Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1357102
mrclean_c skrev:Jaha, då har jag fått mitt första balansaxelpaket bytt på min T4 (B4204T19). Blev helt klart skillnad i ljud men jag har en känsla av att det kommer att återkomma. Lite vinande kan man fortfarande ana men det skulle kunna vara generator eller den elektriska vattenpumpen eller nått.
Detta skulle enligt teknikern vara den senaste versionen. Art.nr 31492532 enligt specen. Men det är väl ingen ny version om jag förstått det hela rätt?
Nä precis det är inte den nya som skulle komma juni-18 dec-18 juni-19 tydligen så har det då fortfarande inte kommit någon ny?! Det numret du angett har jag sitter i min varav jag blåst en av det numret redan. De borde ju uppdatera numret när de gör en förändring vilket jag tycker mig kunnat utläst sedan tidigare då det har uppdaterats en gång utan någon vidare framgång (längesen nu) beroende på vad de ville uppnå med åtgärden då som jag egentligen inte vet mer än att det har uppdaterats engång då det finns ett äldre nummer likt Timol, förmodligen har man känt till detta problem länge men inte lyckats löst det. Skillnaden mellan bensin och diesel paket är sista siffran Bensin: 31492532 (Detta nummer har funnits i minst 3,5år )Diesel: 31492533
#1357113
x74 skrev:
mrclean_c skrev:Jaha, då har jag fått mitt första balansaxelpaket bytt på min T4 (B4204T19). Blev helt klart skillnad i ljud men jag har en känsla av att det kommer att återkomma. Lite vinande kan man fortfarande ana men det skulle kunna vara generator eller den elektriska vattenpumpen eller nått.
Detta skulle enligt teknikern vara den senaste versionen. Art.nr 31492532 enligt specen. Men det är väl ingen ny version om jag förstått det hela rätt?
Nä precis det är inte den nya som skulle komma juni-18 dec-18 juni-19 tydligen så har det då fortfarande inte kommit någon ny?! Det numret du angett har jag sitter i min varav jag blåst en av det numret redan. De borde ju uppdatera numret när de gör en förändring vilket jag tycker mig kunnat utläst sedan tidigare då det har uppdaterats en gång utan någon vidare framgång (längesen nu) beroende på vad de ville uppnå med åtgärden då som jag egentligen inte vet mer än att det har uppdaterats engång då det finns ett äldre nummer likt Timol, förmodligen har man känt till detta problem länge men inte lyckats löst det. Skillnaden mellan bensin och diesel paket är sista siffran Bensin: 31492532 (Detta nummer har funnits i minst 3,5år )Diesel: 31492533
Dessutom så är det så att T3 och T5 INTE har samma balansaxelpaket. Hur sedan T4 har samma som någon av dessa två vet jag inte.
#1357695
Cotag skrev: lör 04 jan 2020, 22:35 Tänker att det är bra att några bilar klarar sig ifrån hög oljeförbrukning, havererade balansaxlar, igensotade egr-ventiler/kylare/topplock/kolvringar, sprickor i blocket och/eller motorbyte av annan orsak. :-)
Håller med dig. Bilen köptes ju faktiskt för att köras och inte för att umgås med min PST.

fjohan82 skrev: lör 04 jan 2020, 23:54Ja jag är också evigt tacksam! :-)
Undra om kaoset kommer bryta ut när Volvo "ska laga" den fullt fungerande EGR-grejjen... :bored:
Det hoppas vi inte. Skall få min ”lagad” nu i veckan.

:ninja:
#1358792
Ja det där låter ju inget bra, inte alls likt de andra bilarna i tråden heller. Trodde tills nu att det inte fanns balansaxlar i någon T2. Antar att det är en manuell?
Är det din bil? Tänker på att det står i tråden att du var och testade bilen, sen att du haft in bilen på verkstad ...
#1358839
AZet79 skrev: mån 13 jan 2020, 16:40 Har just laddat upp en video under Volvo V40 tråden som kan nämnas i denna tråd också när det kommer till balansaxel bekymren. Detta gäller en V40 T2 årsm 2017 med 29tkm på mätaren. -> viewtopic.php?f=77&t=153378
Min T3 2016 hade precis det där ljudet, men dessutom det vanliga vinandet samtidigt. Det där knackande/hamrande ljudet försvann helt när de bytte balansaxeln, och det vinande ljudet minskade betydligt.

Jag minns att det knackande ljudet började efter snabb start och sedan fullgas genom hela 1 och 2 växeln. Balansaxelpaketet kanske kan förskjutas lite vid stora/ryckiga laster , och då blir kuggspelet lite fel? Denna teorin fick jag när serviceteknikern sa att det var väldigt noga med hur balansaxelmodulen justerades in, det verkar vara överstora hål och så är det upp till montören att montera den i exakt rätt läge.

