Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Var den inte vacker? Men nu blir jag ledsen! :P

B230FT/FK är för vanligt. Alla stoppar ju ner sådana i sina 240's! B21:an som satt i denna gick mycket fint utan missljud o.s.v.. så hade varit riktigt synd att bara kasta ur den.
Har dock fler bollar i luften och planen är just B230FK till en av de andra 245:orna som skymtar förbi på några bilder. :D

Ang. larmet så kan jag avslöja att det inte handlar om den vanliga kopplingen som bryter bort startmotorns solenoid... Detta stoppar säkerligen den kategori av biltjuvar som kan vara intresserade av att åka iväg med en sådan här kärra.
En person som är lite mer bevandrad i elektronik löser det antagligen ändå.

Mycket text blir det, har bara kopierat och klistrat över från min parallella tråd på det andra forumet.
Snart ikapp dock! En ny text- och bildbomb kommer strax. :wink:
av volvo244gle
(ons maj 20, 2015)

Vettig stereo måste man ha, och här kommer en liten teaser på vad jag pysslar med just nu!
Bild

(ons maj 27, 2015)

En klassisk originalstereo är inte fel, och särskilt inte den lite mer påkostade varianten med loudness-knapp. ;)
Har som jag visade tidigare ett par andra varianter med digital stationsinställning, men dessa får ligga på hyllan tills vidare.

Tyvärr så har originalstereo's 2 stora nackdelar enligt mig.

1. Ingen AUX-ingång. Kanske inte så konstigt heller med både kassettdeck och radio inbyggt.
MP3-spelare, smartphones eller för all del "compact disc" för bilbruk var inte ens påtänkt än. (när kom den första CD:n för bil?)
Vinyl funkade å andra sidan bäst hemma.

2. Ljudet! Den inbyggda originalförstärkaren är tyvärr inte mycket att ha.
Kretsen som används för vardera kanal levererar inte ens 6 W: http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 222AP.html
Klen effekt, men framförallt så låter det illa. En tjock matta av brus ligger över ljudet som bara är platt och livlöst.

När man kört V70N hela vintern och njutit av originalljudet från dess HU-603 så blir man lite kräsen. 8-)
Plockade nyligen ett gäng sådana stereo's på skroten, och en av dem fick donera komponenter för att åtgärda punkt 2.

Förstärkarkortet från HU-603 samt MDL-stereons förstärkare som bor i "lådan" på baksidan av apparaten.
Bild

MDL-förstärkaren slaktades helt medan HU:n fick donera en LA4708N-förstärkarkrets.
Den levererar 2 x 20 W och gör det dessutom riktigt bra: http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 4708N.html

Inget bygge jag stolt visar upp, men det gick snabbt att sno ihop och fungerar.
LA4708N monterades på kylflänsen innan övriga komponenter löddes direkt till dess ben.
En bit av kortet sparades dock som infästning för högtalarkablarna.
Bild

Känns nästan som en grej man skulle kunna tillverka och sälja till de som vill uppgradera originalljudet?
Givetvis på ett riktigt kretskort då. ;)

Skillnaden blev minst sagt enorm.
Rent och klart ljud, helt utan brus. Kraft och kontroll i basen. Det som originalförstärkaren saknade med andra ord!

Punkt 1 återstår dock.
Siktade först på en ganska avancerad lösning med inbyggd Bluetooth-modul. Blev dock inte nöjd med hur den fungerade så det fick bli en klassisk line-in med 3,5 mm till valfri ljudkälla.

