Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (11-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264849
Edit. Tråden handlar nu mest om forummedlemmars problem med defekta balansaxelmoduler på Volvos VEA-motorer.
Skriv gärna en rad om din bil är drabbad.

Köpte en V60 -14 D4 VEA privat 13000 mil. Kört omkring 600 mil sen köp och fått fylla på ½ L olja när bilen bad om det, nu visar den digitala oljestickan låg igen, med andra ord tar bilen runt 1 L/1000 eller aningen mer.
Utöver detta så har det tillkommit ett turbinliknande ljud liknande andra beskrivit som defekt balansaxelmodul på forumet, problematiskt att sätta ”diagnosen” för mig dock, visslande ljud i varvtalsområde 1500-1800 rpm.

Till huvudfrågan: På den amerikanska marknaden verkar bilar med dessa motorer rulla med Castrol Edge Professional ACEA A5/B5 5W30 istället för VCC RBS0-2AE/SAE 0W20 som är rekommenderad på alla andra marknader. Skulle ett byte till ACEA A5/B5 5W30 i min motor kunna vara fördelaktigt? Naturligtvis med ett ändrat oljeserviceintervall till max 1500 mil.
Källa på 5W30 amerikanska marknaden: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... Engine-Oil

Edit2. Lägger länkar till inlägg i tråden med ljudupptagningar från min och andra forummedlemmars bilar med vinande/defekt balansaxelmodul. De flesta bilarna har fått konstaterat/åtgärdat problemet på verkstad.
Cotag V60 D4 2014 13500 mil före/efter byte viewtopic.php?p=1267404#p1267404
HPinter S90 D4 2018 3000 mil viewtopic.php?p=1278148#p1278148
Rillee S60 D4 2015 10000 mil viewtopic.php?p=1290053#p1290053
EbbevonVolvo XC60 T5 2017 1600 mil viewtopic.php?p=1291294#p1291294
Erkspeed V60 D4 2014 13500 mil viewtopic.php?p=1292268#p1292268
Magnus-B S60 T3 2018 3700 mil manuell (2,0) viewtopic.php?p=1295929#p1295929
Jonnybcool V70 D4 2015 10000 mil viewtopic.php?p=1298323#p1298323
Mrclean_c V60 T4 2016 5500 mil viewtopic.php?p=1306072#p1306072
Camel V40 T3 2017 3000 mil manuell (2,0) viewtopic.php?p=1311987#p1311987
Toljun V60 D4 2014 20000 mil viewtopic.php?p=1333371#p1333371
X74 V60 T4 2016 2000+2000 mil Paketet är bytat en gång och detta är alltså det nya som låter efter 2000 mil
viewtopic.php?p=1288197#p1288197 och viewtopic.php?p=1289533#p1289533
Perra83 V60 D5 2016 6000 mil viewtopic.php?p=1279206#p1279206 och viewtopic.php?p=1341203#p1341203


Edit 3. Fler länkar till forummedlemmars inlägg i tråden med, av verkstad konstaterat, defekt balansaxelmodul.
RichardC XC60 D4 2015 8000 mil viewtopic.php?p=1279490#p1279490
Kristianmann V60 D4 2016 6.500 mil viewtopic.php?p=1297071#p1297071
V40T3 V40 T3 2016 3800 mil viewtopic.php?p=1298646#p1298646
Freda155 V60 T3 2017 2500 mil manuell (2,0) viewtopic.php?p=1280774#p1280774
eqt S60 D4 2015 9 000 mil viewtopic.php?p=1315341#p1315341
Gurrigurri XC60 D4 15500 mil viewtopic.php?p=1297094#p1297094
pergrein V60 T4 2016 2500 mil Paketet är bytat en gång, samma ljud igen. viewtopic.php?p=1328188#p1328188

I detta inlägg "rapporterar" Gurrigurri om att balansaxelvin dämpats med byte, på eget bevåg, till A5/B5 0W-30 olja viewtopic.php?p=1322234#p1322234
I detta inlägg "rapporterar" Drivlinan om att balansaxelvin dämpats med byte, på eget bevåg, till 5W-30 oljahttps://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=1280874#p1280874

