Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Briander skrev:Jag har alltid varit ett fan av ljus inredning med träpanel även om det kan upplevas som gubbigt så jag är nöjd med det ljusa här, och den gråa panelen nu är lite för trist, frågan är vart man kan hitta en begagnad trä-panel? :)
Mörk interiör har ju sina fördelar också såklart, min ratt är ju tråkigt sliten och det syns så väl när den är ljus.

Mer info! Det är en 1998 som gått 35000 mil, 20V 170hk, GLT med färddator, elhissar, stolsvärme fram och bak, TRACS, SC-805-stereo.

Planer är mest att fräscha upp, fixa lite utseendeprylar typ träpanelen, nya grillen, kanske något lackat och resten får komma på inspiration. Några ögonlock blir det inte! :wink:

Något som stör mig är att nyckel-fjärren får kontakt först ganska nära bilen, har bytt batteri och nytt plasthölje, någon som har en idé?
Träpanelerna kan du säkert hitta på din skrot, själv gav jag inte mer än 100 kr för komplett träpaneler. Det finns vad jag vet/kommer ihåg tre olika träpaneler, Svart/mörk självtycker jag att den ser ut som ett marmorgolv :lol:, sen så den träpanelen som jag har träimitation den bruna typ och sen så finns masurbjörken som är för jävla snygg till både mörk och ljus inredning :D

Är du som mig och kommer att behålla kvar originalradion i bilen?

Skaffa stänkskydd bak till bilen (Det ser ut som att du redan har fram) sen så lackar du alla 4 stänkskydden i bilens färg. Det är ett måste att ha lackade stänkskydd om man har en bil som är lackad ända ner :wink: :) Nej inga ögonlock på klarglasen (N) jag har ögonlock på min bil mest för att dölja dom fula original strålkastarna.

Det är förmodligen mottagaren i bilen som behöver att bytas, inget ovanligt att dom ger upp efter dessa år.
Kollar du i denna tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... start=1470 scrolla ner lite så ser du hur man gör för att ta bort överdelen av instrumentbrädan (vilket är ett måste för att komma åt mottagaren) Mottagaren är den som sitter ovanpå instrumenthuset det är en blå kontakt till den, ja du ser det på bilderna i tråden som jag länkade till :D Vet inte vad en ny kan kosta men annars så är ju skroten ett alternativ, risken där finns ju att man köper en som fungerar lika dåligt :|
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Briander skrev:Mer info! Det är en 1998 som gått 35000 mil, 20V 170hk, GLT med färddator, elhissar, stolsvärme fram och bak, TRACS, SC-805-stereo.

Något som stör mig är att nyckel-fjärren får kontakt först ganska nära bilen, har bytt batteri och nytt plasthölje, någon som har en idé?
Okej, skapligt utrustad då :) En -98a, då har du mekaniskt spjäll och fördelare+rotor då. Det är "bra", då det är billigare att serva :) Dom elektroniska spjällen går sönder förr eller senare(dock vid 35k mil borde det riktigt dåliga orginalet blivit utbytt sedan länge, men iaf), och fördelare+rotor kostar typ hälften av vad EN tändspole gör till dom nyare motorerna :P (glöm f.ö. inte att checka upp fördelaren och rotorn, dom byts typ aldrig trots att det är slitage delar, idiotiskt nog).

Det där med fjärrlåset är ett vanligt problem. Det är i regel mottagaren i bilen som blir kass med åren, och det kommer bara bli sämre och sämre tills den knappt kommer ta ens när du står med fjärrisen i framrutan vinklad mot mottagaren. :roll:
Sen är väl mottagningen överlag inte den bästa heller, har relativt kort räckvidd jämfört med andra märken, vilket iofs kan ses som bra. Finns ju inte så stor mening med att kunna låsa upp bilen 30m ifrån den, eller genom 17 betongväggar t ex :P
Användarvisningsbild
av Briander
Ska kolla skroten helt enkelt, tror nog jag vill ha en träig variant men allihop skulle se bättre ut än det här trista gråa som är nu :)

Jag vill egentligen behålla original-stereon, det ser klart bäst ut så, men jag saknar Spotify i bilen väldigt mycket. Kan nog bli att jag leta upp någon dubbel-din med Bluetooth och stoppar dit till sist.