Lossa den bruna kontakten som går till bandspelarens kort.
Löd ihop en sladd med en passande 3-pin i ena änden och 3,5 mm-plugg i den andra.
Dra ut genom det lediga hålet på baksidan av stereon, koppla ihop.
Färdigt!
Bild
Bild

Jag valde även att frilägga matningen till bandspelarmotorn för att inte den ska behöva snurra och föra liv i onödan.
Samma sak med solenoiden som styr bandvändning och annars bara står och klickar eftersom den tror att bandet tagit slut och vill vända sida.
De två blåa sladdarna på bild försågs med isolerande gul krympslang. Vill jag återställa bandspelaren igen så är det med andra ord bara att löda dit dessa igen samt sätta tillbaka den bruna kontakten.
Bild

För att aktivera AUX-in så matar man helt enkelt in valfritt band. För att gå tillbaka till radio igen så trycker man ut bandet. :mrgreen:
Kan givetvis inte spela upp några band längre, men går som sagt lätt att återställa stereon till original igen då inget har förstörts.
Ja bortsett från förstärkardelen då, men den var som sagt ingen större förlust.. hehe...
Bild

(tor jun 11, 2015)

Har upptäckt en nackdel med min AUX-lösning. Tydligen så matas radioljudet ut bakvägen via ingången. Har man mobilen ipluggad då så kortsluter den radioljudet så det blir tyst. ;)
Inget större bekymmer egentligen, mer än att det blir drygt att både behöva trycka ut kassetten samt plugga ur mobilen för att kunna lyssna på radio.
En enkel lösning på detta vore att använda ett dubbelpoligt slutande relä för audiobruk och låta matningen till dess spole komma från bandspelarmotorns.

Jag och gröningen var ner och skulle spana in bilarna på Skoklosterträffen nu den 30:e Maj.
Bild

Men så mycket mer i bilväg än den här utsikten fanns inte att beskåda där... :|
Bild

Träffen regnade tyvärr bort helt.
Får hoppas på bättre väder nästa år!

Blev en shoppingrunda i Uppsala istället den dagen och ca 45 problemfria mil på mätaren.
4-växlat, så mellan 80-90 km/h hela vägen för att inte varva sönder den stackars B21:an.
Det tog sin lilla tid.
Soppaförbrukningen landade ändå på klart godkända 1.15 l/mil med enbart E85 i tanken. :)
(mätt med GPS och tankat fullt från samma pump på hemvägen)

I övrigt så kände jag att det var säkrast att byta den slirande kopplingen före resan.
Bilderna från det kommer upp senare.

En kul grej hände förresten nu idag.
Körde ett lass skräp till tippen i förmiddags, och när jag stod där så kom det fram en man och frågade om bilen hade FAZ som regnummer. Visade sig då att det var hans barndomsbil som familjen ägt sen någon gång i början på 80-talet fram till -89! :D
Vi pratade en stund om bilens äventyr och han knäppte en minnesbild.
Världen är bra liten, eller vad säger man? :) Kul att få lite historia på denna annars ganska anonyma 245:a.

Det är det här som är så roligt med gamla bilar, de har alltid en historia att berätta!..

(sön jun 14, 2015)

Som sagt så byttes det koppling före resan!
Bild

Ren och fin M45..?
Bild

Gamla lamellen, original dessutom. Nere på nitarna och nötte så kanske inte så konstigt att det slirade. 8-)
Sist jag hade en bil som började göra på det viset så small det bara till och slutade driva några mil senare.
Den sönderslitna lamellen och nitarna låg sen som en hög med skräp nere i sprängkåpan. :lol:
Bild

Ny lamell och tryckplatta monterad och centrerad.
Bild

Centreringsverktyget som tillverkades av delar från skrotlådan. 15 mm kopparrör passade i det lilla lagret i veven. En avsågad gängdel från en klämringskoppling passade perfekt i lamellcentrum efter en omgång med smärjelduk.
Jag lödde fast gängdelen på röret, men tror inte det är nödvändigt.
Bild

Lådan lite rengjord och redo att återmonteras. Blev stressmeck sen för att få bilen klar innan jobb, men allt gick utan problem och den nya kopplingen fungerar perfekt! :)
Bild

(tis sep 22, 2015)

Dags för en uppdatering, även fast det inte har hänt så värst mycket sen sist - iallafall inte på bilfronten.
245'an har bara rullat på i sommar utan något krångel alls.

