- mån 27 apr 2015, 19:27
#969384
Ja, det är ett bra utgångsläge i felsökningen. Det kan ju naturligtvis vara något annat fel i stället, men just detta att gnista och bränslepuls uteblir samtidigt är trasig vevaxelgivare i "första steget" vid felsökning.
Jag skrev det inte i det förra inlägget, men "startgasprovet" kan vara bra att känna till. Om motorn startar och går några sekunder på startgas, men stannar då gasen har tagit slut, är det något fel på bränsletillförseln. Det finns ju mycket att välja på där, filter, pumpar, reläer etc. etc. så det får man gå vidare med där.
Om man vet till 100% att bränslet fungerar, det kanske blir bensindoft, tändstiften blir blöta, man kanske lossar en anslutning och ser det flöda, men motorn ändå inte startar, så är det med största sannolikhet ett fel på tändningen. Men det är samma där, det finns mycket som kan fela i tändningen.
Man kan ju tillägga lite om startgas. Man skall absolut inte "dränka" i insugningsrören med startgas. När den kommer in i förbränningsrummet så "tvättar" den bort oljefilmen på cylinderväggarna om man är för generös med startgas. En kort dutt på några sekunder räcker gott.