Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#119360
Jag har efter att läst i en tråd på forumet gällande kamremmens livstid och hållbarhet bestämt mig för att byta nämnda rem. Jag har, som jag förstått det, kört remmens halva livstid på de knappa två år jag ägt min gamla 745:a så det blir ett planerat driftsstopp nu i helgen. För jag har ingen susning och hittar inga uppgifter när den kamremmen byttes sist. Och bättre med ett planerat stopp hemma än ett oplanerat på en landsväg mitt ute i ingenting om man säger så.

Jag införskaffade remmen och spännrullen hos vår lokala Volvohandlare idag. Delarna var väl nämnvärt dyrare än om jag inhandlat dem hos en reservdelsfirma men jag ansåg ändå att endast original i de här sammanhanget är gott nog.
Dock fick jag mig en liten tankeställare när jag kollade in prylarna. På remmen stod både "made in UK" och "Great Britan" så att den kommer från England behöver man inte tvivla på. Spännrullens påse angav dock "Germany" som tillverkningsland medan det på rullen bleck fanns instansat text som angav Slovakien som tillverkningsland. Vilket får en att fundera var prylarna är gjorda. Tillverkas i Slovakien men monteras i Tyskland? Med kinesiska kullager?
Nåja, remmen kommer antagligen att vara så länge jag har bilen kvar och spännrullen lär nog klara mer än det.

BTW, väntar några överraskningar när jag byter remmen? Som att remskivan sitter med vänstergänga eller nåt liknande? Haynes rekommenderar att man låser startkransen vid demontering genom att ta loss startmotorn eller genom en inspektionslucka. Finns denna lucka på min B230-F motor av årsmodell -87 och var ungefär skall jag söka för att hitta den?

Minns att min gamla 264:a med B27-motorn hade 27 mm vänster fingänga på vevaxeln för remskivan men något så extremt tror jag inte att jag kommer att finna på en gammal rödblockare. Fast det är klart, man skall aldrig säga aldrig... :roll:
Användarvisningsbild
av Fluffen
#119382
Det ska inte vara något problem att byta glöm det dära med att ta loss startmotorn och liknande, enklare att använda mutterknack och ta loss remmskivan med. Allt är rättgängat och det är inte svårt alls.
Nollställ bara motorn så kan inget gå fel.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
#119582
läs nogrant så att alla markeringar på remmen hamnar på rätt stället på remdreven bara! remskivan är rättgängad och tryckluftsdriven mutterdragare gör nog jobbet. men den sitter som satan! vet inte om det finns å köpa men på verkstan där jag jobbar använde jag ett specialverktyg som höll i tre av "hålen" i remskivan och höll emot mot spännrullens axel.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#119611
fribbe_740 skrev:läs nogrant så att alla markeringar på remmen hamnar på rätt stället på remdreven bara! remskivan är rättgängad och tryckluftsdriven mutterdragare gör nog jobbet. men den sitter som satan! vet inte om det finns å köpa men på verkstan där jag jobbar använde jag ett specialverktyg som höll i tre av "hålen" i remskivan och höll emot mot spännrullens axel.


Det var ju det jag skrev...... :evil:


Verktyget heter Mothåll 999 5284.
av Volvo_Islander
#119641
Mutterdragare is the shit men jag vet inte om jag får plats med mitt åbäke, därför kan det vara bra med en plan B.
Tänkte om det finns en inspektionslucka så borde det vara enklare att öppna den än att ge sig på startmotorn ifall man behöver ett mothåll.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#119642
Finns ganska gott om plats du kan pröva iallafall. Annars kan du pröva att släppa på skruven när hjälpremmarna fortfarade är på.
Annars så är det väl startmotorn som gäller antar jag.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
#119733
Fluffen skrev:
fribbe_740 skrev:läs nogrant så att alla markeringar på remmen hamnar på rätt stället på remdreven bara! remskivan är rättgängad och tryckluftsdriven mutterdragare gör nog jobbet. men den sitter som satan! vet inte om det finns å köpa men på verkstan där jag jobbar använde jag ett specialverktyg som höll i tre av "hålen" i remskivan och höll emot mot spännrullens axel.


Det var ju det jag skrev...... :evil:


Verktyget heter Mothåll 999 5284.
ja men jag la till lite grejjer :wink:
Användarvisningsbild
av Fluffen
#119782
fribbe_740 skrev:
Fluffen skrev:
fribbe_740 skrev:läs nogrant så att alla markeringar på remmen hamnar på rätt stället på remdreven bara! remskivan är rättgängad och tryckluftsdriven mutterdragare gör nog jobbet. men den sitter som satan! vet inte om det finns å köpa men på verkstan där jag jobbar använde jag ett specialverktyg som höll i tre av "hålen" i remskivan och höll emot mot spännrullens axel.


Det var ju det jag skrev...... :evil:


Verktyget heter Mothåll 999 5284.
ja men jag la till lite grejjer :wink:


It`s okey, no hard feelings. :lol:
av TurboLeffe
#119807
Att använda mothållet är förmodligen det säkraste sättet om man skall demontera svängningsdämpare eftersom den håller fast det innre navet.

Jag har hittat många "fiffiga" knep som att låsa ett hylsskaft och köra loss skruven med startmotorn eller att hålla emot på remskivan och se om gummit är ordentligt fastvulkat.
Metoderna fungerar säkert och jag var på väg att prova själv men efter att ha läst på Volvo Owners Club's hemsida, om vilka konsekvenser det eventuellt kunde få, avstod jag. :wink:

Tråkigt nog har inte Biltema gjort en kopia som de kunde sälja för ett par hundra spänn, jag vågar inte tänka på vad Volvo vill ha för det (om de ens säljer det)

Det skulle inte vara så svårt att göra själv och det finns faktiskt skisser att hitta på Volvo Owners Club's hemsida: Länk till skisser även om jag själv nog vill ha en lite bättre måttsatt ritning.

De länkar också till en amerikansk firma som specialiserat sig på volvo där den kan köpas: Direktlänk

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]