Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1280774
Här är en med en -17 V60 T3 manuell (2,0) (byggd november -16) med detta vinande (hörs upp till 60-70 blås med dubbdäck). Det började vid kanske 2 500 mil, låter idag vid 3 600 mil lika mycket som de värsta i tråden här.

Tog upp det i samband med service (idag 14/11 2018) och de påstod sig inte ha en aning om va det berodde på. "Bensinarna brukar låta så där". Hur som helst, tack vare detta eminenta forum, utbildade jag mekanikern i problematiken och jag kommer bli kontaktad när nya versionen kommer. Ingen idé att byta nu för att sedan byta om ett år igen...
#1280777
freda155 skrev: ons 14 nov 2018, 15:04 Här är en med en -17 V60 T3 manuell (2,0) (byggd november -16) med detta vinande (hörs upp till 60-70 blås med dubbdäck). Det började vid kanske 2 500 mil, låter idag vid 3 600 mil lika mycket som de värsta i tråden här.

Tog upp det i samband med service (idag 14/11 2018) och de påstod sig inte ha en aning om va det berodde på. "Bensinarna brukar låta så där". Hur som helst, tack vare detta eminenta forum, utbildade jag mekanikern i problematiken och jag kommer bli kontaktad när nya versionen kommer. Ingen idé att byta nu för att sedan byta om ett år igen...
Det är förvånande med så låg kunskap hos dom som ska vara experter.. Men sa han ngt. om nybilsgarantin? Min är också en -17 och eftersom garantin på min bil går ut om några dagar var det viktigt att få in bytet innan den gick ut.. Så du inte får stå för kostnaden själv tänkte jag.
#1280778
HPinter skrev: ons 14 nov 2018, 15:11
freda155 skrev: ons 14 nov 2018, 15:04 Här är en med en -17 V60 T3 manuell (2,0) (byggd november -16) med detta vinande (hörs upp till 60-70 blås med dubbdäck). Det började vid kanske 2 500 mil, låter idag vid 3 600 mil lika mycket som de värsta i tråden här.

Tog upp det i samband med service (idag 14/11 2018) och de påstod sig inte ha en aning om va det berodde på. "Bensinarna brukar låta så där". Hur som helst, tack vare detta eminenta forum, utbildade jag mekanikern i problematiken och jag kommer bli kontaktad när nya versionen kommer. Ingen idé att byta nu för att sedan byta om ett år igen...
Det är förvånande med så låg kunskap hos dom som ska vara experter.. Men sa han ngt. om nybilsgarantin? Min är också en -17 och eftersom garantin på min bil går ut om några dagar var det viktigt att få in bytet innan den gick ut.. Så du inte får stå för kostnaden själv tänkte jag.
Man har enligt lag 3års reklamations rätt, detta går under det, sen de som upptäcker detta efter 3år måste ändå i min värld få den bytt kostnadsfritt då detta är ett ursprungsfel.
#1280789
halvgute57 skrev:Du kan säkerligen köra på 5/30 eller 0/30, jag tycker 0/20 är för tunn,är som vatten när man tömmer ut på en VEA...förstår inte varför volvo rek.0/20??
För att erhålla låg friktion och därmed lägre förbrukning, är något alla biltillverkare jobbar med idag. Och jag är rätt säker att Volvo har koll på att Castrols olja gör sitt jobb.
#1280812
HPinter skrev: ons 14 nov 2018, 15:11
freda155 skrev: ons 14 nov 2018, 15:04 Här är en med en -17 V60 T3 manuell (2,0) (byggd november -16) med detta vinande (hörs upp till 60-70 blås med dubbdäck). Det började vid kanske 2 500 mil, låter idag vid 3 600 mil lika mycket som de värsta i tråden här.

Tog upp det i samband med service (idag 14/11 2018) och de påstod sig inte ha en aning om va det berodde på. "Bensinarna brukar låta så där". Hur som helst, tack vare detta eminenta forum, utbildade jag mekanikern i problematiken och jag kommer bli kontaktad när nya versionen kommer. Ingen idé att byta nu för att sedan byta om ett år igen...
Det är förvånande med så låg kunskap hos dom som ska vara experter.. Men sa han ngt. om nybilsgarantin? Min är också en -17 och eftersom garantin på min bil går ut om några dagar var det viktigt att få in bytet innan den gick ut.. Så du inte får stå för kostnaden själv tänkte jag.
Det är anmält innan garantitidens utgång, så det går säkert bra. Men jag borde kanske dubbelkolla den detaljen snarast ändå.
#1280816
LJN skrev: ons 14 nov 2018, 16:32
halvgute57 skrev:Du kan säkerligen köra på 5/30 eller 0/30, jag tycker 0/20 är för tunn,är som vatten när man tömmer ut på en VEA...förstår inte varför volvo rek.0/20??
För att erhålla låg friktion och därmed lägre förbrukning, är något alla biltillverkare jobbar med idag. Och jag är rätt säker att Volvo har koll på att Castrols olja gör sitt jobb.
Viskositeten på oljan väljs utifrån lagerspelen, så dessa motorer vill nog ha rätt tunn olja. Eller är gjorda för att klara tunn olja, snarare. Här får ju oljepumpen mindre att jobba emot.

Men visst är den som vatten. I ett blindtest skulle man nästan ha svårt att skilja oljedunken från glykoldunken, hehe.

Balansaxeldrivningen kanske inte gillar den blaskiga oljan?
#1281094
Ringde till reservdelar på bilia och kolla den vägen i reservelsystemet om det kommit en ny axel, men det nummer som fanns var den gamla axeln ingen ny alltså :-( , jag upptäckte den axeln felande när den gått ca 1500mil nu har den gått 2600mil och volvo har ingen lösning än, bilen är 3år gammal nu med 5100mil, man undrar om de inte tar detta dilemma på största allvar, jag menar det är rätt dålig reklam när det smyger runt flera 1000 bilar med tydliga missljud. Jag skulle ha ont i magen om jag var i deras kläder.
#1281113
x74 skrev: fre 16 nov 2018, 09:51 Ringde till reservdelar på bilia och kolla den vägen i reservelsystemet om det kommit en ny axel, men det nummer som fanns var den gamla axeln ingen ny alltså :-( , jag upptäckte den axeln felande när den gått ca 1500mil nu har den gått 2600mil och volvo har ingen lösning än, bilen är 3år gammal nu med 5100mil, man undrar om de inte tar detta dilemma på största allvar, jag menar det är rätt dålig reklam när det smyger runt flera 1000 bilar med tydliga missljud. Jag skulle ha ont i magen om jag var i deras kläder.
Det är väl den jag får monterad idag då.. Suck. Men om den börjar krångla så blir det ju bara till och byta igen - blir dyrt för Volvo... Får hoppas trots allt att den här håller. Alla axlar verkar ju inte drabbas av det här felet.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 129
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]