Inlägg om ny datum, 2019-09, för släpp av "final version" av balansaxelmodul till VEA T4 i Belgien: viewtopic.php?p=1328167#p1328167

Edit4. Länk till några trådinlägg om vilka VEA som har och inte har balansaxlar.
viewtopic.php?p=1321626#p1321626
viewtopic.php?p=1312707#p1312707
viewtopic.php?p=1290931#p1290931


Bilder på min gamla bytade balansaxelmodul: viewtopic.php?p=1273662#p1273662
Ni som läser tråden och har samma problem med balansaxlarna, skriv gärna en rad.
Senast redigerad av 27 Cotag, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1265440
Efter att ha läst om dina packboxproblem på V40 VEA så var jag nere hos en lokal mek och lyfte upp bilen. Av med skyddet undertill och maskinen är snustorr, skönt.
För att få en rimlig uppfattning om hur mycket olja den tar bör man då skaffa sig vida/dice, den digitala oljemätaren med lägena LÅG, OK och FULL är ju ett skämt. Oljestickans vara eller inte vara har diskuterats i andra trådar, vet var jag har mina sympatier i frågeställningen :-D

Var på Bilia häromdagen och mycket riktigt så är det balansaxeloljud, har en garanti kvar på bilen förra ägaren tecknat som kanske/troligen kommer att täcka åtgärd på detta. Åtgärdsförslag är i nuläget skickat från Bilia till garantiställaren, 12500kr är många pengar men ändå i underkant av vad jag trodde det skulle kunna kosta. Detta verkar inte alls vara ett ovanligt fel på VEA, har hört 2 misstänkta bilar till med samma oljud, båda smygande fram på en parkering i 1500-1800 rpm.
av III
#1265462
Cotag skrev: lör 18 aug 2018, 17:34 Efter att ha läst om dina packboxproblem på V40 VEA så var jag nere hos en lokal mek och lyfte upp bilen. Av med skyddet undertill och maskinen är snustorr, skönt.
För att få en rimlig uppfattning om hur mycket olja den tar bör man då skaffa sig vida/dice, den digitala oljemätaren med lägena LÅG, OK och FULL är ju ett skämt. Oljestickans vara eller inte vara har diskuterats i andra trådar, vet var jag har mina sympatier i frågeställningen :-D

Var på Bilia häromdagen och mycket riktigt så är det balansaxeloljud, har en garanti kvar på bilen förra ägaren tecknat som kanske/troligen kommer att täcka åtgärd på detta. Åtgärdsförslag är i nuläget skickat från Bilia till garantiställaren, 12500kr är många pengar men ändå i underkant av vad jag trodde det skulle kunna kosta. Detta verkar inte alls vara ett ovanligt fel på VEA, har hört 2 misstänkta bilar till med samma oljud, båda smygande fram på en parkering i 1500-1800 rpm.
Otroligt skönt garantin täcker det. Men kan ju tycka det borde bekostas helt av volvo då det är en bristfällig konstruktion.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1265469
III skrev: lör 18 aug 2018, 21:17
Cotag skrev: lör 18 aug 2018, 17:34 Efter att ha läst om dina packboxproblem på V40 VEA så var jag nere hos en lokal mek och lyfte upp bilen. Av med skyddet undertill och maskinen är snustorr, skönt.
För att få en rimlig uppfattning om hur mycket olja den tar bör man då skaffa sig vida/dice, den digitala oljemätaren med lägena LÅG, OK och FULL är ju ett skämt. Oljestickans vara eller inte vara har diskuterats i andra trådar, vet var jag har mina sympatier i frågeställningen :-D