Nu är min bil tyst, men jag gasar väldigt försiktigt numera, vill inte riskera att flytta paketet igen om det nu är möjligt.
#1358840
V40T3 skrev: tis 14 jan 2020, 07:48
AZet79 skrev: mån 13 jan 2020, 16:40 Har just laddat upp en video under Volvo V40 tråden som kan nämnas i denna tråd också när det kommer till balansaxel bekymren. Detta gäller en V40 T2 årsm 2017 med 29tkm på mätaren. -> viewtopic.php?f=77&t=153378
Min T3 2016 hade precis det där ljudet, men dessutom det vanliga vinandet samtidigt. Det där knackande/hamrande ljudet försvann helt när de bytte balansaxeln, och det vinande ljudet minskade betydligt.

Jag minns att det knackande ljudet började efter snabb start och sedan fullgas genom hela 1 och 2 växeln. Balansaxelpaketet kanske kan förskjutas lite vid stora/ryckiga laster , och då blir kuggspelet lite fel? Denna teorin fick jag när serviceteknikern sa att det var väldigt noga med hur balansaxelmodulen justerades in, det verkar vara överstora hål och så är det upp till montören att montera den i exakt rätt läge.

Nu är min bil tyst, men jag gasar väldigt försiktigt numera, vill inte riskera att flytta paketet igen om det nu är möjligt.
Låter märkligt... Min körning är av det hårdare slaget och jag har inga missljud från min motor, dock en D4.
Även fullgas vid 200 (på Autobahn) så den växlar ner från 8an till 6an har inte skadat maskinen... :-)
#1358998
Cotag skrev: mån 13 jan 2020, 21:07 Ja det där låter ju inget bra, inte alls likt de andra bilarna i tråden heller. Trodde tills nu att det inte fanns balansaxlar i någon T2. Antar att det är en manuell?
Är det din bil? Tänker på att det står i tråden att du var och testade bilen, sen att du haft in bilen på verkstad ...
Jo den är manuell. Bilen är min, nu. Men det var under testkörningen som jag lade märke till detta ljud, aningen svagare ljud då. Hade ju inte i min vildaste fantasi kunnat tro att något sånt här fel kunde uppstå på en så pass ny bil med under 30 tkm på mätaren. Bilen var annars i mycket fint skick. Lätt att vara efterklok men man borde kanske ha forskat mer före köpet.
#1358999
V40T3 skrev: tis 14 jan 2020, 07:48
AZet79 skrev: mån 13 jan 2020, 16:40 Har just laddat upp en video under Volvo V40 tråden som kan nämnas i denna tråd också när det kommer till balansaxel bekymren. Detta gäller en V40 T2 årsm 2017 med 29tkm på mätaren. -> viewtopic.php?f=77&t=153378
Min T3 2016 hade precis det där ljudet, men dessutom det vanliga vinandet samtidigt. Det där knackande/hamrande ljudet försvann helt när de bytte balansaxeln, och det vinande ljudet minskade betydligt.

Jag minns att det knackande ljudet började efter snabb start och sedan fullgas genom hela 1 och 2 växeln. Balansaxelpaketet kanske kan förskjutas lite vid stora/ryckiga laster , och då blir kuggspelet lite fel? Denna teorin fick jag när serviceteknikern sa att det var väldigt noga med hur balansaxelmodulen justerades in, det verkar vara överstora hål och så är det upp till montören att montera den i exakt rätt läge.

Nu är min bil tyst, men jag gasar väldigt försiktigt numera, vill inte riskera att flytta paketet igen om det nu är möjligt.
Vad hade du för mätarställning på bilen när du fick problem med detta? Hade du fortfarande nybilsgaranti?
#1359023
AZet79 skrev: tis 14 jan 2020, 21:52
V40T3 skrev: tis 14 jan 2020, 07:48
AZet79 skrev: mån 13 jan 2020, 16:40 Har just laddat upp en video under Volvo V40 tråden som kan nämnas i denna tråd också när det kommer till balansaxel bekymren. Detta gäller en V40 T2 årsm 2017 med 29tkm på mätaren. -> viewtopic.php?f=77&t=153378
Min T3 2016 hade precis det där ljudet, men dessutom det vanliga vinandet samtidigt. Det där knackande/hamrande ljudet försvann helt när de bytte balansaxeln, och det vinande ljudet minskade betydligt.

Jag minns att det knackande ljudet började efter snabb start och sedan fullgas genom hela 1 och 2 växeln. Balansaxelpaketet kanske kan förskjutas lite vid stora/ryckiga laster , och då blir kuggspelet lite fel? Denna teorin fick jag när serviceteknikern sa att det var väldigt noga med hur balansaxelmodulen justerades in, det verkar vara överstora hål och så är det upp till montören att montera den i exakt rätt läge.

Nu är min bil tyst, men jag gasar väldigt försiktigt numera, vill inte riskera att flytta paketet igen om det nu är möjligt.
Vad hade du för mätarställning på bilen när du fick problem med detta? Hade du fortfarande nybilsgaranti?
Den var knappt 3 år och hade gått 3800 mil när felet konstaterades. Hade alltså ingen nybilsgaranti kvar. Men det slutade till slut med att Bilia (där jag hade köpt bilen ny) efter 8 mån lagade det gratis. Jag förstod det som om Volvo centralt stod för det som goodwill. Annars skulle det kostat mig ca 7000 kr eller självrisken på maskinskadeförsäkringen.
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 129

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]