Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Pajade VOC av smällen? Ser ut som det tagit lite stryk där uppe i taket.. Om inte, ringde bilen upp och tog kontakt med voc/assistans efter smällen?
DayDreamer skrev:Trodde nästan att batteriet borde varit bort kopplat men jag ser att instrumentet lyser brukar ju vara så viktigt annars med det gällande brand och airbag.

Det var att rejäla skador på innertaket och yttertaket. Det känns ju konstigt att det säkert blir skroten för denna bilen när allt annat är så nytt och fint men allt går ju inte att laga eller får inte lagas för den delen.
Batteriet var orört. Jo det är stora skador i taket... Mesta kraften togs upp av taket och det var väl ratten och bulan vid skärmen på instrumentpanelen som rädda oss från att få älgen i knät för hela instrumentpanelen är nerpressad mot golvet lite. Nej får väl se vad det blir av den, skulle skadebesiktigas imorgon.
joel80 skrev:Pajade VOC av smällen? Ser ut som det tagit lite stryk där uppe i taket.. Om inte, ringde bilen upp och tog kontakt med voc/assistans efter smällen?
Tror inte den ringde voc eftersom inga airbags löste. Antar att den inte reagera på nån kollision då. Precis efter krocken så skulle jag trycka på sosknappen men fanns inte så mycket kvar där uppe att trycka på upptäckte jag....
Jonnybcool skrev:
DayDreamer skrev:Trodde nästan att batteriet borde varit bort kopplat men jag ser att instrumentet lyser brukar ju vara så viktigt annars med det gällande brand och airbag.

Det var att rejäla skador på innertaket och yttertaket. Det känns ju konstigt att det säkert blir skroten för denna bilen när allt annat är så nytt och fint men allt går ju inte att laga eller får inte lagas för den delen.
Batteriet var orört. Jo det är stora skador i taket... Mesta kraften togs upp av taket och det var väl ratten och bulan vid skärmen på instrumentpanelen som rädda oss från att få älgen i knät för hela instrumentpanelen är nerpressad mot golvet lite. Nej får väl se vad det blir av den, skulle skadebesiktigas imorgon.
Ok förstår att det vart tungt för instrument brädan att bära upp vikten av en älg.
Jonnybcool skrev:
joel80 skrev:Pajade VOC av smällen? Ser ut som det tagit lite stryk där uppe i taket.. Om inte, ringde bilen upp och tog kontakt med voc/assistans efter smällen?
Tror inte den ringde voc eftersom inga airbags löste. Antar att den inte reagera på nån kollision då. Precis efter krocken så skulle jag trycka på sosknappen men fanns inte så mycket kvar där uppe att trycka på upptäckte jag....
Så med andra ord så är VOC värdelöst då man krockar med en älg då älgen träffar där knapparna sitter, tycker ju att dom borde ha någon krasch sensor där uppe som känner av om man koliderar med en älg och därefter larmar. Airbagarna lär väl aldrig lös ut om man krockar med en älg då det inte är fronten som tar smällen utan vindrutan/taket
Jösses, tänk att sitta i en liten Hyundai eller liknande :/

Aktiverades bältessträckarna eller gjorde SRS-systemet ingenting? Hur mycket fart förlorar man vid en älgkrock? Säg att man kör på älgen i 80 kmh, bromsas man snabbt ner till typ 50, eller är det ännu kraftigare inbromsning?

Jag tänker att inbromsningen inte är jättekrafig eftersom SRS-systemet är ansluten till en accelerometer som avgör om det är tillräckligt höga G-krafter för att krockkuddarna ska aktiveras, inte hur tillknycklad bilen blir. Har aldrig vart med om en kollision över huvud taget dock, så jag vet inte hur det är att krocka med älg.
I såna här lägen är ju knapparna placerade på fel ställe, vore bättre om de satt i mittkonsollen nånstans. Nej airbagsen lär ju sällan lösa ur i dessa typer av kollisioner.

Tror inte bältessträckarna eller nånting löste. Angående hur mycket fart man förlorar vet jag inte, jag vet inte vad min hastighet vid krocken var men skulle tippa på 50-60 km/h. Men själva smällen i sig vart ju inte kraftig i den aspekten att tog tvärstopp. Reagera på det både frugan och jag att smällen i sig vart ganska "mjuk". Mycket av kraften i kollisionen togs väl upp av att taket gav efter och även ratten och instrumentpanelen
Går det att dra ut bältena så har inte bältesträckarna löst ut det ska inte gå att dra ut bältena igen har jag för mig om bältesträckarna löst ut.
Mja, värre bilar har man sett repareras, men det är nog de invändiga skadorna här som gör att det är tveksamt.

Är det splitter från takluckan?
Har även testat detta själv för många år sen, dock med vänsterhanden klockan "11". Tämligen obehagligt. Inget man vill ha in i kupen direkt.
TommyP86 skrev:Mja, värre bilar har man sett repareras, men det är nog de invändiga skadorna här som gör att det är tveksamt.

Är det splitter från takluckan?
Har även testat detta själv för många år sen, dock med vänsterhanden klockan "11". Tämligen obehagligt. Inget man vill ha in i kupen direkt.
Okej. Ja hade inte skyddet för takluckan över så den kom ner som ett regn över oss. Kan tänka mig de, nej slipper helst de.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]