Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Hur kan vi generalisera från tidigare erfarenheter om Volvo använder nya material? En hel del när det gäller rostskydd handlar ju om andra saker än dem Vi Bilägare kan se vid en inspektion av det slag de utför. Ett av de allra viktigaste stegen framåt i utvecklingen av Volvos rostskydd var exempelvis den ökade/förbättrade användningen av galvanisering i karossen. Men exakt var det är galvat och hur mycket är ju knappast något Vi Bilägare kan avgöra med hjälp av sina rostskyddsinspektioner.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Den som lever får se.... man jag är alltid tveksam att kasta upp 3/4 mille på något man får se om det funkar...

Man har ju tidigare haft ett rostskydd som varit klassledande, beprövat och fungerande. Måste ju finnas en anledning till att man gör annorlunda nu. Det gnager ju alltid att det ska sparas pengar, som i Haldexfallet tex...
av andersuw
Visst! Jag påstår absolut inte att Volvo har och gör rätt på den här punkten utan bara att möjligheterna att bedöma saken är lite oklara. Det vore ju för övrigt också bra om Volvo någonstans berättade lite utförligare vad det är för nya material de förlitar sig på när det gäller rostskyddet. Jag har inte sett någon information om detta. Har du?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
För min egen del skulle det inte spela någon roll vilket land/klimat jag skulle bo i, jag skulle vilja ha det bästa rostskyddet ändå. Det betyder ju bara att bilen(eller karossen) kommer leva ÄNNU längre. :)

Men visst är det ju sveriges vägunderhåll under vintern som dödar bilarna här i förtid, det är vi nog alla överrens om.
Personligen tror jag det är en liten del konspiration inblandat också, dom vräker på lite extra salt för att ta kol på våran gamla bilpark, så folk köper nytt istället.
Då menar jag inte att allt saltande enbart är för det, men en del av det iaf... :roll:
Tror säkert dom kunde hitta på någon annan lösning som skulle vara lika, eller kanske t om mer, effektivt än rent salt mot halka - men då skulle det inte käka upp gamla bilar på samma sätt längre :roll:
av valln
andersuw skrev:Visst! Jag påstår absolut inte att Volvo har och gör rätt på den här punkten utan bara att möjligheterna att bedöma saken är lite oklara. Det vore ju för övrigt också bra om Volvo någonstans berättade lite utförligare vad det är för nya material de förlitar sig på när det gäller rostskyddet. Jag har inte sett någon information om detta. Har du?
Det står lite om galvanisering och olika lacklager i volvobibeln som finns hos droppbox som brukar länkas till i vissa inlägg.
Användarvisningsbild
av joel80
Många andra länder använder också rikligt med salt.. Danmark är duktiga på att salta, och Tyskland vräker på så fort det är nära nollan. Att tro att vi i Sverige är speciellt unika med saltandet är nog lite skevt. I övre halvan av landet är det många vägar som inte saltas nämnvärt under vintermånaderna, utan bara vid hösten och våren då temperaturen är närmre noll.
av andersuw
valln skrev:Det står lite om galvanisering och olika lacklager i volvobibeln som finns hos droppbox som brukar länkas till i vissa inlägg.
Låter intressant! Jag gissar att "Volvobibeln" avser det specialnummer om Volvo som svenska AMS gjorde för några år sedan. Men jag lyckas trots visst sökande inte hitta någon länk till den här på forumet. Kan du eller någon annan hjälpa mig på traven?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
valln skrev:
andersuw skrev:Visst! Jag påstår absolut inte att Volvo har och gör rätt på den här punkten utan bara att möjligheterna att bedöma saken är lite oklara. Det vore ju för övrigt också bra om Volvo någonstans berättade lite utförligare vad det är för nya material de förlitar sig på när det gäller rostskyddet. Jag har inte sett någon information om detta. Har du?
Det står lite om galvanisering och olika lacklager i volvobibeln som finns hos droppbox som brukar länkas till i vissa inlägg.
Man undrar ju vad som behöver uppfinnas ?:-/ , har ett gammalt för detta hyrsläp som rullat sedan 80-talet i saltslasket. Galvet är fortfarande perfekt och det finns inte en rostprick någonstans. Så det kan ju inte vara någon hemlighet hur man galvar så det håller i "evighet". Vad är det man forskar på, hur man får det att rosta snabbare? Eller hur man gör det tunnare o billigare?
av valln
andersuw skrev:
valln skrev:Det står lite om galvanisering och olika lacklager i volvobibeln som finns hos droppbox som brukar länkas till i vissa inlägg.
Låter intressant! Jag gissar att "Volvobibeln" avser det specialnummer om Volvo som svenska AMS gjorde för några år sedan. Men jag lyckas trots visst sökande inte hitta någon länk till den här på forumet. Kan du eller någon annan hjälpa mig på traven?
Nej, det står jättemycket teknisk information om Volvos modelprogram nu, särskilt SV-90. Det är Volvo som skrivit boken, undra om målgruppen kan vara försäljare och teknisk personal vid Volvo? Den var så omfattande att jag inte tror så många inom Volvo orkar läsa den desto mer...

Jag var helt säker på att du hade koll på filen och jag minns inte heller titeln, det var därför jag uttryckte mig så kryptiskt.
Jag ska leta efter den.
av andersuw
Låter om möjligt än intressantare! Stort tack för att du gör dig besväret att leta! :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]

Du har ju en -13 så då lär ju en […]