Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har vi varit på verkstad med våran Subaru XV igen. Det är 6-e gången (6000 mil). Dom 4-a första var gratis och utfördes där vi köpte den. Sedan blev det strul ( dom blev uppköpta) och vi kom inte i kontakt med dom. Vi kontaktade en fristående verkstad, känner ägaren lite då han bodde på våran gata som liten. Och min svåger (förre ägaren till min 745-a) känner honom väl och servar sina bilar där. Förra servicen (5000 mil) gjorde vi där, kostade 3200 kr (c:a) och var en vanlig "mellanservice). Denna service var en större service (oljebyte i växellåda (CVT automat) och slutväxlar (4×4)) mm, kostade 6200 kr. Har ju jobbat med bilar i princip hela mitt liv både professionellt och dom sista åren (35 år) som "amatör" och tycker att det mycket pengar. Men det är nog inget "överpris" vad jag förstår. Nästa service (och följande) ska jag göra själv. Om kroppen håller ihop.
Så länge ryggen, händerna och ögonen fungerar hjälpligt så offrar jag hellre min fritid än mina surt förvärvade slantar.

Jag har full förståelse att licenser, verktyg och lokaler kostar pengar men den tekniska kunskapen hos individen är en udda fågel idag och min känsla är att det idag bara byts komponenter och själva grundproblemet undersöks aldrig, säger datorn att det är det här felet så är det så.

Sen har ju priserna ökat rejält, oljan jag använder t.ex. har gått upp med 30:-/L så det leder ju till ytterligare påslag hos en verkstad för att bibehålla avansen och matcha lönehöjningar.

Mina kamremsbyten som jag gjort själv är ju bara dom en besparing på runt 4000 skattade kronor per byte. Det skojar man inte bort.
Spola växellådan

Volvo gör det. Tror inte det kostar jätt[…]

Service på våran bil

Så länge ryggen, händerna och &oum[…]

Sätta tätare serviceintervall ?

Hej Jag ska snart skaffa en nyare bil men jag vi[…]

https://www.reddit.com/r/FiestaST/comments/[…]