Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
joel80 skrev:Jag har påpekat att du har fel där ett dussin gånger också. Och vi har skickat länkar fram och tillbaka kring det.
Att du påpekar det en gång till gör inte din version mer sann. (Eller min heller för den delen.)
Nej att jag påpekar det en gång till gör inte min version mer sann. Det gör däremot det faktum att jag redovisat hållbara argument till stöd för min ståndpunkt. Något hållbart motargument har du hittills inte levererat och det uteblir även denna gång.

Således är det inte för att styrka min ståndpunkt som jag upprepar den. Att jag tvingas till det beror helt enkelt på att du i dina inlägg fortsätter att ignorera fakta i målet.
joel80 skrev:Jag ser också att det finns stora utmaningar med hur man ska ersätta kärnkraften, men vet också att det finns flera olika planer och scenarion för det. Det är inte troligt att dom bara stänger ner och säger "ops, nu fanns det ingen ström kvar.. vi måste elda kol!".
Så vilken är regeringens plan för att hantera det produktionsbortfall på ca 20 TWh som uppstår genom att tre kärnkraftsverk stängs av under perioden fram till 2020? Om det fanns en sådan borde väl det avslutande stycket i den rapport Fisch länkade till se lite annorlunda ut?
joel80 skrev:Jag kommer skaffa solceller, med samma räkneprincip som du för kommer jag då att minska kolkraften/fossila användandet i Europa med den mängd kWh jag producerar. Även om det inte blir mycket från nov-feb kommer jag alltså då minska fossila användandet med mer än vad jag kommer göra av med i min kommande elbil. (Satsar på ca 6kw-anläggning till att börja med..)
Jag har inget emot att du sätter solceller på ditt tak förutsatt att den el anläggningen kan förväntas producera under sin livslängd uppväger de CO2-utsläpp som solcellerna givit upphov till innan de hamnar på taket och den el de producerar också kan tillvaratas fullt ut (vilket beror på hur elproduktionen och distributionen utvecklas framöver). Precis som de omständigheter vi redan talat om (import/export av el och laddningstidpunkt) saknar det dock betydelse för hur miljökalkylen för batteribilar ser ut.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
joel80 skrev:Dieselbilar kommer inte behöva förbjudas, dom kommer sluta säljas ändå.
När då? Enligt en färsk rapport från Trafa (regeringens organ för trafikanalys) kan andelen dieselbilar i den svenska bilparken förväntas öka med fem procentenheter (från 32 till 37 procent) mellan 2016 och 2020 (se tabell 0.2 i det dokument jag länkar till nedan). Under samma tid kan andelen batteribilar förväntas öka med en procentenhet (från noll procent, avrundat, till en procent). Mot den bakgrunden kan man fortfarande hoppas på att storleken på de problem batteribilarnas intåg medför förblir relativt begränsade inom den närmsta framtiden och att den offentliga debatten på området hinner nyktra till i tid.

http://www.trafa.se/globalassets/rappor ... verige.pdf
av andersuw
joel80 skrev:VolvoB20
Blåser det inte på vintern? Energimyndigheten är av en annan uppfattning. Det blåser mer på vintern än under sommaren.
Ja det blåser i genomsnitt mer på vintern än på sommaren och jag tror inte B20 avsåg att säga motsatsen. Vad jag tror han undrar över, liksom jag, är hur vi skall hantera situationen ett kallt vinterdygn (då vårt elbehov är runt tre gånger så stort som det är ett varmt sommardygn) när det inte blåser (för det händer även vintertid), när vi inte har någon solel att tala om (eftersom ljuset är svagt och panelerna i många fall är täckta med snö) och vi inte längre har någon kärnkraft att tillgå.
Användarvisningsbild
av Fisch
Både VolvoB20 och andersuw gjorde en korrekt och praktiskt tillämpad analys kring vilka utmaningar vi har för det svenska elnätet. Sverige importerar redan idag el från fossileldade länder. I kombination med att våra kärnkraftverk ska läggas ner och ersättas med väderberoende elproduktion samtidigt som elbilarna ska laddas så kan vi räkna med att importerad fulel kommer skjuta i höjden, det är i alla fall det Svenska Kraftnäts generaldirektör lyfter till regeringen i rapporten som jag länkade.
av kicken
Måste kolla med er som har koll... Nu har ju regeringen kommit till nytt beslut om hur bilar ska bli beskattade o så.. Men gäller det bara nya bilar ( dom vill ju att man köper så miljövänligt som möjligt)