Fick tag i en komplett air condition på skroten, men montera den ser ut att få bli ett projekt senare i höst eller till vintern.
Knappast så att man har behövt sakna en kylanläggning denna sommar. :roll:
Bild

Extraljusen har efter en del överväganden plockats av.
Kommer ändå inte köra den här bilen vintertid så lysena gör större nytta på någon av V70'sarna. :twisted:
Fick även en uppsättning snobbringar av en polare. Dessa monterades på 14" rostiga och spraymålade plåt med urdubbade vinterdäck i 175-profil. :)
Blev faktiskt rätt ok, och de smalare däcken gör det mer lättstyrt.
Bild

Det som skämmer bilen nu är tyvärr lacken. Är bra sugen på att försöka ändra på det i vinter. Sen om det blir riktigt seriöst gjort eller kanske ett gäng sprejburkar återstår ju att se...

Avslutar med några nyknäppta bilder.
Bild
Bild
Bild

(sön jan 24, 2016)

Händer inte mycket för tillfället. I garaget står ena V70'n och pysslas om nu så 245:an har fått stå ute och frysa den senaste månaden.
Blev en kortare tur (100 m eller så) idag och allt fungerade precis som vanligt. :)
Bild

(tis mar 22, 2016)

Parkerad i garaget igen så gröningen slipper stå ute och bli vit. :D
Det snöar just nu, men de senaste veckorna har varit riktigt fina. Börjar märkas att det är vår, och snart kommer värmen.

Men värmen blir förhoppningsvis inget bekymmer! Dags att montera AC-anläggningen som jag hämtade på skroten!

Det är en del prylar som hör till. Kompressor, kondensor, torkfilter, slangar, kabelhärva, plastdetaljer...
Allt ska tas isär och göras rent innan det hittar in i bilen.
Bild

Värmepaketet måste ur, det är en del att lossa på...
Bild

Bl.a. ratten för att kunna lyfta bort brädan.
Bild

Sådärja!.. Nu finns det lite mer utrymme att jobba på.
Fortsättning följer...
Bild
av volvo244gle
Och då var vi ikapp och tillbaka i nutiden!

Har blivit dåligt med garagetid på sistone men lite har iallafall hunnits med. :)

Listan över saker att göra förutom AC-installationen har också växt.
* Det läcker runt vindrutan, ska passa på att täta när jag ändå har brädan ur och kommer åt bättre.
* Montera bensinvärmare! Den gamla hederliga luftvärmaren 07-B.
* Byta kamrem. Det är dags helt enkelt när nuvarande rem med 100 % säkerhet inte är bytt detta årtusende.

Sen så börjar jag bli riktigt sugen på att åtgärda lacken! Har nämnt detta i ungefär varje post hittills, och givetvis så är det en sak som verkligen skämmer bilen i nuläget.
Lämna bort lackjobbet är nog det bästa känner jag, fast då lär man sig ju inget. ;)
Lutar alltså åt att investera i en större anläggning för tryckluft, färgspruta + tillbehör och prova på det här med att garagelacka en bil helt enkelt.

Som sagt dags för kamremmen. Den gamla remmen såg förvånansvärt fräsch ut ändå. Inga torrsprickor eller liknande, men rätt uttöjd då spännrullen knappt snurrade med.
Bild

Rem samt drev borta.
Var rätt kladdigt så rengöring blev det och nya packboxar är på gång.
Bild

Ett problem att lösa nu är remskivan. Alldeles uppenbart så kommer inte en skiva med tre spår från en B230 att passa, veven är helt annorlunda på B21... Och det extra, 3:e spåret behövs för kompressordrivningen.
Naturligtvis så hade jag inte en tanke på att plocka remskivan från donatorn på skroten. :roll:

Förhoppningsvis så går det att använda ett av de två spåren och så får fläkt och generator drivas av en ensam rem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Borde väl gå att trolla ihop något med vattenpumps/fläktskivan. Typ skaffa remskivan med 2 eller 3 spår, sen leta lämplig rem som går från vattenpump/fläkt raka vägen till kompressorn, och behålla orginaldrivningen för generatorn och vattenpumpen/fläkten.

Då slipper du ju bråka med vev-remhjulet iaf.

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

Kablarna från de gamla kontakterna satt bra.[…]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]