Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VaCUm
Googlade lite. Folk säger att tullen brukar ta 3,5% till 6% på bildelar + moms på 25%. Räknat på 6% påslag i tullen och 25% moms blir det här ca 4100 kr. Fortfarande billigare än 4500 per dämpare som volvo tar här i sverige :)
av Eirike93
Mycket fin bil, gillar inredningen skarpt 8)

Av ren nyfikenhet, hur lång är den där antennen egentligen? :shock:
Användarvisningsbild
av VaCUm
Strax över 2 meter. Dämparna kom inte idag. Ingen förändring på paketspårningen. Fortfarande i närheten av Malmö. Håller tummarna för leverans i morgon. Om dämparna är slut bak bör man kanske sätta dit nya fram också.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag fick dämparna med posten igår. Tullavgiften blev 850 kr så total 3950 för två nivomat-dämpare med frakt och tullavgift från USA.
Ikväll åkte jag till päronen för att byta dämpare. Bytet var inte så svårt så jag har gjort en liten guide som förklarar hur man kan göra jobbet utan att skruva bort krängningshämmaren.

Bort med den gamla
Vi hissade upp bilen på en sida i bak.
Bild

Vi lyfte med domkraft med gummikudde ovanpå under den grövre länkarmen.
Vi lossade hjulet och ställde bilen på en pallbock placerad på bakre domkraftsfästet.
Bild

Vi sänkte domkraften och skruvade bort bultarna som håller fast dämparen. Här behövs det 17mm hylsa. Den övre är monterad utifrån och den nedre är monterad inifrån.
När bultarna var borta höjde vi upp domkraften igen tills bilen lyfte från pallbocken lite. Sedan placerade vi en andra pallbock under bromsskivan och sänkte domkraften så vikten låg på båda bockarna.
Denna manöver innebär att man kan ta sig runt krängningshämmaren som annars är i vägen för dämparens nedre fäste. Om dämparen är slut är det var bara att pressa den nedre delen bilen för att den ska lossna från fästpunkten. Den övre delen var bara att dra ner och rosthögen till dämpare var lös.

Dit med den nya
Vi observerade monteringsriktningen på den nya dämparen, lirkade in den förbi krängningshämmaren upp till det övre fästet och skruvades fast den försiktigt.
Sedan flyttade vi domkraften med gummikudde och pressade upp/ihop dämparen. När den var i jämnhöjd med den nedre fästpunkten var det bara att dra i den så att den gled på gummit över till fästpunkten.
Bild

Sedan tog vi bort domkraft och skruvade tillbaka bulten nere. Jag drog åt lagom förbannat hårt både uppe och nere och monterade tillbaka hjulet. Sedan var det dags för andra sidan.

Tidsåtgång
1h för första sidan. 30 min för andra sidan :)

Skillnad?
Ja! Enorm! Värt pengarna!
Före och Efter
BildBild

De gamla var inte direkt fina :)
Bild
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8