Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:Ska du i så fall byta hela avgaset?
Framrör med katalysator är rätt dyrt hos Ferrita. En halvsats räcker för lite ljud.
Original ändrören är på 90mm så 4" skulle se snyggt ut.

Hade helsystem från Ferrita på min V70R. Fick beröm av bilprovningen varje gång för att det var så fint. Inga fel på avgasvärden heller.
Nej det blir bara halvsats isåfall.
Ska kolla med Uppsala Avgasteknik på måndag vad de ska ha, vore skönt att ha möjlighet att anpassa i efterhand om man inte skulle vara helt nöjd med något.

Simons system har jag fått offerter på cirka 7000-8000 kr inkl montering.
Ferrita lite dyrare, runt 8000 kr + montering.
Både Simons och Ferrita har 4" slutrör, Ferrita verkar ha 2 dämpare, Simons bara en. Och Ferrita 2.5" mot Simons 3".
Nackdelen med dem är ju att man inte kan ångra/ändra något när man beställt och fått allt monterat.
Dåligt med videoklipp på ljudnivåer också.
Är nog inte några problem om du vill byta ut ändrören eller plocka bort en ljuddämpare, killarna på Ferrita är grymma.
Om du mejlar Micke å frågar om bra pris på ett catback monterat å klar så fixar han nog ett schysst pris.

Jag åker Ferrita catback på min S40 T5 och den har en skön dov ton i sig på tomgång, speciellt när systemet är riktigt genomvarmt. När du gasar på så morrar den såklart lite mera, ett skönt sofistikerar ljud, svårt å beskriva.
Vid långkörningar på landsväg och motorväg så skulle jag vilja säga att det knappt låter något alls, något dovare kanske, absolut inget drön eller resonans.

Förresten, har vi inte rabbat från jagrullar?
Autotech monterade mitt Ferrita system. Fick lite skaller efter en tid. Åkte då sex mil till Ferrita i Köping för justering.
Ändröret var oxå för litet men dom hade inget färdigt som jag ville ha.
Efter att ha druckit en kopp kaffe och läst lite i Bilsport var systemet färdigt.
Bytt mellanrör, sista ljuddämparen och ett nytt ändrör hade tillverkats.
Provkörde och gick in för att betala. Fick inte betala utan allt gick på livstids garantin plus att ja fick en t-shirt.
agusta44 skrev:Är nog inte några problem om du vill byta ut ändrören eller plocka bort en ljuddämpare, killarna på Ferrita är grymma.
Om du mejlar Micke å frågar om bra pris på ett catback monterat å klar så fixar han nog ett schysst pris.

Jag åker Ferrita catback på min S40 T5 och den har en skön dov ton i sig på tomgång, speciellt när systemet är riktigt genomvarmt. När du gasar på så morrar den såklart lite mera, ett skönt sofistikerar ljud, svårt å beskriva.
Vid långkörningar på landsväg och motorväg så skulle jag vilja säga att det knappt låter något alls, något dovare kanske, absolut inget drön eller resonans.

Förresten, har vi inte rabbat från jagrullar?
Tyvärr bor jag i Uppsala-områden så det är inte riktigt aktuellt att åka till fabriken, utan då är det återförsäljarna här som måste beställa hem.
Då blir det beställningsvara utan retur och ångerrätt osv.

Jag har hittat några få klipp på både Simons och Ferritas system nu och Ferritas verkar låta lite bättre, svårt att avgöra på videoklipp med dock.
Är nog sugen på lite mer ljud än vad Simons och Ferrita verkar ge, nu när man har en bil med mer kraft får det faktiskt gärna låta lite extra. :lol:

Så därför lutar det lite mer mot Uppsala Avgasteknik just nu.
Risken med ej fabriksbyggt är väl att det kan bli lite väl högt ljud eller störande ljud eller så, men det hoppas jag att de kan justera eller ändra i efterhand om man vill.
Perra83 skrev:Autotech monterade mitt Ferrita system. Fick lite skaller efter en tid. Åkte då sex mil till Ferrita i Köping för justering.
Ändröret var oxå för litet men dom hade inget färdigt som jag ville ha.
Efter att ha druckit en kopp kaffe och läst lite i Bilsport var systemet färdigt.
Bytt mellanrör, sista ljuddämparen och ett nytt ändrör hade tillverkats.
Provkörde och gick in för att betala. Fick inte betala utan allt gick på livstids garantin plus att ja fick en t-shirt.
Okej, det låter rätt bra. :)
Ferrita verkar vara riktigt schysst på de flesta punkter, kanske att det låter lite mindre än jag önskar dock.
Det ser ganska bra ut med tycker jag nu, mest att de själva har dåligt med bilder på hemsidan.

Ska bli intressant att höra med Uppsala Avgasteknik på måndag, bemötande och infon då blir ganska avgörande.

Här är förresten de klipp jag hittade på, finns väldigt få.

Simons (säljs som Jetex/Viva utomlands):
[youtube]WEouYDKyIec[/youtube]

Ferrita:

[youtube]j1lmVc115oI[/youtube]
[youtube]qJrY7hqo_K0[/youtube]

Kpax system låter ju riktigt trevligt. :-)-)
Men det kostar också, 2000 dollar plus frakt från staterna och sen montering.
[youtube]tY_RSmRMHio[/youtube]
Perra83 skrev:Börja med en ljuddämpare. Blir det för mycket av det goda går det alltid att montera en till, om det får plats.
Japp något sånt jag tänkte mig, hellre lite för mycket ljud än för lite till att börja med.
Så får man väl justera det senare om man vill. :)
Varken simons eller feritta lät ju sådär värst kul tycker jag... Inget slår ju polestarljudet, det är riktigt bra. Lite mer liks kpax skulle jag vilja säga.

Uppsala avgasteknik skulle jag inte utnyttja, baserat på bekantas erfarenheter.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]