Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av VictorE
Tjena!

Fick då min förra bruksbil såld för ett par veckor sen (2009 Subaru Legacy 2.0D) och hade snöat in på Volvo igen. En gång i tiden så började jag ju min bilkarriär med en Volvo 940, tyckte det var dags att gå snäppet uppåt denna gång så tog sikte på Volvos S90 istället!

Kom ju ut en på blocket i början på veckan (Någon här hanns säkert se den, kanske till och med ringa på den :mrgreen: ) så jag ringde snabbt som fan, tjötade lite med försäljaren (Bilfirma) och sa att jag skulle fundera lite då den har gått över 40.000 mil.

Så åkte hem och funderade lite, och kom fram till att det är väl egentligen inte så mycket att fundera på, dom växer ju inte på träd precis :wink: Så ringde upp nästkommande dag så fort dom öppnade, men då var den redan tingad fram till kl 12 :roll: Typiskt tänkte jag, men dom tog mitt nummer så skulledom höra av sig om den vart kvar.

kl 12.35 ringer telefonen, jag svarar och får till svar att spekulanten aldrig hörde av sig!! :D Så la en handpenning på en gång så dom skulle hålla den åt mig till på Lördag.
Så tog Syster med mig och vi for ner till Molkom på Lördagen i snöstormen :D

Väl framme så hittar vi på den i en mörk tvätthall. "Njaa, säger bilhandlaren, batteriet är nog liite dåligt".. Sätter mig i bilen och vrider på nyckeln, bara klickar.. Tycker ju dom kunnat nämnt det så har jag ju kunnat ta med ett nytt..

Men men! Bilen har gått 44.000 mil, och ser rätt så bra ut för sin ålder tycker jag! Bakskärmarna behöver lite kärlek, då det är lite rost att ta hand om, men motor och låda går kanon! Ligger fint efter väg också och bromsar bra! Dock är växelspaken (manuell) slappare än en.. ja, ni får föreställa er något riktigt slappt, i växellägena går den att röra i sidled ca 10cm.. :roll: Känns som det borde gå att fixa dock? Tänker om det är något i länkaget som är slut? Förslag mottages!

Är dock tredje ägaren på bilen, förutom firmorna! :D Första ägaren var en VD på Volvo flygmotorer tror jag det var! Andra ägaren har haft bilen från 4500 mil!
Förutom taklucka och elantenn har den också all utrustning, även fungerande bensinvärmare! :D

Kommer såklart att fixa upp den, sänkning, andra fälgar, toning på bakrutorna osvosv..

Nog med text, bjuder på några bilder!

Bild2016-02-20 16.26.03 by Vc1r, on Flickr

Bild2016-02-20 16.25.42 by Vc1r, on Flickr

Bild2016-02-21 18.17.55 by Vc1r, on Flickr

Sc805 och tidur till bensinvärmare under!
Bild2016-02-21 18.16.29 by Vc1r, on Flickr

Stort plus för min den var den gråa inredningen, även mörkgrått innertak! Smutt!
Bild2016-02-21 18.17.16 by Vc1r, on Flickr

Så här ser båda skärmarna ut.. F.Ä har lagt på kallgalv, men dom kommer åtgärdas bättre i sommar!
Bild2016-02-21 18.17.34 by Vc1r, on Flickr

Har ju en baslåda stående som ska i, så var och handlade lite ljudgrejer för ett par veckor sen! :D

Allt detta fick följa med hem! Pioneer Appradio, när man såg den mot dom andra 2-din apparaterna som brl hade på väggen så var saken avgjord.. kristallklar skärm som är som att titta på en mobil eller tv, alla andra hade den där plastiga känslan över dom. Att bortrationalisera cd-spelaren var inte så svårt val faktiskt, kan inte komma på när jag lyssnade på en cd-skiva sist.. Nu är det bara Spotify och radio som gäller..
Sen är det Hertz 5" högtalare till alla dörrarna, adapterringar, Isokablage och installationskit till baslådan.
Bild2016-03-05 15.06.53 by Vc1r, on Flickr

Utifall någon annan med S90/v90 kommer på tanken och byta så är det här det enda som behöver göras när man installerar, dom ska BORT! Enklast med bågfilsblad el liknande.. :D
Bild2016-03-05 15.30.55 by Vc1r, on Flickr

Så ser den då ut på plats.. Bonus är ju att jag även fick headset i bilen nu då det är inbyggt i stereon, så micken är uppsatt på solskyddet [thum]
Bild2016-03-05 16.02.09 by Vc1r, on Flickr

Kvar å göra är att byta alla högtalare och dra kablarna till baslådan, sen är det bara att Rocka på! [banana]

Fick ett lite roligt paket i Fredags ;)
Bild2016-03-11 13.26.17 by Vc1r, on Flickr

Såklart glömde jag ta kort på innehållet :cry: Men det innehöll rutlister och träinredning!

