Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 66nordin
Hej alla volvo diggare här är en före detta merca-fan som undrar om cross-country modellen är rätt steg för mig att ta för nästa bilbyte.
Kör 11.2 mil per dag till jobbet varav 4.5 mil riktigt dålig grusväg !!.
vad tror ni pallar cross-countryn för detta eller ?
KoM GÄRNA med incitament för bilbytet kan även bli en del husvagnsdragning.
Användarvisningsbild
av CarMan
kör man på dålig grusväg, ska man har bil med stora hjul & ög profil, vilken XC70 har, men XC90 har ju ännu störe hjul
av 66nordin
ahh xc90 tror jag blir för oekonomisk för mig !!
Kanske en xc70 blir det rätta eller ??
Då gäller det att den tål det norrländska inlandet med tjälskott och diverse dåligt vägunderhåll !!
Tycker fan i mig att de ska sponsa oss med dessa dåliga vägar en suv till varje person i västernorrland !!
Användarvisningsbild
av Loner
Här jämtland är ju "varannan" bil XC70

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kaninte svara på din fåga. men rentgenerellt så gör ett större hjul att bilen tinte får lika gård smäll när den gör ner i ett hål
av Pebben
66nordin skrev:Hej alla volvo diggare här är en före detta merca-fan som undrar om cross-country modellen är rätt steg för mig att ta för nästa bilbyte.
Nej det är inte rätt bil... Volvos framvagn är på tok för dålig för det. Du kommer att få byta delar kontinuerligt. Satsa på nån bil med bra kvalitét på fram/bakvagn om det är en gropig grusväg. Med andra ord inte heller Audi som är några år gammal. Den nya A6an skall tydligen vara bra enligt M och Bilprovningen. Så en A6 quattro kanske? Eller helt enkelt fortsätta med Merca.
av Marbas
Pebben skrev:
66nordin skrev:Hej alla volvo diggare här är en före detta merca-fan som undrar om cross-country modellen är rätt steg för mig att ta för nästa bilbyte.
Nej det är inte rätt bil... Volvos framvagn är på tok för dålig för det. Du kommer att få byta delar kontinuerligt. Satsa på nån bil med bra kvalitét på fram/bakvagn om det är en gropig grusväg. Med andra ord inte heller Audi som är några år gammal. Den nya A6an skall tydligen vara bra enligt M och Bilprovningen. Så en A6 quattro kanske? Eller helt enkelt fortsätta med Merca.
Alla bilar har sina för och nackdelar...

Själv har jag gått från Volvo till Mercedes och tillbaka till Volvo igen. Nu kommer det ALLTID att vara Volvo! Men det är ju min åsikt som baseras på bla mitt tycke på hur en bil ska vara, min ekonomi, mitt körsätt, osv...

Har en V70N D5 MY04 som går kanonbra. Kör också runt med en stor boggi-husvagn, utan problem. Mercedes CDI motorer är också bra att dra husvagnar med, men tycker personligen att kraftmässigt från motorn så är där ett större "knä" på Mercedesn än på Volvon, dvs vid låga varv är där ingen kraft fram till ett visst varvtal då det kommer massor med kraft på en gång. På Volvon är där mer kraft på låga varv som mjukt och smidigt ökas för att maxas redan vid 1800 varv. En annan nackdel med Mercedes (kanske inte de allra nyaste då...) är att de rostar.
av Pebben
Marbas skrev:
Pebben skrev:

Själv har jag gått från Volvo till Mercedes och tillbaka till Volvo igen. Nu kommer det ALLTID att vara Volvo! Men det är ju min åsikt som baseras på bla mitt tycke på hur en bil ska vara, min ekonomi, mitt körsätt, osv...

Har en V70N D5 MY04 som går kanonbra. Kör också runt med en stor boggi-husvagn, utan problem. Mercedes CDI motorer är också bra att dra husvagnar med, men tycker personligen att kraftmässigt från motorn så är där ett större "knä" på Mercedesn än på Volvon, dvs vid låga varv är där ingen kraft fram till ett visst varvtal då det kommer massor med kraft på en gång. På Volvon är där mer kraft på låga varv som mjukt och smidigt ökas för att maxas redan vid 1800 varv. En annan nackdel med Mercedes (kanske inte de allra nyaste då...) är att de rostar.
Håller med dig, Volvo är underbara bilar men just gropig grusväg är ingen höjdare för Volvo har stora problem med kvalitén på framvagnen. Det är löjligt många procent som får underkänt i bilprovningen. Detta trots att bilprovningen inte är några mästare på att hitta fel.
av Marbas
Pebben skrev:
Marbas skrev:
Pebben skrev: Nej det är inte rätt bil... Volvos framvagn är på tok för dålig för det. Du kommer att få byta delar kontinuerligt. Satsa på nån bil med bra kvalitét på fram/bakvagn om det är en gropig grusväg. Med andra ord inte heller Audi som är några år gammal. Den nya A6an skall tydligen vara bra enligt M och Bilprovningen. Så en A6 quattro kanske? Eller helt enkelt fortsätta med Merca.

Håller med dig, Volvo är underbara bilar men just gropig grusväg är ingen höjdare för Volvo har stora problem med kvalitén på framvagnen. Det är löjligt många procent som får underkänt i bilprovningen. Detta trots att bilprovningen inte är några mästare på att hitta fel.
Det stämmer säkert (Volvos framvagnskvalitét). Det gäller att kompromissa... Jag valde byte av framvagnsdelar framför rost... :lol:
av 66nordin
Tack grabbar för alla tips !!
Ja det här med att fortsätta med mersa har jag funderat på men det är som sagt det här med rosteländet som skrämmer mig.
Värsta jag vet är rost på en bil, Volvos och audis framvagnsproblem känner jag också till men det kanske är så att man får ta det för att slippa undan rosten.

Verkar vara svårt med nyare bilmärken och hjulupphängningar.
Mersan jag hade bytte jag hjullager på bak efter 36.000 mil och var väl även nån spindelled i framvagnen det var allt , förresten kanske några stag i bakaxeln också.

Men det verkar vara svunna tider med sån kvalite´

xc70 har jag i åtanke med tanke på den långa fjädringsvägen , slukar groparna väl och behöver ej vara rädd för att underredet skall ta i tjälskotten !!

Nä vi skulle få sponsring av staten här i västernorrland med tanke på vägstandarden, sponsring för att köra SUV

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]