Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Smugglarkungen skrev:
andersuw skrev:Hade inga egentliga problem med rost någonstans på min 855 T5 -94 (det vill säga en P80) som var 14 år och hade rullat runt 25000 mil när jag sålde den.

Den var ju riktigt fin för att va 14 år och med 25k på mätaren. Skötte du bilen extra noga ? dvs tvätta o vaxa och polera. Man ser ju inte till en enda rostfläck på bilderna.
Vissa 850 hade grymt bra rostskydd, Grannens rullar fortfarande och är fin trots den börjar närma sig 65.000 mil nu. Det är en 850 XC. Även en av stalltjejernas 850 var på 48.000 mil utan en rostprick.

Vi kan skicka folk till månen och bygga kretsar som rymmer miljarder med bitar. Självklart kan vi bygga bilar som inte rostar, det skiljer väl bara några hundralappar i produktionen på att bygga något som rostar upp på nolltid och något som håller i evighet.
av andersuw
Smugglarkungen skrev: Den var ju riktigt fin för att va 14 år och med 25k på mätaren. Skötte du bilen extra noga ? dvs tvätta o vaxa och polera. Man ser ju inte till en enda rostfläck på bilderna.
Bilderna ljuger inte. Den var verkligen fin när jag sålde den och det fanns mycket riktigt inga rostfläckar. Men nej, jag skötte den inte särskilt noga vad det yttre beträffar. Jag är allt annat än en "putsbög" och mina bilar får ofta förbli skitiga på utsidan under ganska lång tid innan jag orkar (eller kostar på mig) att tvätta dem. Av någon anledning har de hittills (från 745 och framåt) klarat sig bra ändå (peppar, peppar). Däremot är jag rätt noga med att hålla bilarna i bra skick funktionellt och att hålla viss pli på hur de ser ut invändigt.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Vi kan skicka folk till månen och bygga kretsar som rymmer miljarder med bitar. Självklart kan vi bygga bilar som inte rostar, det skiljer väl bara några hundralappar i produktionen på att bygga något som rostar upp på nolltid och något som håller i evighet.
Det finns väl ingen bilfabrikant som är intresserad av att bygga sådana bilar :roll: Se bara på Volvo 740, dom rostade ganska ordentligt och Volvo fick dåligt ryckte. Då tog dom tag i det (fick bättre rykte), från -88B är dom nästan rostfria ännu. Sedan på -90-talet började det bli sämre igen och vad jag förstått rostar dom (940) nästan lika mycket som äldre 740 (men det goda ryktet är i viss mån kvar). Kanske samma på senare modeller att vissa får ett bättre skydd än andra. I dom flesta länder är bilar "slit och släng" varor, det är nog mest vi i norden som kör omkring med våra "klenoder" så länge. I övriga Europa skrotas det betydligt tidigare så där hinner det aldrig bli så allvarliga rostproblem. Runt medelhavet rostar det annars ganska friskt också även om dom har "bättre väder". Dock har vi nog blivit bättre på att "skrota ut" våra kära bilar på senare år, främst p.g.a att det är fruktansvärt dyrt (om man inte "fixar" med det själv) med krockkuddesystemen, ABS, motorelektroniken, m,m att "friska" bilar skrotas för det.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Om bilfabrikanter är intresserade av att bygga bilar som inte rostar beror väl helt på om konsumenterna är beredda att betala för merkostnaden.

Vad beträffar just 740 hade jag inga egentliga rostproblem med min 745 -87. Vad jag förstått var 88B särskilt bra på grund av extra mycket galvning. Men det betyder inte att tidigare 740 var rostholkar. Enligt min bedömning går den stora vattendelaren vad Volvo beträffar mellan 740/760 å ena sidan och de närmast föregående generationerna å den andra. Från 740/760 och framåt har jag inte kunnat se några riktigt stora problem även om det säkert finns vissa variationer ifråga om hur bra rostskyddet är.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Om bilfabrikanter är intresserade av att bygga bilar som inte rostar beror väl helt på om konsumenterna är beredda att betala för merkostnaden.
Om det hade funnits ett val i utrustingslistan typ:

[X] Extra rostskydd (Bilen får vara 30 sekunder längre i galvbadet så den inte rostar på 30 år) 1500 kr

Då hade jag kryssat den rutan, alla gånger....
av andersuw
Jag med. :D
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Om bilfabrikanter är intresserade av att bygga bilar som inte rostar beror väl helt på om konsumenterna är beredda att betala för merkostnaden.
Om det hade funnits ett val i utrustingslistan typ:

[X] Extra rostskydd (Bilen får vara 30 sekunder längre i galvbadet så den inte rostar på 30 år) 1500 kr

Då hade jag kryssat den rutan, alla gånger....
Jag har ju turen att ha en just sådan (-88B) men när dessa bilar blir så gamla som min är idag är förste ägare inne på minst 5 - 6-e bilen efter denna så jag är nog inte säker på att alla skulle göra så. Men det är en god tanke
av andersuw
Problemet är väl att vi idag inte ens har möjlighet att köpa till lite extra galv. Så hur många som är beredda att betala si och så mycket extra vet vi inte riktigt. Vi får det rostskydd vi får, i bästa fall med lite anpassning till klimatförhållandena på den marknad där bilen säljs.
av Smugglarkungen
andersuw skrev:Vi får det rostskydd vi får, i bästa fall med lite anpassning till klimatförhållandena på den marknad där bilen säljs.
När jag va i USA för två år sen (San Francisco,Los Angeles,Las Vegas) så såg jag mer 240 bilar än vad man såg i Sverige. Varmare klimat så bilarna verkar ha klarat sig bättre där.
av andersuw
Ja, jag vet. I de delarna av USA rostar inte ens bilar med det sämsta av rostskydd. Men tar du dig upp till den amerikanska bilvärldens "Mekka" (Detroit) och trakterna däromkring blir det lika mycket rost som här hemma. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]

Du har ju en -13 så då lär ju en […]

Carplay trådlöst?

Lånar tråden lite. Någon som vet[…]