Hmm mottagaren alltså! Låter krångligt men kanske får fixa det till sist ändå. Någon har förstört själva låset i handtaget så bakluckan är det enda sättet att koma in utöver fjärren just nu :lol:

Fördelare och rotor ja, kändes nästan nostalgiskt när jag öppnade huven första gången och såg det! Har bytt olja, filter och stift så rotor och fördelare står på tur. Den ska få kamrem bytt inom en snar framtid också.

Centrallåset fungerade inte på passagerardörren när jag köpte bilen, köpte en beg. centrallåsmotor och bytte idag så nu är det full funktion igen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Briander skrev:Ska kolla skroten helt enkelt, tror nog jag vill ha en träig variant men allihop skulle se bättre ut än det här trista gråa som är nu :)

Jag vill egentligen behålla original-stereon, det ser klart bäst ut så, men jag saknar Spotify i bilen väldigt mycket. Kan nog bli att jag leta upp någon dubbel-din med Bluetooth och stoppar dit till sist.

Hmm mottagaren alltså! Låter krångligt men kanske får fixa det till sist ändå. Någon har förstört själva låset i handtaget så bakluckan är det enda sättet att koma in utöver fjärren just nu :lol:

Fördelare och rotor ja, kändes nästan nostalgiskt när jag öppnade huven första gången och såg det! Har bytt olja, filter och stift så rotor och fördelare står på tur. Den ska få kamrem bytt inom en snar framtid också.

Centrallåset fungerade inte på passagerardörren när jag köpte bilen, köpte en beg. centrallåsmotor och bytte idag så nu är det full funktion igen.
Det finns ju att köpa FM-sändare och aux adaptrar https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... pter-svart
Själv kör jag med FM-sändare men jag tycker inte om ljudkvalitén så jag ska nog köpa en sådan där aux adapter till kassettband istället.

Nej mottagaren är inget krånglig att byta, lossa överdelen på instrument brädan gör man på 10 minuter om man har gjort det för och kanske runt 20-30 minuter för en som aldrig gjort det förr.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är du lite händig med en lödkolv kan du löda in en egen aux-port.

Brädan sliter man loss på 3min när man gjort det några gånger :) Har du airbag på passagerarsidan så tänk på att koppla ur batteriet typ 30min+ innan du börjar skruva.
Användarvisningsbild
av Nexus
Snyggt med äkta klarglas strålkastar. Hittar du ingen billig träsatts så har jag 3 delar ligger. Fast frakten lär bli bli dyrare än panelerna :lol:
En XC grill skulle sitta fint och sänka 60\40 och som nämnts stänkskydd bak!
Användarvisningsbild
av Briander
Låter ändå lovande att brädan inte är så svår, får kolla skroten efter bil som inte gått så långt så är nog chansen större att den är bra.

Vart finns dina paneler Nexus? Kanske behöver få skickat oavsett.

Letar efter stänkskyddbak nu, klart det ska matcha fram! Grill med nya emblemet är på listan också. Och sänkning vore snyggt men bilen ska fortsätta vara daily driver så jag vet inte om jag vågar göra den såpass obekväm, har haft sänkt bil förut och med dåliga vägar så försvinn en del av komforten.

Förarstolen behöver regöras som någon skrev, vilket medel är bäst?
Körde lite tvätt och dammsugning igår.

Bild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om jag inte missminner mig så tror jag att stänkskydden finns att köpa nya på Volvo tror inte att dom var speciellt dyra heller :???:

Ja Turtlewax textiltvätt fungerar jätte bra, jag drog över sätena med ångtvätten innan jag gick på med textiltvätten. handduken som jag använde sedan för att torka av blev alldeles svart :shock: ska gå över en gång till på förarstolen då jag ser att den börjar bli lite mörk (skitig)
Användarvisningsbild
av Briander
Nu startar den inte alls idag, batteri och bensin verkar finnas gott om men ingen tändning. Nya stift sedan två veckor, lock och rotor ser okej ut trots gammalt. Vad mer kan det tänkas vara som spökar?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19

Byt bränsletrycksensorn

Har också Broditfäste med aktiv Brodith[…]

På en MY 13 så sitter väl backupb[…]

Om någon av avluftningsslangarna läcker[…]