Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bytestankar
Tack för många och bra svar - För mig som är helt tekniskt obegåvad låter det som om att det tex är bättre " vardagsklipp" vid omkörning från 90-110 i tex en disel 163 hk än i en 170 hk bensin, båda sittande i varsin V70?
En annan fråga Hur påverkar automatlådan vardagsklippet i ovan nämnda omkörining?
Användarvisningsbild
av Janne3
För min del föredrar jag Aut på diesel bilar för skönare gång ,tycker att manuella käns korta på växlarna, mer lastbilskännsla,, men de är ju ja de (D)
Användarvisningsbild
av mugge
Då jag kör V50 1,6D privat och ofta 1,8F i tjänsten kan jag bidra med en subjektiv jämförelse:

1,6D - 109 hk vid 4000 rpm, 240 Nm vid 1750 rpm, 1411 kg
1,8F - 125 hk vid 6000 rpm, 165 Nm vid 4000 rpm, 1382 kg

1,8F svarar något bättre på längre accelerationer såsom att svänga ut på riksvägen och komma upp i trafikrytmen. Vid kortare accelerationer är dock 1,6D överlägsen. Mycket på grund av att man innan accelaration ligger på ganska låga varv oavsett bil.

Säg att du ligger i dryga 50km/h på 4:an och ska snabbt upp till 90. Det vanliga är att växla ner till 3:an, men för att få ut optimalt av 1,8F borde du börja med 2:an. Motsvarande för en omkörning förbi en långtradare från 80km/h. I med 4:an, men 1,8F skulle behöva gå ner till 3:an för att matcha 1,6D.
av PoloPrinsen
Bytestankar skrev:Tack för många och bra svar - För mig som är helt tekniskt obegåvad låter det som om att det tex är bättre " vardagsklipp" vid omkörning från 90-110 i tex en disel 163 hk än i en 170 hk bensin, båda sittande i varsin V70?
En annan fråga Hur påverkar automatlådan vardagsklippet i ovan nämnda omkörining?
Tror att mugges svar kan användas på ditt frågeexempel med för 170 bensin mot 163 diesel i V70 blir nog ungefär som skillnaden i V50 exemplet.

Med automat så beror det mycket på hur du hanterar gasen, gasar du hårt kommer lådan att växla ned för att bättre svara på din order om mer fart. Då kommer antagligen den vid högre varv starka bensinaren acca snabbare och dieselbilen inte gynnas så mycket av det högre varvtalet.

Gasar du inte så hårt kommer automaten att ligga kvar på redan vald växel. Dieselns bättre kraft vid låga varv kommer att gynna den gentemot bensinaren.

Dessutom kommer troligen automatlådan i bensinaren växla först då den motorn behöver ha en lägre växel för att klara av att utföra samma acceleration som dieselbilen klarar av utan att växla ned.

Hur det är med "kickdown vet jag inte till 100% på volvos automater, men stampar du gasen i botten så brukar det ovillkorligen leda till nedväxling minst 1 steg på de flesta bilar för att ge full acceleration.

mitt tips (som vanligt): provkör! Och i detta fallet så skulle jag prova hur det är att GASA sig ur en fingerad situation där du gör en vanlig omkörning och mitt i den omkörningen tvingas ge full gas för att komma om fortare och in i egna körfältet igen. (min polo diesel med 64 hk/128nm är EJ en bil med den möjligheten för att rädda en situation - i regel har man redan växlat ner och gett full gas när man kör om...)

Mvh PP
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Intressant tråd!
borde då inte bilens optimala verkningsgrad vara detsamma som när vridmomentet är på max?
Jag syftar på att veta när min bil mår som bäst och drar som minst med bränsle.
Användarvisningsbild
av mugge
Mattias_F skrev:Intressant tråd!
borde då inte bilens optimala verkningsgrad vara detsamma som när vridmomentet är på max?
Jag syftar på att veta när min bil mår som bäst och drar som minst med bränsle.
Är också sugen på att hitta svaret på den frågan. Lurigt eftersom det är så många parametrar att väga in: Att det finns ett optimalt varvtal för en viss belastning känns väl ganska självklart. Men belastningen har också betydelse och den ökar ju med hastigheten. Olika tester jag stött på pekar generellt ut 70-90 km/h som optimal hastighet när det gäller förbrukning. Jag har själv noterat att min 1,6D går snålare på 4:an än på 5:an vid 70 km/h, särskilt om det är lite backigt. Den verkar därmed gå bäst om man ligger lite över varvtalet för maximalt vridmoment.
av sorsj
[quote="Mattias_F"]Intressant tråd!
Jag syftar på att veta när min bil mår som bäst och drar som minst med bränsle.[/quote]

Det är inte helt säkert - att man har max vridmoment betyder egentligen bara att man är i ett driftsområde där motorn ger max 'dragkraft'. Det säger inget om var man befinner sig på motorns bränsleförbrukningskarakteristik.

