Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:Tänkte det men kändes så fel. Turbomätare på sugmotor liksom... sugmätare?
Um... en LTT är inte en sugmotor...
Läste... inte alls :oops: Fick bara för mig man haft turbomätare om man haft turbo. Går ekomätaren på något separat vakuum då eller får den samma tryck som en en turbomätare vid fullt ladd? Tänker om det är samma "funktion" men olika graderade mätare, typ?
Schmoyoho skrev:
Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:Tänkte det men kändes så fel. Turbomätare på sugmotor liksom... sugmätare?
Um... en LTT är inte en sugmotor...
Läste... inte alls :oops: Fick bara för mig man haft turbomätare om man haft turbo. Går ekomätaren på något separat vakuum då eller får den samma tryck som en en turbomätare vid fullt ladd? Tänker om det är samma "funktion" men olika graderade mätare, typ?
Det här svaret fick jag (bland annat) när jag frågade om Turbo/Economi mätare, i en annan tråd:

Skillnaden mellan turbomätaren och eco/vakuummätaren i stora drag är att en eco/vakuummätare mäter (ungefär) från - 1 bar till 0 bar medans en turbo mätare mäter från - 1 bar till + 1 bar med 0 bar i mitten. Detta är en ungefärlig beskrivning men i stora drag är det så det fungerar. På "våra" kära 740 modeller med insprutning är ett T-rör på vakumslangen ett lämpligt (enkelt) ställe. Om du sedan "läser på" om hur en vakummätare fungerar, och har en hyfsat nogrann mätare kan man "läsa ut" en hel del om motorns kondition

Mvh
Lennart

Att det blev just Econ mätare och inte Turbo berodde väl mer på pris och tillgänglighet så att säga, sen rör väl sig denna mer än en Turbomätare , ialla fall på min LTT (?), och det är ju alltid kul :oops:

Näst på tur är att få kopplat nivågivaren i expansions kärlet till lampan i panelen, så man får låg nivå i exp.kärlet att fungera också.
För den som vill veta så finns symbolen i instr.huset redan, ganska säker på att det var precis till höger om ABS lampan, men där finns ingen lampsockel nu...
För sisådär 2 månader sen knäppte det till i ryggstödet på förarstolen när jag skulle sätta mig, och vips försvann svankstödet, och man satt i en hängmatta....

Ganska obekvämt och tröttande, sökte lite på forumet och nätet och kom fram till att det nog gick att laga, beställde lite delar från Volvo, för säkerhets skull lite mer än jag behövde för det facila priset av 129kr...
.
Och en eminent tång för de sk märlorna på Ebay för 190kr med märlor till....

Var ute i garaget igår och fixade felet, tog max 45 minuter och man behöver inte lossa hela klädseln, bara 3 märlor nertill och vika upp ca 15 cm så har man full åtkomst :-)-)

Bilden visar insidan av ryggstödet, här är själva spännaren som vredet är fäst i, sitter i den vita plastdelen i mitten.
i framkant på den vita plasten syns nåt mörkgrått, det är det trasiga clipset som svankstödet ska var fäst i.....
Bild

Här är själva svankstödet och det nya clipset som det ska sitta fast i....
Bild

Nytt clips vs gammalt clips.....
Bild

Märltång......
Bild

Summan av detta, till er som har trasigt svankstöd (om det är clipset som är sönder...) köp nytt på volvo och fixa det, det är gör enkelt.... :D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]