Pebben skrev:66nordin skrev:Hej alla volvo diggare här är en före detta merca-fan som undrar om cross-country modellen är rätt steg för mig att ta för nästa bilbyte.
Kör 11.2 mil per dag till jobbet varav 4.5 mil riktigt dålig grusväg !!.
vad tror ni pallar cross-countryn för detta eller ?
KoM GÄRNA med incitament för bilbytet kan även bli en del husvagnsdragning.
Nej det är inte rätt bil... Volvos framvagn är på tok för dålig för det. Du kommer att få byta delar kontinuerligt. Satsa på nån bil med bra kvalitét på fram/bakvagn om det är en gropig grusväg. Med andra ord inte heller Audi som är några år gammal. Den nya A6an skall tydligen vara bra enligt M och Bilprovningen. Så en A6 quattro kanske? Eller helt enkelt fortsätta med Merca.
Alla bilar har sina för och nackdelar...
Själv har jag gått från Volvo till Mercedes och tillbaka till Volvo igen. Nu kommer det ALLTID att vara Volvo! Men det är ju min åsikt som baseras på bla mitt tycke på hur en bil ska vara, min ekonomi, mitt körsätt, osv...
Har en V70N D5 MY04 som går kanonbra. Kör också runt med en stor boggi-husvagn, utan problem. Mercedes CDI motorer är också bra att dra husvagnar med, men tycker personligen att kraftmässigt från motorn så är där ett större "knä" på Mercedesn än på Volvon, dvs vid låga varv är där ingen kraft fram till ett visst varvtal då det kommer massor med kraft på en gång. På Volvon är där mer kraft på låga varv som mjukt och smidigt ökas för att maxas redan vid 1800 varv. En annan nackdel med Mercedes (kanske inte de allra nyaste då...) är att de rostar.