Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:Av denna tråden och hur den har utvecklat sig kan man ju enkelt sluta sig till att Volvo Cars har tagit 100% rätt beslut att spara in kraftigt på rostskyddet.

Ingen idag verkar vara ett dugg intresserad av om bilen de köper är bra rostskyddad, Apple integration i instrumentbrädan är det som är viktigt och vad köparna vill betala för. Om bilen är bortrostad om några år är egalt för man byter bil ofta nuförtiden. Varje gång det släpps en ny IOS eller Android version tex.

Jag är nog ett unikum som till exempel innan gillade VW men efter sett att de hamnade på bottenplats i rostskydd och min kompis fick rostlaga sin nästan nya Passat för 39.000 kr så skyr jag nu märket som pesten.Men det är n0g bara jag som tänker så.
Ähh. Du är inget unikum. Bara en gammal stofil som jag själv. Klart rostskydd är viktigt, jävligt viktigt. Resten går att fixa. Men det har vi ju pratat om förut. ;-)
av LOB
Rostskydd ja... Då Volvo i stort sett inte haft problem med rost sedan 1988 blir ju diskussionsunderlaget begränsat. Min 850 -97 var den minst rostangripna 17 år gamla bil de någonsin sett på Dinotrolcenteret i Oslo. Undrar förresten om det är någon vits med en såndär efterbehandling efter snart 4 år?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Klart som fasen rostskyddet spelar roll! Tycker man om sin bil vill man ju inte att den ska tappa plåt under åren, och således inte vara fin/se bra ut längre. :wink:
Tror rostskydde åker ner i priolistan och blir allt mindre viktigt.

Om man tittar på Volvos resa till premiumsegmentet och samtidigt kikar i ViBilägares rostskyddsklassning så har man ju samtidigt gjort resan 5:a -> 4:a - > 3:a nu när man bestämde att bland annat spara bort hålrumskyddet på XC90.

Sverige är ju bara en lite plutt och i större delen av världen är ju inte rost och vägsalt ett problem utan det är helt andra saker som tar slut på bilarna.

Man sålde ju 40.000 nya XC90 föra året men bara en bråkdel hamnar i i Sverige och saltslasket här. Det var väl bara runt 5% av XC90 som hamnade i Sverige. Ingen ide att lägga krut på rostskydd då.

JAg har börjat fundera på om det kanske inte alls är fel på bilar som börjar tok-rosta, det är kanske fel på vår väghållning med hysteriskt saltande.
av andersuw
Jag tror inte det är så enkelt. Visst, Sverige svarar bara för en mindre del av Volvos totala försäljning och fokus ligger också säkert på expansion på andra marknader än den svenska. Å andra sidan är jag ganska säker på att Volvo gärna vill vårda sin marknadsledande ställning i Sverige, inte bara därför att den ändå är av väsentlig storlek utan också för att man vill kunna peka på den som ett argument utomlands. En producent som har en grundmurad ställning på sin egen hemmamarknad är trovärdigare än en som inte klarar sig speciellt bra ens där. Och för att även fortsättnings ha maximal framgång här i Sverige behövs även fortsättningsvis ett bra rostskydd.

Nu behöver man ju inte för den sakens skull hålla på att spruta en massa extra rostskyddsmedel i bilar avsedda för Saudiarabien eller Kalifornien. Det finns ju det här som kallas marknadsanpassning och hur Volvos bilar ser ut i detalj varierar som bekant mellan olika marknader. Det är fullt tänkbart att det även gäller rostskyddet och kan i vart fall utsträckas dit om det inte redan görs.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Nu behöver man ju inte för den sakens skull hålla på att spruta en massa extra rostskyddsmedel i bilar avsedda för Saudiarabien eller Kalifornien. Det finns ju det här som kallas marknadsanpassning och hur Volvos bilar ser ut i detalj varierar som bekant mellan olika marknader.
Tyvärr verkar man ju inte göra detta utan rostskydd och tex hålrumsbehandling ser likadant ut för Sverige och renderade just bara en 3:a.

Nu får väl framtiden utvisa hur det går, men tidigare har ju dessa betyg varit picksäkra.
av andersuw
Om rostskyddet ser likadant ut för Sverige som för andra marknader vet vi väl inte? Vilken är i så fall din källa?

När det gäller sänkningen av betyget till en 3:a säger Vi Bilägare följande:

Volvo hänvisar till nya material som ska ge bättre skydd även utan behandling. Baserat på vår traditionella bedömning ger vi bilen betyget tre (godkänt), framtiden får visa om Volvos materialval fungerar.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... ption-2015
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Om rostskyddet ser likadant ut för Sverige som för andra marknader vet vi väl inte? Vilken är i så fall din källa?
Det var ju en bil för svenska marknaden man kollade och den fick en 3:a.

Kanske är det så som du säger att man drar ned ännu mer på saudi/california bilarna och de skulle bara får en 1:a då ... :-O)

Fortfarande vill ju jag dock ha en bil som renderar en 5:a i skydd.
av andersuw
Precis. Rostskyddet på den svenska marknaden kan vara bättre än det på andra marknader.

När det gäller hur bra rostskyddet är i absoluta termer framgår av vad Vi Bilägare säger att de inte gör anspråk på att vara säkra på sin egen bedömning. Volvo hänvisar till nya material medan Vi Bilägare vid sin bedömning utgår från traditionella material och metoder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Precis. Rostskyddet på den svenska marknaden kan vara bättre än det på andra marknader.

När det gäller hur bra rostskyddet är i absoluta termer framgår av vad Vi Bilägare säger att de inte gör anspråk på att vara säkra på sin egen bedömning. Volvo hänvisar till nya material medan Vi Bilägare vid sin bedömning utgår från traditionella material och metoder.
Precis och att lita på ett tunt lager skydd utan hålrumsbehandling har ju gjorts många gånger förr och det har ju aldrig gått bra... så deras 3:a är nog inte helt fel.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?