Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av VictorE
Jamen dåså! Då TROR jag att sänkningen är klar :mrgreen:
Landade på 2 varv fram nu, skulle nog kunna tagit 2½ också, men kör så här så länge, så får vi se hur jag känner för det ;)
Bild2016-03-20 13.57.37 by Vc1r, on Flickr

Passade på att tvätta den på en gång, så passade på att göra en motortvätt på en gång, det var välbehövligt kan jag lova! Usch!
Bild2016-03-20 15.05.03 by Vc1r, on Flickr

Efter. Mycket bättre, men inte perfekt, duger nog åt mig dock..
Dock fick jag se när den stått på tomgång ett längre tag att det läcker olja mellan ventilkåpan och toppen på en fläck, rätt rejält också vad det såg ut som.. Så det behöver åtgärdas..
Bild2016-03-20 15.54.22 by Vc1r, on Flickr

Tycker dock också den är förjäkla trögstyrd, går det att ställa upp på dom på något sätt så det går lättare? Olja är det i..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja en motortvätt skadar aldrig... Är det olja i servon så är väl det enda du kan göra är att smörja upp knutarna på rattstången jag gjorde det på min och det blev skillnad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min V70 var så trögstyrd att det knappt gick att styra öht. när jag köpte den. Jag dränkte knuten mellan stång och styrväxel i WD40 och rattade runt, upprepade 2-3 gånger och vips, så blev den hur lättstyrd som helst, och är lika lättstyrd än idag :)

Om du ska ge dig på ventilkåpan så tänk på att du behöver specialverktyg samt volvos rosa packningslim. Väldigt viktigt med limmet... annars har du snart läckage igen.
av VictorE
Ah! Så då kan det alltså vara knutkorsen! :D Får kolla på det i helgen!

Varför är det så noga med just det limmet? Och vad är det för specialverktyg man behöver?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Därför att det är ett lim som blir hårt när det torkar, och inte som 98% av alla andra flytande packningslösningar som förblir mjuka.

Verktyget du behöver används för att pressa ner kåpan, medans du skruva ur bultarna, annars finns det en STOR risk att det bara smäller till så är den kamkåpan skrot.
Samma när den ska återmonteras, den ska tryckas rakt, jämnt och fint ner, annars kan du skada vad som helst.

Vitblockarna är inte som rödblockarna, här får man allt lägga undan släggan och sätta på sig precisionshandskarna ;)
av Gelis
Kamrem o brytrullar om dessa inte är bytta så skulle inte jag starta ens engång. Blir obönhörligen ventilsallad om remmen går. Är ganska kort intervall på den där maskinen.
Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

Släpper magnetkopplingen på kompressorn[…]

Kablarna från de gamla kontakterna satt bra.[…]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]