Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Smugglarkungen
Jag har funderat på om Volvos rostskydd har blivit bättre med åren. Gamla Volvo bilar t.ex Amazon,140,240 ,740 och 940 är ju bra bilar,men dem har ju inte det bästa ryktet när det kommer till rostskydd. Dem tidiga 240 bilarna rostade ju på bara några år speciellt årsmodell 75-76. 850 har ju även haft problem med rost. Det typiska på 850 är ju att det kommer rost i framskärmarna framför hjulhuskanten. Men tittar man på lite nyare Volvo modeller t.ex s70,v70,v70N,s60 och s80 så verkar det som att dessa modeller har bättre rostskydd. Det är ju snart 20 år sen första v70 kom och tittar man på tidiga v70 eller s70 bilar idag så verkar dem ha klarat sig bättre ifrån rost än vad t.ex 240 hade gjort när dem var 20 år gamla. Jag tycker iallafall att Volvo bilar från sent 90-tal och framåt verkar ha klarat sig ganska bra från rost. Med undantag av första generationens S40 och V40 dem verkar ju knappt ha något rostskydd alls :???: .Eller kanske bilägarna sköter bilarna bättre idag vem vet ?
Användarvisningsbild
av SRT
För inte så länge sedan så var det ofta rosten som tog bilarna i förtid trots att bilen kanske för övrigt hade många mil kvar att rulla.Idag är det inte rosten som sätter stop för bilarna utan elektroniken som krånglar och fäller många från fortsatta färder på vägnätet.Har sett och hört om rostproblemen på bla Volvo 850 men efter tre egna versioner av dessa utan denna rost så undrar man ju varför vissa drabbades och inte andra.Däremot så har jag inte sett en enda rostig Volvo S80 men däremot alltför många S80 med krånglande elektronik precis som många andra bilmärken där rosten botats bra men där nya fällor i dator / elfel istället dykt upp som många gånger är betydligt dyrare att bota än rosten var när den började visa sig.

För egen del så tycker jag att bilar som ser bra ut och rullar lika bra men dras med dessa ofta svårbotade och dyra elfel är minst lika sunkiga som en rostig Alfa Romeo / Alfasud var på sjuttiotalet bara för att biltillverkarna idag stoppar in en massa rent ut sagt skit teknik som inte orkar fungera mer än en begränsad tidsperiod ofta långt innan bilen i övrigt gett upp.Fel som kanske förstabils köparen skiter i men som både andra och tredje bils ägarna osv får dras med.

Så med andra ord kära biltillverkare, jag vill inte ha en fin bil att titta på som kanske är okörbar pga mängder med dyra felkoder för det kan jag enkelt ordna själv där hemma på min bärbara dator.FATTA DET eller låt bli att stoppa in skiten i bilen om ni inte vet att det kommer att hålla bara för att ni ska visa hur duktiga ni nu kanske inte är med all denna datorkraft i bilen.
Senast redigerad av 3 SRT, redigerad totalt 0 gång.
av Rådlös
Utan att veta detaljer och årtal etc. etc. så var det ju så att sena 240 och naturligtvis dom andra jämnåriga modellerna hade galvad kaross. Åtminstone ½-galvad (upp till kromlisten). Senare modeller kanske har helgalvad? Någon som vet mer får komplettera här. Detta är väl troligen en gemensam faktor inom dom flesta bilfabrikat i dag? Så det är klart att man kan titta bakåt en 40 - 50 år, men det blir svårt att göra en objektiv jämförelse med ogalvat och helgalvat.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Alla volvo bilar äldre än mitten av -88 rostar väldigt mycket. mitten av 88 började volvo helgalva(halv-galvning kom 87 på 740) karosserna, och därmed slutade bilarna att rosta bort i den skalan.
Att 850 rostar i framskärmarna är mestadels pga. framhjulsdriften. Det sprätter grus osv när man kör och svänger. Dom bakhjulsdrivna har samma "problem", men eftersom bakhjulen inte styrs så brukar det bara vara skärmkanterna som tar stryk där. 85x70 är dessutom relativt öppna, så skit osv kan enkelt fara in på baksidan av framskärmarna, vilket gör att dom börjar rosta innifrån.

90-talet var nog den tiden dom hade som bäst rostskydd ändå, förutom x40-serien som jag inte har en susning om vad dom gjorde med - för dom rostar ju värre än en gammal duett!
P2-bilarna var ok också fram till typ -05, efter det så vetefasen vad "volvo" gjorde, för nya bilar rostar ju enormt jämnfört med bilarna i perioden 88-~05. Säkert något fult knep för att få bort "gamla" bilar så folk köper nya så snart som möjligt.........
av Smugglarkungen
Lucif3r skrev:Att 850 rostar i framskärmarna är mestadels pga. framhjulsdriften. Det sprätter grus osv när man kör och svänger. Dom bakhjulsdrivna har samma "problem", men eftersom bakhjulen inte styrs så brukar det bara vara skärmkanterna som tar stryk där. 85x70 är dessutom relativt öppna, så skit osv kan enkelt fara in på baksidan av framskärmarna, vilket gör att dom börjar rosta innifrån.
Jaha jag visste inte att framhjulsdriften kan påverka rostangreppet på 850. Antar att rostskyddet är bättre på s70 och s60 för dom verkar inte ha drabbas på samma sätt trots framhjulsdriften.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V70N Toppade Volvo sitt rosskydd. Nu verkar det vara på väg nedåt igen.
av Smugglarkungen
VolvoB20 skrev:V70N Toppade Volvo sitt rosskydd. Nu verkar det vara på väg nedåt igen.
Jaså det visste jag inte. Har du sett rostangrepp på nyare Volvo bilar ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Smugglarkungen skrev:
VolvoB20 skrev:V70N Toppade Volvo sitt rosskydd. Nu verkar det vara på väg nedåt igen.
Jaså det visste jag inte. Har du sett rostangrepp på nyare Volvo bilar ?
Man har dragit ned på roskyddsbehandlingen, speciellt hålrumsbehandlingen, man har även åkt ned från toppbetyg i ViBilägares rostskyddsbetyg till en 4:a.

Någon gång My14-My15 drog man ned ytterligare med motiveringen att electrobehandlingen skulle vara så effektiv att inget hålrumsskydd skulle behövas, har vi hört den förut....

Det verkar ju som alla tillverkare jobbar i cykler, man bygger riktiga rostburkar, så får man skit och rycker upp sig och gör suveränt rostskydd, sen efter några år kommer någon ekonom och sparar bort det, så börjar det om igen.

Titta på Opel, Mercedes, VW, Renault osv, alla kör i cykler, Japsare o asiater verkar iofs skipps rostskydd hela tiden...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Smugglarkungen skrev:Antar att rostskyddet är bättre på s70 och s60 för dom verkar inte ha drabbas på samma sätt trots framhjulsdriften.

S/V/C70 är lika hårt drabbade. P2-bilarna(S60, S80, V70N) verkar dock inte vara lika drabbade, iaf inte bland dom exemplar jag har sett.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]