Listerna var jättefina och dom som satt på bilen hade vikt upp sig i båda övre hörnen, dom "nya" låg som dom skulle!
Träinredningen runt stereon var lite av en besvikelse då den har en massa små sprickor, så den byter jag inte, men askkoppen och den biten till vänster om ratten vart bytt, då det var stora bitar ur mina som synes.. Hade även sönder den till vänster lite mer, men skulle någon vara intresserad av grjerna så finns biten till askkoppen och panelen till vänster saknas det en bit som synes..
Bild2016-03-11 15.38.21 by Vc1r, on Flickr

Köpte ju med högtalaradaptrar till dörrarna också, men konstaterade snabbt at det vart minst lika bra, och gick snabbare att bara borra nya hål och göra såhär istället!
Bild2016-03-11 14.16.48 by Vc1r, on Flickr

Är någon intresserad av originalradion så är det en Sc805, tror det är några lampor trasiga i den, men det fixar en händig kille/tjej.. Radiokod och den finns!!
Bild2016-03-11 15.34.56 by Vc1r, on Flickr

Sen har jag börjat spana på fälgar..
Är lite inne på den här typen, tror färgen skulle göra sig bra på bilen..
http://falgproffset.se/falgar/sommarfal ... 5_titanium

Alt. http://falgproffset.se/falgar/sommarfal ... ack_polish
eller
http://falgproffset.se/falgar/sommarfal ... att_polish

kommer troligen bli en sänkning med 940 dämpare bak, och till en början kapar jag fjädrarna fram, så då återstå frågan, 18 eller 19"? Får 19" plats? :D
av NilsO
Måste vara bra att köra med 3.0 och manuell? Och kanske lite ovanlig. (Ja, S90 är ju ganska ovanlig i sig, förstås.) Kul!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Trevlig bil :D Tycker det är synd att du tog bort original stereon den passar ju så bra till bilen :) men den nya stereon har väl USB, aux och en massa andra mordenare finurligheter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte nog med att S90 är relativt ovanliga, att dessutom hitta en med MÖRK inredning är ju ännu ovanligare!
960MKII/S/V90 är helt klart en av volvos snyggaste modeller, och överlägset snyggaste RWD-volvon :)

Röra-om-i-grytan-växlar brukar i regel vara länkaget. Nu kommer jag dock inte ihåg om det sitter bussningar man kan byta, eller om det är en liknande knut som måste göras om.

Är det 180hk motorn i den eller?
av VictorE
Ja, alltså, s90 finns ju i 2 motorversioner.. En på 204hk som bara finna med automat, och sen en 180hk med manuell, den senare finns väl även med automat tror jag, så det är en 180hk jag har.. Och kom fram till att jag nog skulle sakna manuella om jag köpt en auto :D

Ang. Stereon så vet jag att många föredrar original, men jag vill gärna ha välljud och bra stereoapparater, så då var valet enkelt! :D

Och just den gråa inredningen reagerade jag också på.. Svart är väl ännu mer sällsynt, men grå är milsvidd bättre än den beiga..

Ang länkagwt fick jag tips om någon bussning man kommer åt från under bilen, bara det blir lite riktig vår så blir det nog renovering där!
av VictorE
Någon kan det säkert finnas, men då handlar det om en riktigt fågel Fenix, mao någon testbil som sluppit igenom fingrarna! Iofs så borde väl lådan från 180hästarn passa på 200 hästarn.. (R)

Ingen som tycker något om fälgarna?
av VictorE
Oj. :mrgreen:
Bild2016-03-19 17.24.27 by Vc1r, on Flickr

Har börjat med 1½ varv, men kommer troligen ta mer när jag fått åka en runda så dom får sätta sig, och jag får ställa mig plant med bilen..
Bak är dämparna bytta redan, vart rätt lagomt faktiskt!

Velar som fan också om ag ska ha 19" eller 18".. Lutar mer åt det första alternativet dock..
Kommer mer bilder imorgon :wink:

Flytten? Volvo Cars flyttar bygge av XC60 till US[…]

Går att beställa som reservdel p&arin[…]

Kan ju bero på att bränslepumpen i tank[…]

Vi hittade felet...dräneringsslangen hade fle[…]