- tis 05 sep 2017, 16:43
Således är det inte för att styrka min ståndpunkt som jag upprepar den. Att jag tvingas till det beror helt enkelt på att du i dina inlägg fortsätter att ignorera fakta i målet.
joel80 skrev:Jag har påpekat att du har fel där ett dussin gånger också. Och vi har skickat länkar fram och tillbaka kring det.Nej att jag påpekar det en gång till gör inte min version mer sann. Det gör däremot det faktum att jag redovisat hållbara argument till stöd för min ståndpunkt. Något hållbart motargument har du hittills inte levererat och det uteblir även denna gång.
Att du påpekar det en gång till gör inte din version mer sann. (Eller min heller för den delen.)
Således är det inte för att styrka min ståndpunkt som jag upprepar den. Att jag tvingas till det beror helt enkelt på att du i dina inlägg fortsätter att ignorera fakta i målet.
joel80 skrev:Jag ser också att det finns stora utmaningar med hur man ska ersätta kärnkraften, men vet också att det finns flera olika planer och scenarion för det. Det är inte troligt att dom bara stänger ner och säger "ops, nu fanns det ingen ström kvar.. vi måste elda kol!".Så vilken är regeringens plan för att hantera det produktionsbortfall på ca 20 TWh som uppstår genom att tre kärnkraftsverk stängs av under perioden fram till 2020? Om det fanns en sådan borde väl det avslutande stycket i den rapport Fisch länkade till se lite annorlunda ut?
joel80 skrev:Jag kommer skaffa solceller, med samma räkneprincip som du för kommer jag då att minska kolkraften/fossila användandet i Europa med den mängd kWh jag producerar. Även om det inte blir mycket från nov-feb kommer jag alltså då minska fossila användandet med mer än vad jag kommer göra av med i min kommande elbil. (Satsar på ca 6kw-anläggning till att börja med..)Jag har inget emot att du sätter solceller på ditt tak förutsatt att den el anläggningen kan förväntas producera under sin livslängd uppväger de CO2-utsläpp som solcellerna givit upphov till innan de hamnar på taket och den el de producerar också kan tillvaratas fullt ut (vilket beror på hur elproduktionen och distributionen utvecklas framöver). Precis som de omständigheter vi redan talat om (import/export av el och laddningstidpunkt) saknar det dock betydelse för hur miljökalkylen för batteribilar ser ut.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut