Bytestankar skrev:Tack för många och bra svar - För mig som är helt tekniskt obegåvad låter det som om att det tex är bättre " vardagsklipp" vid omkörning från 90-110 i tex en disel 163 hk än i en 170 hk bensin, båda sittande i varsin V70?
En annan fråga Hur påverkar automatlådan vardagsklippet i ovan nämnda omkörining?
Tror att mugges svar kan användas på ditt frågeexempel med för 170 bensin mot 163 diesel i V70 blir nog ungefär som skillnaden i V50 exemplet.
Med automat så beror det mycket på hur du hanterar gasen, gasar du hårt kommer lådan att växla ned för att bättre svara på din order om mer fart. Då kommer antagligen den vid högre varv starka bensinaren acca snabbare och dieselbilen inte gynnas så mycket av det högre varvtalet.
Gasar du inte så hårt kommer automaten att ligga kvar på redan vald växel. Dieselns bättre kraft vid låga varv kommer att gynna den gentemot bensinaren.
Dessutom kommer troligen automatlådan i bensinaren växla först då den motorn behöver ha en lägre växel för att klara av att utföra samma acceleration som dieselbilen klarar av utan att växla ned.
Hur det är med "kickdown vet jag inte till 100% på volvos automater, men stampar du gasen i botten så brukar det ovillkorligen leda till nedväxling minst 1 steg på de flesta bilar för att ge full acceleration.
mitt tips (som vanligt): provkör! Och i detta fallet så skulle jag prova hur det är att GASA sig ur en fingerad situation där du gör en vanlig omkörning och mitt i den omkörningen tvingas ge full gas för att komma om fortare och in i egna körfältet igen. (min polo diesel med 64 hk/128nm är EJ en bil med den möjligheten för att rädda en situation - i regel har man redan växlat ner och gett full gas när man kör om...)
Mvh PP