Hur blir det med oss som har några års gamla bilar, hur blir vi bestraffade? Blir det såhär? =

skatt på 82 kr per gram koldioxid i intervallet 95 till 140 gram. Över 140 gram blir skatten 107 kr per gram.
Användarvisningsbild
av joel80
Humoristiskt att se sånna där analyser om både elbilar och solceller, som redan 1-2 år efter att dom är gjorda är helt ifrånsprugna.
Varje år revideras prognoserna för elbilar, och fossilfri elproduktion. Och prognosen måste höjas. Man har inte lärt sig något alls från tidigare disruptiva händelser.

Regeringens plan frågar du efter.. det är väl mer kanske en myndighetsfråga och handhas av Energimyndigheten. Rapporten på den här sidan har jag skummat igenom lite. Dom ser 4 olika scenarios som dom har gjort framtidsstudie kring.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... utforskas/
Det är en lång rapport, jag har inte lusläst den utan ägnat någon hlvtimme timme så att jag kunnat greppa de fyra olika scenarios. Jag tror vi kommer hamna mellan tvåan och fyran.. och hoppas verkligen vi håller oss ifrån ettan.
Användarvisningsbild
av joel80
kicken skrev:Måste kolla med er som har koll... Nu har ju regeringen kommit till nytt beslut om hur bilar ska bli beskattade o så.. Men gäller det bara nya bilar ( dom vill ju att man köper så miljövänligt som möjligt)

Hur blir det med oss som har några års gamla bilar, hur blir vi bestraffade? Blir det såhär? =

skatt på 82 kr per gram koldioxid i intervallet 95 till 140 gram. Över 140 gram blir skatten 107 kr per gram.
I det nya förslaget är det inga ändringar för redan registrerade bilar.
av andersuw
kicken skrev:Måste kolla med er som har koll... Nu har ju regeringen kommit till nytt beslut om hur bilar ska bli beskattade o så.. Men gäller det bara nya bilar ( dom vill ju att man köper så miljövänligt som möjligt)

Det som kom i våras var ett utredningsförslag. Enligt det förslaget skulle skatterna ändras inte bara för nya bilar utan också för äldre, dock inte drastiskt i det senare fallet. Förslaget har nu varit ute på remiss där olika myndigheter och organisationer har haft möjlighet att avge synpunkter. Som ett resultat av den processen har nu regeringen kommit med ett förslag som sannolikt kommer att antas av riksdagen. Enligt det förslaget blir det ingen förändring av skatten för äldre bilar, bara för dem som registreras efter årsskiftet.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:
joel80 skrev:VolvoB20
Blåser det inte på vintern? Energimyndigheten är av en annan uppfattning. Det blåser mer på vintern än under sommaren.
Ja det blåser i genomsnitt mer på vintern än på sommaren och jag tror inte B20 avsåg att säga motsatsen. Vad jag tror han undrar över, liksom jag, är hur vi skall hantera situationen ett kallt vinterdygn (då vårt elbehov är runt tre gånger så stort som det är ett varmt sommardygn) när det inte blåser (för det händer även vintertid), när vi inte har någon solel att tala om (eftersom ljuset är svagt och panelerna i många fall är täckta med snö) och vi inte längre har någon kärnkraft att tillgå.
Eftersom man då med skapligt mycket vindkraft kan ersätta en stor del av bortfallet, och att det blåser i genomsnitt mycket på vintern då vi behöver det, blir det betydligt lättare med lagring/korttidslagring av el för toppar då det inte blåser.

Lite svårare med solkraften där, men ingen omöjlighet. Man kan t.ex spjälka vatten till vätgas under sommarens "överpoduktion" och ha inför vintern i "vätekraftstationer.
Att det skulle gå att få till effektivare förbränning i en kontrollerad miljö i en kraftstation än i vätgasbilar med bränsleceller är väl inte så svårt att se?
Och då löser vätgasen både ev. energibehov för andra saker än bilar.

Jag har framtidstro när det gäller det här, och det finns innovationer som löser problemen som finns med t.ex solkraft och vindkraft.
Att bara ge upp och säga "nääää de går inte.. jag tragglar vidare med kärnkraften och oljan och hoppas jag dör innan det är för sent!" känns lite fegt.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 164

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]