remskivan men något så extremt tror jag inte att jag kommer att finna på en gammal rödblockare. Fast det är klart, man skall aldrig säga aldrig... :roll:
Jag införskaffade remmen och spännrullen hos vår lokala Volvohandlare idag. Delarna var väl nämnvärt dyrare än om jag inhandlat dem hos en reservdelsfirma men jag ansåg ändå att endast original i de här sammanhanget är gott nog.
Dock fick jag mig en liten tankeställare när jag kollade in prylarna. På remmen stod både "made in UK" och "Great Britan" så att den kommer från England behöver man inte tvivla på. Spännrullens påse angav dock "Germany" som tillverkningsland medan det på rullen bleck fanns instansat text som angav Slovakien som tillverkningsland. Vilket får en att fundera var prylarna är gjorda. Tillverkas i Slovakien men monteras i Tyskland? Med kinesiska kullager?
Nåja, remmen kommer antagligen att vara så länge jag har bilen kvar och spännrullen lär nog klara mer än det.
BTW, väntar några överraskningar när jag byter remmen? Som att remskivan sitter med vänstergänga eller nåt liknande? Haynes rekommenderar att man låser startkransen vid demontering genom att ta loss startmotorn eller genom en inspektionslucka. Finns denna lucka på min B230-F motor av årsmodell -87 och var ungefär skall jag söka för att hitta den?
Minns att min gamla 264:a med B27-motorn hade 27 mm vänster fingänga på vevaxeln för remskivan men något så extremt tror jag inte att jag kommer att finna på en gammal rödblockare. Fast det är klart, man skall aldrig säga aldrig... :roll: