Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är i behov av lite hjälp här. Hade köpt nytt hjullager som jag bytade idag på höger framsida. Detta jobb innebär ju att man får trycka ut drivaxeln ur navflänsen för att komma åt lager skruvarna. Jag tyckte den inre knuten kändes lite lös men tänkte inte mer på det. Satte ihop allt och rullade ut. Efter ca 20 meter slutar det högra hjulet att driva. Ser att den inre damasken gått sönder. Plockar av axeln och har nu plockat bort både inre och yttre damask. När jag öppnade den inre(som alltså redan var trasig) ramlade det ut kulor och formen de sitter i. Har tvättat allt i diesel nu och kan inte se några som helst skador på någonting. Problemet är att jag inte fattar hur jag ska sätta ihop det. Jag får ihop det bara på följande sätt:
https://imgur.com/a/XBqbQ

Men på detta sätt rör sig bara axeln upp och ner ca 2-3mm, går inte att vrida upp, ner eller åt sidan eller någonting. Jag har inget fett i för det har jag tvättat bort, men det borde ju kunna röra sig lite iaf.

Så jag har några frågor:
*Går det att laga?
*Hur tusan kan den dela sig av sig själv?!
*Var hittar man en ny inre drivknut om det inte går att laga?
Efter googlande så löste jag det:

While repacing front shocks, mine came out aswell.
Here are some good videos how to do it.
Main thing here is do balls one in a time and slowly move cage and shaft around to get next ball in. Last ball is very tricky as almost all balls and ring have to come out more than half way. Very impotrant - short side of shaft sits opposite to long side of hub and so on 6 times. You can do it long to long side, but then cv joint wont move around, but sit in one position. Ford Mondeo uses same system. Good Luck!
[youtube]
[/youtube]
[youtube]
[/youtube]
Nu behöver jag bara hitta en damask för den inre knuten! Några råd?
springpojke skrev:damasker köper du på mekonomen, bytte mina inre precis.
Du säker? Ringde precis, kollade 3-4 leverantörer. Finns inte till inre.

Jag köpte en yttre från biltema dock. Det följer inte ens med en ny låsring?!

Ringde volvo och köpte en ny inre damask och låsring till yttre. 430kr. Fint pris. :)

Update. Otroligt att man inte ens kan få rätt grejer på Volvo. Fick med en låsring till den inre damasken och köpte en extra (för 100kr) till den yttre eftersom jag antog att den inre inte passade den yttre, men ingen av dessa passar. Går in i väggen snart haha. Använder gamla nu istället, orkar inte köra 6 mil fram och tillbaka igen.
Låsringen till yttre knut kan ej köpas löst!
Varken nya eller gamla modellen!
Ingenstans, dvs inte ens på Volvo, men det vet dom inte ens själva!!!

Ingår i yttre damasksatser, men INTE Biltema, och andra lågpris!
Med drivknuts-sats följer den med, även på Biltema.

Endast till vänstra drivaxeln i växellådan kan ringen köpas på Volvo, och den är INTE lika som yttre.
Högra drivaxeln har ingen låsring i växellådan.

Edit: Hos bla Mekonomen, ingår C-ringen i yttre damasksatsen. (Lås-ringen)
Edit 2: fel på höger oxh vänster drivaxel. Det står nu rätt i texten.
Senast redigerad av 3 MickeM, redigerad totalt 0 gång.
MickeM skrev:Låsringen till yttre knut kan ej köpas löst!
Varken nya eller gamla modellen!
Ingenstans, dvs inte ens på Volvo, men det vet dom inte ens själva!!!

Ingår i yttre damasksatser, men INTE Biltema, och andra lågpris!
Med drivknuts-sats följer den med, även på Biltema.

Endast till högra drivaxeln i växellådan kan ringen köpas på Volvo, och den är INTE lika som yttre.
Vänstra drivaxeln har ingen låsring i växellådan.

Underbart. Som tur var öppnade jag inte den jag köpte löst så nästa gång ska jag läsa lusen av dem. Jag tänker absolut inte köpa en ny drivknut damask från volvo till yttre för att få tag i en sketen låsring. :D
MickeM skrev:Om du har nya typen av knut (med skruv), så finns en bild på C-ringen med mått i denna tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... re#p974941
Om du har en bra Järnhandel nära....

Men är inte C ringen sönder, skulle jag återanvända den....

Dessvärre inte, men den gamla är inte sönder. :D Men det där med låsring på den högra sidan vid lådan har jag inte sett någon gammal, drog bara rakt ut från lådan. Har inga spår för att sätta någon ring där heller för den delen. Verkar lite skumt att den inte är mer fastlås? https://imgur.com/a/HTCww
Baxtex skrev:Men det där med låsring på den högra sidan vid lådan har jag inte sett någon gammal, drog bara rakt ut från lådan. Har inga spår för att sätta någon ring där heller för den delen. Verkar lite skumt att den inte är mer fastlås? https://imgur.com/a/HTCww
För hela tusan!
Jag blandade ihop höger och vänster i texten.

Högra (passagerarsidan) har ingen ring i lådan.
Den hålls på plats av stödlagret på motorn.
Vänstra (förarsidan) har en låsring.

Jag har också gjort edit på förra inlägget.
MickeM skrev:
Baxtex skrev:Men det där med låsring på den högra sidan vid lådan har jag inte sett någon gammal, drog bara rakt ut från lådan. Har inga spår för att sätta någon ring där heller för den delen. Verkar lite skumt att den inte är mer fastlås? https://imgur.com/a/HTCww
För hela tusan!
Jag blandade ihop höger och vänster i texten.

Högra (passagerarsidan) har ingen ring i lådan.
Den hålls på plats av stödlagret på motorn.
Vänstra (förarsidan) har en låsring.

Jag har också gjort edit på förra inlägget.

Puh, blev lite nervös där. :D
'
Edit: ska aldrig köpa drivknutdamask på biltema igen. Clipsen som följer med är numera något skit som kräver specialverktyg, inte standard som man pressar ihop med hovtång. Otroligt.

Edit2: Hihi, var inom biltema nu och skulle köpa riktiga clips så är det slut trots att det stod att det fanns i lager på hemsidan.

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]