Var på Bilia häromdagen och mycket riktigt så är det balansaxeloljud, har en garanti kvar på bilen förra ägaren tecknat som kanske/troligen kommer att täcka åtgärd på detta. Åtgärdsförslag är i nuläget skickat från Bilia till garantiställaren, 12500kr är många pengar men ändå i underkant av vad jag trodde det skulle kunna kosta. Detta verkar inte alls vara ett ovanligt fel på VEA, har hört 2 misstänkta bilar till med samma oljud, båda smygande fram på en parkering i 1500-1800 rpm.
Otroligt skönt garantin täcker det. Men kan ju tycka det borde bekostas helt av volvo då det är en bristfällig konstruktion.
Ser att du haft en liknande bil med div problem, igensotning/EGR/topplocksbyte och bytt senare till bensin VEA.
Har du även haft problem med balansaxlarna?
Ja, känns absolut som bristfällig konstruktion. Långt oljeserviceintervall på 3000 mil kan man väl misstänka inte gör saken bättre.
av III
#1265481
Nä, just balansaxlarna har jag inte haft problem med. Men dieselbilen hade inte gått mer än 3000 mil när jag bytte den och den nuvanarnade bara 800 mil. Den går dock utmärkt. Men får väl räkna med problem med balansaxlarna. Läste någonstans att det finns en nyare konstruktion, hoppas den håller motorn och bilens livslängd. Men bytt balansaxlar på en båtmotor med liknande konstruktion. Känns som balansaxlar bara ställer till problem. Undra hur mycket det gör för motorgången? Och inte minst hoppas volvo tar fullt ansvar för denna konstruktion och byter ut gratis.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1265483
Min t5 har rullat 10500 ungefär, och den har inte några problem med balansaxlarna. Å andra sidan har jag bytt olja var 1500 mil, men jag tror faktiskt inte det har någon påverkan, det gör jag mest för att jag inte vill riskera allt för mkt igenkoksning.
Vi får väl se om även jag åker på det, då kan man isåfall utesluta oljeintervallen.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1265599
Verkar ganska tunnsått med info på nätet om detta balansaxelpaket. Någon bild från VIDA går att hitta och att det behövs en indikatorklocka för att få någon inställning rätt vid montering, antar att det gäller kuggflankspel. Enligt en servicekille jag pratat med så skulle det vara de drivna mindre kugghjulen på modulen som blev slitna och skapade det visslande oljudet, känner mig tveksam till detta, då skulle ju fragment av kuggarna strax vispas omkring i maskinen med stora skador till följd. Tänker mer att det är tillkommet spel i lagerna som ger axlarna, med dubbla vevaxelhastigheten (eller mer?) möjlighet att komma i en ogynnsam egensvängning och därmed skapa oljud. Lite därav också min fråga i trådstart om lite tjockare olja för att fylla ut lagerspel. Någon som har mer koll i forumet? Stämmer det att vid åtgärd så får man ett uppdaterat axelpaket, vad är isåfall uppdaterat? Allt från sprängskisser till vilda spekulationer uppskattas :nerd:

Annan relaterad frågor när jag ändå är igång: Kan man läsa oljetrycket i realtid med DICE/VIDA?
av III
#1265675
Vad jag förstått är det ett modifierat balansaxelpaket. Vad som är modifierat vet jag då inte. Tyvärr.
Det låter rimligt att dreven är slitna. Såg en bild någonstans hur detta paket såg ut och relativt likt det jag har på båtmotorn. Där är det kompositdreven som slits och metalldreven slits inte, det skapar ett vinande ljud. Byttes på min båtmotor relativt enkelt vad jag förstod. "dammet" av dreven fastnade tydligen i oljefiltret men om man körde så det rasade fanns risk för rester av komposit som kunde förstöra hela motorn. Jag tror jag fick version fyra eller fem av de paketet och tydligen ska det finnas ytterligare nyare paket. Hoppas Volvo lyckas bättre än denna båtmotortillverkare.
Gissar att det fungerar lika på våra motorer.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1265766
Lägger till bilden (och källa) på balansaxelpaketet som nämnts tidigare i tråden.
Instämmer i frågeställningen om hur maskinen hade gått utan dessa axlar. På B234F, som hade remdrivna balansaxlar, var det ju många ägare som helt sonika tog bort remmen, delvis för att undvika följdskador vid ett eventuellt rembrott.

https://www.drive2.com/l/6094693/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 84
Extra backljus V60 cc -20

Derank är på rätt spår tycke[…]

Xenonljus

Faktiskt olika. Det där var ju var och varann[…]

Innerbelysning

V50 2.0 D 05. Ingen fungerande innerbelysning. Gol[…]

Vad är detta?

Där ser man, bältessträckare allts&[…]