Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

volvo85t5.jpg
volvo85t5.jpg (101.71 KiB) Visad 7684 gånger
Chiptrimmad, har ungefär 270hk = steg 1?
Lite om mig!
Heter Calle, 28 år och bor i västerbotten. Har en liten grabb men inget fruntimmer. Har inte haft något intresse för bilar tidigare, bara gillat måla tavlor flumma runt och filosofera... Inget mekanikermaterial i grunden direkt men detta känns som en ny hobby. :D

Körde innan en volvo 343 där topplockspackningen gav upp och blev akut i behov av ny bil.
Ringde runt på diverse blocketannonser, varav en råkade vara min fina Volvo. Den hade gått 22.900mil, kamremmen var bytt vid 19.500 och han skulle ha 15.000kr

Bilen hade nya högtalare i hatthyllan och en 12” baslåda i skuffen. Rejäla extraljus och röda ledlister längs med fötterna fram och bak. Dock lyste varningslampan för motorfel.

Jag fick bilen för 13.500. Känns som ett riktigt bra köp, men vad vet jag! Ser väldigt rostfritt ut under.
Kommer förmodligen sälja bort baslådan snart. Låter fint men jag behöver lastutrymmet.

Åtgärdade fel

Svajande tomgång och varningslampa för motorfel
Tomgången gick ojämnt. Vandrade mellan 600 och 900 varv. Fick hjälp i en tråd här på jagrullar.se och lyckades få bukt med problemet.
Rengjorde spjällhuset, tomgångsventilen och luftmassemätaren. Bytte några slangklämmor som var dåliga och tätade upp.
Hade ingen ny packning för spjällhuset, får en ny på onsdag. Lampan för motorfel är borta men fortfarande en felkod, 232 i A2 (försvinner med ny packning tror jag).
spjall.jpg
spjall.jpg (129.04 KiB) Visad 7674 gånger
spjall2.jpg
spjall2.jpg (133.43 KiB) Visad 7674 gånger
Bromsok höger fram
Jag upptäckte veckan efter köpet att höger frambroms låg på. Blev varmt och luktade bränt ibland efter längre körningar. Läste guiden här om hur man motionerar bromsok.
Gummipackningen, eller vad det heter, som skyddar kolven, satt felmonterad. Kolven var väldigt rostig och smutsig. Jag sandpapparade bort det jag kom åt, torkade rent och motionerade sedan ungefär 10 gånger.

Det är en tillfällig lösning.

Nytt luftfilter
Nytt Kupéfilter
Tur jag fick för mig att byta!
kupe.jpg
kupe.jpg (266.02 KiB) Visad 1000 gånger
Gnisslande kupefläkt
Köpte hjullagerolja på biltema, skruvade bort handsfacket och facket undertill. Lyfte ut fläkten.
Bakom fläkten satt en skruv med ett hål under för smörjning. Så jag hade egentligen inte behövt montera ut fläkten.

Nu gnisslar det inget alls!

Sprickor i skinnklädseln
Köpte en flaska med vårdmedel för klädseln på Mekonomen. Den skulle rengöra och vårda i ett, och enligt försäljaren ta bort mina sprickor. Blev säkert rent och skinnet mådde nog bättre efteråt. Tyvärr återstod sprickorna. Köpte en burk svart skokräm för 20spänn och resultatet blev riktigt bra!
fe.jpg
fe.jpg (200.02 KiB) Visad 7697 gånger
Att göra
* Ångtvätta tyget på sätena
* Ny packning spjällhus
* Nytt backspegelglas höger fram (det gamla har trillat av)
* Byta Olja och filter
* Byta växellådsolja (lämnar nog in, det verkar ganska avancerat att få bort all olja)
* Behandla rostfläckar på karossen
* Rostskydda
* Polera, vaxa (skall göra det för hand, rädd att bränna lacken efter läsning på nätet)
Lite klent med bilder men kul att se ännu en 850 som får återställas till sin forna glans. Ännu mer kul med en T5:a :)

Har du gamla bakljusen måntro, om det är en 94? Vanliga icke-turbos hade väl fortfarande de gamla stötfångarna och lyktorna fram till 1995?
Mekonomen :roll: trodde dom verkligen att dom där sprickorna skulle gå bort med ett medel :shock: inte en chans. Men det blev väldigt bra med skokrämen :D.

Dom där stolarna verkar ha varit Volvos favorit finns ju bland annat till 940, 850 och S/V70 det är iaf jävligt goa stolar man sitter bättre i dom än vad man gör med Volvos standardstolar idag.

Tycker också att det ser ut att vara en orange blinkers bak.
Lätt snyggaste kombinationen om det nu är gamla bakljusen (vilket jag också tycker man kan lätt skymta?) med nya stötfångarna men gamla bakljusen. Gillar varken de nya 854-bakljusen eller trenden att byta till vita V70-blinkers bak på kombibilarna.
Vad trevligt med så många kommentarer!
Får la posta fler bilder då, även om jag inte hunnit göra något mer på skönheten. Jobbar natt, och på måndag kommer sonen (varannan vecka) så det hinns inte göras så mycket just nu. Men packningen till spjället går ju snabbt att byta, så det gör jag direkt jag får tag i den.
bak.jpg
bak.jpg (358.43 KiB) Visad 932 gånger
paneler.jpg
paneler.jpg (230.14 KiB) Visad 930 gånger
Som ni ser på bilderna är hon ganska solblekt (inte riktigt rosa men ljusröd).
rost.jpg
rost.jpg (277.35 KiB) Visad 935 gånger
Bilden med rost visar de värsta skadorna i lacken, sedan är det två stycken mindre fläckar till. Men jag vet ju inte vad som döljer sig under listerna. Längtar till lite ledig tid att fixa med detta :D

Har en liten dremel jag tänkte använda mig av vid rostbehandlingen. Det tror jag fungerar utmärkt.
Stenskotten måste också bort, några är rätt feta.
stenskott.jpg
stenskott.jpg (222.35 KiB) Visad 938 gånger
stenskott2.jpg
stenskott2.jpg (319.65 KiB) Visad 934 gånger
Jag vill återskapa känslan av nybil. Kommer att hållas likt orginal, om jag inte får något annat infall. Vill kunna hålla henne rostfri (trots att jag måste köra förjävligt saltade vägar) och rullandes i många år.

Fått en tanke på att bygga ett hyllsystem för lite verktyg och bra-att-ha förvaring längst bak i skuffen då baslådan blivit såld. :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Vi hade rätt det var orange blinkers bak. Det är inga svårigheter byta olja i en manuell låda. Lossa bottenpluggen. Sen fyll på i nivå pluggen. 2,2 liter men 2 L räcker :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
meddelande

Fabriksåterställning kan vara en lö[…]

850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Motorras efter abs kontakt hoppat ur

Varför lossades kontakten och ungefär […]