Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ger mig in lite i denna tråden då jag går lite i tankarna at köpa ny bil det närmaste, en 4:a så att säga.
Finns det någon årsmodell av de senare V70 eller V90 som inte har detta problemet ? Eller måste man upp i en 6:a (S/V90) ?
mortimer skrev: sön 06 jan 2019, 20:00 Ger mig in lite i denna tråden då jag går lite i tankarna at köpa ny bil det närmaste, en 4:a så att säga.
Finns det någon årsmodell av de senare V70 eller V90 som inte har detta problemet ? Eller måste man upp i en 6:a (S/V90) ?
Som du ser på förstasidan så finns det en S90 D4 2018 3000 mil i tråden som fått bytat paket.
"Klirre" sammanfattade tidigare i tråden att de mindre maskinerna D2, D3 och T2/T3 med 1,5l slagvolym (automatarna?) saknar balansaxlar. Se inte detta som absolut fakta utan undersök själv. viewtopic.php?p=1274876#p1274876
https://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php
http://australiancar.reviews/Volvo_VEP4_VEA_Engine.php
mortimer skrev: sön 06 jan 2019, 20:00 Ger mig in lite i denna tråden då jag går lite i tankarna at köpa ny bil det närmaste, en 4:a så att säga.
Avråder dig starkt från en begagnad Volvo med vea motor, du vet helt enkelt inte vad du får. ( dieseln är ju rapporterad med enheldel fel)
Åtminstone tills en fungerande och testad åtgärd är gjord, för ett missljud i balansaxeln är inget roligt, dock är vi ju olika vissa tycker att Volvo ska/har alltid missljud och är okänsliga, ett tag fundera jag tom om Volvo visste om missljuden och hoppades på att ingen märker nog det?! Vi har några som upptäckte missljuden på sina bilar, tack vare denna tråd, Volvo har gått så långt så man tänker långsökt, de har skött det allt annat än bra.
Senast redigerad av 1 x74, redigerad totalt 0 gånger.
Cotag skrev:
Som du ser på förstasidan så finns det en S90 D4 2018 3000 mil i tråden som fått bytat paket.
"Klirre" sammanfattade tidigare i tråden att de mindre maskinerna D2, D3 och T2/T3 med 1,5l slagvolym (automatarna?) saknar balansaxlar. Se inte detta som absolut fakta utan undersök själv. viewtopic.php?p=1274876#p1274876
https://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php
http://australiancar.reviews/Volvo_VEP4_VEA_Engine.php
Klokt råd, jag litar inte på det själv heller. Har läst nåt om att det kan finnas D3-motorer till s/v60cc, s/v90 v60 II och xc60 II som i praktiken är en nertrimmad D4, troligtvis med balansaxlar. Enligt wikipedia heter den D4204T4 och har dubbelturbo + awd. Enligt australiancar har motorn singelturbo + vgt, om nån äger en d3 awd får ni gärna kika hur många sniglar det sitter under huven :)

Allt detta är rena spekulationer från min sida, och nån forumpost jag läst, ta allt med en stor nypa salt. Jag köpte en v60 D3 (d4204t9) som ska ha singelturbo med VGT, i hopp och tro om att jag slipper balansaxelpaket. Börjar det vina hör jag av mig, både här och till Volvo åf som får lösa det. Håller med x74 att så här borde det fan inte vara, ändå köpte jag en Volvo fast jag är fullt medveten om problemet (märkestönt?).
Jag valde också D3 till min V40 bara för att slippa en vinande motor, var inne på en D4 egentligen, men min viner som bara den. Men det ska inte vara balansaxlarna som låter enligt gubbarna här. Har även läst att D4204t9 som min motor heter inte ska ha balansaxlar, däremot 150hk D3 i andra modeller ska ha det. Men jag börjar tveka lite. Har provtryckt alla slangar, ic, från turbon till insuget och allt är tätt.
Finner det lite märkligt att det är så mycket hysch hysch, nån måste väl jobba på Volvo och har tillgång till korrekta fakta om Vea :bored:
Det kommer allt närmare en anmälan till ARN, inte hört nått från Volvo än, locket på.
Alltså ska det vara så här från en stor bil tillverkare, detta är helt galet.
Gjorde ytterliggare en inspelning under körning, jag är så fruktansvärt missnöjd.

[url]
Man har ju högre tankar om volvo. Att det kan bli fel är en sak. Hur man hanterar det är en annan. Se Mercedes när deras a- klass välte. Förföljde dem länge i och med att det var locket på och inget ansvar(till en början) Volvo borde helt klart ha en dialog med drabbade och informera hur och vad man tänkt så kanske man tycker att de tar ansvar och därmed kan vänta på åtgärden ska bli klar. För jag tror de flesta kan acceptera att något inte fungerar som tänkt om tillverkaren tar fullt ansvar och har dialog. Så Volvo. Gör ingen Mercedes utan var öppna och ärliga. Prata med drabbade. Men tyvärr verkar även Volvo tiga ihjäl problem.
Summerar jag tiden jag haft bilen 3år så har jag vart nöjd 1år missnöjd 2år, året är den tiden de båda axlarna har vart ok.
Men det är likadant den förra v60-14 Jag köpte ut ny där hitta jag bland annat att båda fram dörrarna lyste grundfärgen igenom, bilen var en vecka gammal häckta av dörrarna slipa ner å lacka, efter det fick jag vindbrus när jag låg mellan 80-95km/t. Störde mig på det bytade in bilen köpte denna och vad fick jag, ett rent helvete. Bara att konstatera att jag ska inte ha nya bilar jag hittar felen ganska omgående. Volvo börjar kännas som nått budget märke, mycket slarv och fel,är bara priset som inte är budget.
Ibland sitter jag och funderar vilket skit jag lagt massa sura slantar på, och locket på, och är ungarna i närheten går min irritation ut över dom. Jag måste göra mig av med bilen.
Åk bara och boka en tid för bytet! Be skriftligen om förlängd garanti eller nått. Kommer ljudet tillbaka är det bara att dom byter igen. Värre fel kan man ha.
Jag avstod byte i fredags i väntan på något nytt. Min bil är tre år och en dag nu och att förlänga garantin på grund av vinande axlar var inget problem.
När din låter så mycket så du inte står ut så hade dom fått byta till en ny iallafall tills den nya versioner kommer.

Jag har ju vant mig lite vid ljudet så står nog ut ett tag tills den nya (kanske) dyker upp. Blir ljudet störande för mig igen får byte ske utan att nya kommit... :bored:

Mvh
Per
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 132
XC40 P6 Recharge

Tittar på en nyare elbil till familjen men[…]

Vägmätare saknas