Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:Det är en 850 XC.

Knappast, för det existerar inte ;) 855 AWD finns däremot ;)
Japp, en brun kombi är det :mrgreen:
Användarvisningsbild
av 800serien
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:På 85x70 gick dom tillbaka till plåtbakluckor, med rost som följd. Detta fenomen verkar dock mest drabba 854or, speciellt dom tidigare modellerna(typ 92-94)... Det är ju nästan standard att dom har rostiga luckor.
Ja det kanske är så att det är sedanerna som rostar mest på bakluckorna när det gäller 850. Har mest haft ögonen på kombibilarna eftersom det var en sådan jag hade och det var kombimodellerna som hade mest problem med bakluckan i tidigare generationer.

Lucif3r skrev:855 led ju också av blekta bakljus med åren, också nått som nästan är standard nu för tiden. V70 lider inte av det problemet iaf, då dom har annan plastblandning.

Stämmer bra. Ljusen bak på min 855:a blev ganska matta med tiden. De är tillfälligt uppsmorda med lite olja på bilden. ;-)
På min V70 -02 ser de fortfarande ut som nya utan behov av någon specialbehandling.
Få som vet men Volvo åtgärdade faktiskt denna sjuka till sista årsmodellen av 855, 1997 alltså för er som inte vet. :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
800serien skrev:Få som vet men Volvo åtgärdade faktiskt denna sjuka till sista årsmodellen av 855, 1997 alltså för er som inte vet. :wink:

Inte omöjligt, med tanke på att V70-ljusen började produceras då. Men jag har en känsla av att det är lite "hit or miss" med det, för dom lär ju ha haft X antal "gamla" bakljus på lager som monterades även på nya 855. Skulle tro att det är mer troligt att sena -97or har den bättre plasten, medans tidiga -97or kan ha den gamla plasten-
Användarvisningsbild
av 800serien
Lucif3r skrev:
800serien skrev:Få som vet men Volvo åtgärdade faktiskt denna sjuka till sista årsmodellen av 855, 1997 alltså för er som inte vet. :wink:

Inte omöjligt, med tanke på att V70-ljusen började produceras då. Men jag har en känsla av att det är lite "hit or miss" med det, för dom lär ju ha haft X antal "gamla" bakljus på lager som monterades även på nya 855. Skulle tro att det är mer troligt att sena -97or har den bättre plasten, medans tidiga -97or kan ha den gamla plasten-
Jag är rätt säker på att alla 97or har den bättre plasten. Har aldrig sett en -97 med blekta bakljus. Jag äger en 855 -97 själv, uttagen sent -96. Mina bakljus är tillverkade -96 och är som nya. Tror inte att Volvo hade något större lager kvar av de sämre/gamla bakljusen när -97orna skulle börja tillverkas, om de hade så skrotades de nog bort. För kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att Volvo ville sätta skit-bakljusen på sista och bästa årsmodellen av 850? :P :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
-97 var ju ett brytningsår typ, klart dom snåla in på 855 när dom ville att folk skulle köpa den nya, betydligt bättre V70in istället :mrgreen:

Jag har faktiskt sett några -97or med sunkiga bakljus. Men, jag kan ju inte svära på att det är orginalbakljus, kan ju likagärna vara utbytt till ett par från en skrot, av tidigare årsmod.
av LOB
Om vi nu skäl nörda in oss på bakljusen så kan jag upplysa om att min -97a, Tillverkad i Gent juni 1996 fortfarande har bakljus i nyskick.
Att v70 skulle vara bättre än 850 är absurt. Originalet är alltid bäst. 850 var i 1997 fulländad, och har en helhetllig design :D . Ny front, motorhuv och lutning på a-stolpen gjorde den inte vackrare. :(
av andersuw
LOB skrev:Ny front, motorhuv och lutning på a-stolpen gjorde den inte vackrare. :(
Håller helt med om det. Däremot tycker jag insidan av bilen blev lite bättre efter ansiktslyftningen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
855 och V70 skiljer sig väldigt mycket mer än vad man kan tro. Bl.a. så har V70 betydligt mer isolering i sig, många irriterande småsaker från 855 är åtgärdade, som t ex infästningen för bakstötfångaren, inredningen(ej utseendet) och kabelmattor är bättre dragna och mer logiska och uppdelade på ett mer lätt-arbetat sätt(fast dom kunde fortfarande inte polvända belysningen över bakdörrarna korrekt .......)... Små detaljer, ja, men ändock mer skillnder än vad ögonen ser :)

Personligen tycker jag skillnaderna mellan 855 och V70 är som skillnaden mellan 940 och 960 95+ både utseendemässigt och komfort. En RWD V70 hade ju varit en dröm :roll:

Utseendet på fronten är såklart en smaksak.
av andersuw
Säkert är S/V70 den bättre bilen funktionellt. Alla barnsjukdomarna fixade och få nya tillkomna. Samma sak med P2:orna. Bättre funktionellt efter ansiktslyftningen även om det gradvis gick framåt även under perioden före dess.

Men V70 RWD en dröm? :roll: ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina […]

Bromsbelägg