Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja det skulle inte vara bra alls.. Det behövs konvertering och byte diverse delar om man ska kunna köra helt på E85.
    Mina herrar, joel och Andersuv. Jag började köra blandtankat på E85 i slutet på 2005. Då blandade jag 30 procent etanol. Jag höll på i mer än 5 år med den blandningen. Sedan överlät jag bilen på en anhörig. Han körde vidare på samma blandning i mer än 3 år. Bilen var en Volvo 245 92. Rosten tog överhanden och bilen såldes som reservdelsbil till Norge. Enligt uppgift skulle köparen använda motorn till rally! Totala körsträckan på den bilen var ca 38 000 mil, varav 8 000 mil på etanolblandning. Man får väl anta att det var någon sorts hobbyrally eller något liknande? Men siffrorna talar lite eget språk.
    Det finns människor som har kört på E85 sedan 90talet. Några av dom har figurerat här på detta forumet.
    Jag sitter vid en användarovänlig I-pad, annars kunde jag berätta mycket mer. Etanol är inget märkvärdigt hokus pokus. Det är ett alternativ till fossil bensin som finns här och nu. Ingen dyrbar omställning av befintlig infrastruktur. Dom flesta bilar går att köra på E85 utan några kostsamma konverteringar. Och tekniken är känd. T Ford var från början avsedd för att gå på etanol. Det är alltså inget nytt i detta.
    Jag skall försöka återkomma när jag har en riktig dator.
    Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
    Det är lite synd att man inte kan "välja" blandning vid tankning. Typ ha en E30-knapp eller så på pumpen..
    Köra på E85 är inget märkvärdigt. Jag gorde det på min förra bil (farsans gamla 144 -72) tills min 745-a kom in i mitt liv runt 2008. Har (från och till) kört denna också på E85. Denna har jag skaffat en justerbar BTR till så jag kan höja bränsletrycket tills det funkar. Det finns att köpa en "box" att montera mellan spridarna och insprutningsboxen som förlänger insprutningstiden till lämplig tid. Har ej provat detta. Just nu letar jag efter en storlek större spridare för att motorn (16V rödblockare på 160 hk) ska fungera till 100%. Förra gången (innan dom höjde skatten på E85) fungerade den till 80-- 90% och en bränsleförbrukning på c:a 1.4 l/mil mot 1,1 l/mil på bensin vilket då var c:a 2 sek billigare per mil att köra på E85 mot bensin. Bilen är besiktad flera ggr med E85 i tanken med fina avgasvärden
    Jag körde 30% E85 i min 850 utan konvertering, besiktningsgubben gjorde avgastest flera gånger, tok gasa och prova igen. Avgasvärdena blev i stort sett blankt papper, fick mycket låg HC-halt även fast motorn gått ca 34 000mil.
    Jag har även provat Saab biopower som på etanol får en helt annan karaktär + ca 20hk extra vilket inte är fy skam.
    Etanol är ett bra bränsle som det inte lades ned någon nämnvärd utveckling på förutom av möjligtvis saab, racingbilar och hemmabyggen.
    Synd att man från EU vill skatta bort ett miljövänligare alternativ.

/// Waiz
    Waizguy skrev:Synd att man från EU vill skatta bort ett miljövänligare alternativ.
    Tänk om det hade lagts ner lika mycket energi ( :lol: ) på etanolmotorer som det gjorts på dieselmotorer, då skulle vi nog varit i ett annat läge. Bygger man en motor för 100% etanol försvinner mycket av det som är till 85% etanolmotorn nackdel . Problemet med EU är att dom "snöat in sig" på att få ner utsläppen av CO² och då vinner dieseln om man räknar utsläppen "på plats". Etanolen ingår i det naturliga kretsloppet och tillför ingen CO² mer än det som är vid tillverkning och transporter. Men, det blir ju större utsläpp "på plats". Transport och tillverkningsutsläpp av CO² gäller ju för bensin och diesel också. Även Biodiesel och biobensin
    Men om man kan köra på icke-fossil diesel är ju det ett bättre alternativ än etanol eller? Behövs inga nyutvecklade motorer eller någon konvertering och verkningsgraden är den bästa på explosionsmotorsidan så att bränslekostnaden faller och det icke-fossila bränslet räcker till fler bilar.
    Utvecklingen av hybrid och rena elbilar är fantastisk och vi har de senaste åren tagit jättekliv framåt.
    Men jag kan inte förstå varför man skall skatta ihjäl bränslen och skylla på miljö när det vore ärligare att säga som det är, pengar skall in.

Om det handlar om miljö så skall man även beskatta ihjäl andra branscher som till exempel fraktfartygen.
    Det är ju inte svårare än att straffbeskatta tokhårt det som kan produceras här så att vi inte får någon import.
    Vi kommer inte heller att få exportera något men det är väl OK för miljöns skull.
    Varför köpa kött från Argentina, Tyska äpplen, Holländska gurkor, Italienska ägg, jordgubbar från Marocko.

http://www.theguardian.com/environment/ ... -pollution
    Confidential data from maritime industry insiders based on engine size and the quality of fuel typically used by ships and cars shows that just 15 of the world's biggest ships may now emit as much pollution as all the world's 760m cars. Low-grade ship bunker fuel (or fuel oil) has up to 2,000 times the sulphur content of diesel fuel used in US and European automobiles.
    US academic research which showed that pollution from the world's 90,000 cargo ships leads to 60,000 deaths a year
    Båten i lumpen som jag var på drog en bilists årskonsumtion per timme i Diesel.

Det känns som om partyfärjorna på Östersjön är ett större hot än biltrafiken även om dom har väldigt låga utsläpp sett till andra typer av fraktfartyg.
    Därmed inte sagt att man inte skall jobba mot en utsläppsfri eller iallafall lägre utsläpp inom biltrafiken.
    andersuw skrev:Men om man kan köra på icke-fossil diesel är ju det ett bättre alternativ än etanol eller? Behövs inga nyutvecklade motorer eller någon konvertering och verkningsgraden är den bästa på explosionsmotorsidan så att bränslekostnaden faller och det icke-fossila bränslet räcker till fler bilar.
    En dieselmotor är ett dåligt miljöval med alla sina partiklar, borgmästaren i Paris vill förbjuda alla dieseldrivna fordon 2020.
    Diesel är ett bränsle som kommer att försvinna på personbilar det är inte bara förbrukningen som gäller för miljön.
    http://www.expressen.se/motor/paris-bor ... mot-diesel
    http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ka-utslapp
    Om du vill återuppta den debatten, var vänlig gör det från den punkt där du senast lämnade den, det vill säga vid mitt inlägg här på sidan 3 i tråden. Jag ställde där sex relevanta frågor till dig och du har hittills inte lyckats besvara någon av dem.

Som jag redan upplyst dig om har moderna dieslar minimala partikelutsläpp eftersom de har effektiva partikelfilter. De har mindre partikelutsläpp än vissa moderna direktinsprutade bensinmotorer som saknar sådant filter. Här är en gång den länk rörande det ämnet som jag gav dig i mitt första svar till dig i den här tråden.

http://www.transportenvironment.org/pre ... ty-diesels

Att Paris borgmästare vill göra något betyder inte nödvändigtvis att det är en bra idé att göra det. Hon behöver tydligen läsa på hon också. Och om och när det ena eller andra bränslet kommer att försvinna på personbilar vet varken du eller jag.
    • 1
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 31

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?