Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Tror att det är så illa att bytesintervallen på 850 är 8år eller 12000mil på min bil (S70) är det 10år eller 16500mil vet inte varför det skiljer för det är väl samma rem? Men som sagt kör du med bilen och kamremmen går av vilket den garanterat lär göra omgående så står du inför ett total haveri med motorbyte som följd.
Ni här på forumet skrämmer ju livet ur mig!!! :shock: :shock: :shock: :-O) :-O) :-O)
Vad kostar motorbyte då, till en likvärdig motor som gått ungefär lika mycket (23 000 mil)? :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:Tror att det är så illa att bytesintervallen på 850 är 8år eller 12000mil på min bil (S70) är det 10år eller 16500mil vet inte varför det skiljer för det är väl samma rem? Men som sagt kör du med bilen och kamremmen går av vilket den garanterat lär göra omgående så står du inför ett total haveri med motorbyte som följd.
Ni här på forumet skrämmer ju livet ur mig!!! :shock: :shock: :shock: :-O) :-O) :-O)
Vad kostar motorbyte då, till en likvärdig motor som gått ungefär lika mycket (23 000 mil)? :roll:
Om du gör motorbytet själv så kanske (Vet inte vad en beg motor kostar) 4000-10000kr lämnar du in på en verkstad så lär du få räkna med 15000-40000kr Så byt remmen direkt den är inte så jäkla dyr och köp en original rem på Volvo då får du bra grejer. Samt att du även behöver tolkar när du byter kamremmen finns på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/ vill du att kammarna ska stå exakt rätt och att bilen ska gå så optimalt som möjligt så ska du använda dessa och gå ej på markeringarna på kamdreven då dom aldrig stämmer. Eller ja använder du inte tolkarna så kan du också riskera att ventiltiderna blir fel och du får då också byta motor.
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:
Lillarapunzel skrev:
Om du gör motorbytet själv så kanske (Vet inte vad en beg motor kostar) 4000-10000kr lämnar du in på en verkstad så lär du få räkna med 15000-40000kr Så byt remmen direkt den är inte så jäkla dyr och köp en original rem på Volvo då får du bra grejer. Samt att du även behöver tolkar när du byter kamremmen finns på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/ vill du att kammarna ska stå exakt rätt och att bilen ska gå så optimalt som möjligt så ska du använda dessa och gå ej på markeringarna på kamdreven då dom aldrig stämmer. Eller ja använder du inte tolkarna så kan du också riskera att ventiltiderna blir fel och du får då också byta motor.
Men herregud... :-O) :-O)
Vad kostar det att byta kamrem på verkstad tror du? :roll:
Finns nämligen ingen här hemma som kan eller vill byta den själv.......
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ingen aning men kanske mellan 3000-6000kr ring till dom närmsta verkstäderna och be att få en prisuppgift.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, om det vill sig illa så måste hela motorn bytas. Eller "måste", det är det billigaste alternativet än att byta kolvar, ev. stakar och en hög ventiler.
En begagnad motor kostar allt ifrån 2000kr och uppåt, och då bör du ju ändå byta kamrem och massa packningar... Så det kan bli dyrt...
Max ålder på remmen är 8år, så om den inte blivit bytt sen -02 har den gått nästan dubbelt så långt mot vad den "får". Och gud vet vilket skick löprullarna är i. Mina skramlade det om, och dom hade "bara" suttit där i 9år(och ca 6000mil) enl. förra ägaren. :roll:

Kostnad, ja... Jag köpte min remsats med löprullar och vattenpump för strax över tusingen, + 500kr för kamlåsning + insugspackning, och böt givetvis själv.
Volvo tar ungefär 3500kr för ett kamremsbyte inkl. material exl. vattenpump.
Går säkert att hitta billigare verkstäder, men då gör dom säkerligen ett tattarbyte(endast låser kamdreven), så kammarna pekar lite där dom känner för det.

Wizzman skrev:Jag hade knappt vågat starta bilen för att flytta den innan kamremmen är bytt....
Det sa jag också redan innan dom köpte bilen(fanns en tråd i 85x70 avdelningen) :roll:
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:Ja, om det vill sig illa så måste hela motorn bytas. Eller "måste", det är det billigaste alternativet än att byta kolvar, ev. stakar och en hög ventiler.
En begagnad motor kostar allt ifrån 2000kr och uppåt, och då bör du ju ändå byta kamrem och massa packningar... Så det kan bli dyrt...
Max ålder på remmen är 8år, så om den inte blivit bytt sen -02 har den gått nästan dubbelt så långt mot vad den "får". Och gud vet vilket skick löprullarna är i. Mina skramlade det om, och dom hade "bara" suttit där i 9år(och ca 6000mil) enl. förra ägaren. :roll:

Kostnad, ja... Jag köpte min remsats med löprullar och vattenpump för strax över tusingen, + 500kr för kamlåsning + insugspackning, och böt givetvis själv.
Volvo tar ungefär 3500kr för ett kamremsbyte inkl. material exl. vattenpump.
Går säkert att hitta billigare verkstäder, men då gör dom säkerligen ett tattarbyte(endast låser kamdreven), så kammarna pekar lite där dom känner för det.

Wizzman skrev:Jag hade knappt vågat starta bilen för att flytta den innan kamremmen är bytt....
Det sa jag också redan innan dom köpte bilen(fanns en tråd i 85x70 avdelningen) :roll:
Oj, det där lät ju dyrt! :shock:
3 500 kr på Volvo lät ju dock helt okej! Eller ja, väldigt mycket mindre omständligt och dyrt än ett motorras iaf...
Oj, 8 år... Nej, den här har ju som sagt gått 14 år och 12 500 mil. Och jag som i lördags inte ens hade en tanke på att det skulle vara något problem att köra med transport. Börjar bli orolig för hur det ska gå alla andra gånger nu i maj och början av juni, innan pappa kan få den bytt :-O)
Hur många gånger med släp till tror du den klarar? 5? 10?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Absolut inga mer, remmen kan smälla av precis när som helst räcker att den står på tomgång och går så kan remmen smälla av.

Så mitt råd och säkert dom allra andras råd lyder. KÖR INTE med bilen innan remmen är bytt och byt remmen snarats om du nu behöver bilen alternativt bogsera in den till verkstaden så att dom får byta remmen. Vore ju lite trist om remmen går av medans du kör till verkstaden.
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Absolut inga mer, remmen kan smälla av precis när som helst räcker att den står på tomgång och går så kan remmen smälla av.

Så mitt råd och säkert dom allra andras råd lyder. KÖR INTE med bilen innan remmen är bytt och byt remmen snarats om du nu behöver bilen alternativt bogsera in den till verkstaden så att dom får byta remmen. Vore ju lite trist om remmen går av medans du kör till verkstaden.
Oj, så illa alltså?! :-O) :-O) :-O)
Nej, för jag kom att tänka på mitt gamla 940 vrak, som var en 940 -97 och som jag skrev om här förut. Där var det väl högst oklart om kamremmen någonsin var bytt, och när vi köpte skiten hade den gått 17 000 mil. När den sen stannade (pga. trasigt bränslerelä) hade den gått 17 500 mil, och kamremmen höll fortfarande. Och det, som sagt, 18 år och 17 500 mil senare... Så på något sätt känns det overkligt att kamremmen på den här skulle rasa redan efter 14 år/12 500 mil. Men det är ju klart, 940:in drog ju aldrig hästsläp så...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jämför inte remmarna då dom är olika och det verkar som att 940 har haft extrem tur.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 159

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina […]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]