Om det gäller en dieselmotor, så brukar det vara så att motorns varvtal har en tydlig inverkan - många delar som rör sig snabbt i motorn brukar märkas i ökade lagermotstånd m.m. Om man vid givet dragkraftsbehov kan klara sig på högre växel (d.v.s. lägre motorvarvtal) så brukar det därför ge högre verkningsgrad. Moderna lastbilsdieslar är t.ex. utlagda för mycket låga varvtal med tanke på detta. Turboladdning på en dieselmotor kan betraktas som en ren verkningsgradsförhöjare, eftersom den innebär att man inte behöver lägga ner arbete på att suga in luften - den trycks i stället in genom att man tar energi ur avgaserna som annars helt enkelt skulle gå förlorad. En särskild fördel i dieselmoton är då att turbokompressorn bara blåser ren luft, vilket betyder att den mycket väl kan ladda rejält redan vid lågt effektuttag. Alltså inget att förvåna sig över att i praktiken alla dieslar har turbokompressor - utan den är dieselmotorn faktiskt inte komplett.

För bensinmotorer kommer en annan faktor också in, nämligen insugningsmotståndet. Helt öppet gasspjäll har man bara vid fullgas, vid all annan körning reglerar man ner effekten genom att strypa motorn på insugningssidan, vilket alltså betyder att man med berått mod inför ett motstånd. Egendomligt nog så finns det därför en tendens att bensinmotorn har högst verkningsgrad vid fullgas - speciellt gäller det för turbomotorer, som dessutom i regel är belastade av att motorns grunkompressionstal är ganska lågt. När kompressorn inte laddar alls så har man därigenom en motor med ganska dålig verkningsgrad. Eftersom turbokompressorn i en bensinmotor blåser bränsle/luftblandning, så kan den tyvärr inte ladda annat än vid högt effektuttag, och fördelen av att utnyttja 'spillenergi' från avgaserna för att få in bränslet i förbränningsrummet får man alltså bara vid högt effektuttag. Därför är en turbokompressor på en bensinmotor egentligen bara intressant för att höja vridmomentet vid fullgas (vilket i och för sig kan användas till att göra högt vridmoment tillgängligt även vid låga varvtal och på det sättet göra motorns vridmomentkurva flackare och förbättra motorns 'körkänsla').
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Okej, så för att vridet är på max betyder alltså inte att motorn ur ett rent verkningsgradsmässigt perspektiv är optimerad.

Det märks att det finns grym kunskap på det här området här och det uppskattas!!

Jag har liksom nästan fått för mig att min bil (2,5T) är betydligt törstigare i 130 än vad den är i 110 och den är riktigt snål i 90 och nedåt.

Vad som hade varit intressant vid val av bil och motor hade ju varit en graf, typ den man får ut vid efekt/vrid fast med hastighet /förbrukning där man utgår ifrån en normalbelastning men också har vindmotståndet inräknat.
Eller finns det något idag att ta del av? :roll:
av PoloPrinsen
Mattias_F skrev:Okej, så för att vridet är på max betyder alltså inte att motorn ur ett rent verkningsgradsmässigt perspektiv är optimerad.

Det märks att det finns grym kunskap på det här området här och det uppskattas!!

Jag har liksom nästan fått för mig att min bil (2,5T) är betydligt törstigare i 130 än vad den är i 110 och den är riktigt snål i 90 och nedåt.

Vad som hade varit intressant vid val av bil och motor hade ju varit en graf, typ den man får ut vid efekt/vrid fast med hastighet /förbrukning där man utgår ifrån en normalbelastning men också har vindmotståndet inräknat.
Eller finns det något idag att ta del av? :roll:
Det lär vara en viss skillnad i förbrukning i de farter du nämner. Praktiskt exempel: Veva ner sidorutan och sträck ut armen så att du känner vinddraget. I 140 km/h så är det betydligt mer kraft i armen mot vad det är i halva farten, 70 km/h. Så det påverkar förbrukningen med mer än faktorn 2. (som är din fartskillnad 140 mot 70!)

De som tävlar i ekonomirace/rally brukar inte köra överdrivet fort, och de som tävlar i de extrema "kommer 564651684651 mil på 1 liter bensin"- tävlingarna, de kör verkligen inte i 110 blås! ;-)

Min Polo sdi diesel utan turbo, 64 hk trivs bäst i 70-90 km/h. om man håller jämn fart 75-80 så drar den under 0,4L/mil. med 5 stora extraljus i fronten. ;-) I runt 140km/h så e den jättetörstig, säkert 0,6-0,7L/km... ;-(

Mvh PP
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]