Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Hur kollar man att vevaxellägesgivaren är hel, går det att mäta upp den?
Den sitter på en volvo 245 -90 med b230f motor
av Rådlös
Det skall gå att kontrollera i diagnosuttaget, men jag vet inte hur man gör. Sök här på forumet. Jag har läst det tidigare.

Du kan dock med en Ohmmeter kolla själv. På kabeln från vevaxelgivaren har du en kabelskarv, en gummiklädd kontakt stor som en tändsticksask, nästan. Den finns över ventilkåpan i bakändan på motorn. Böj bort gummit och öppna kontakten. Den har en sorts låsbygel som man får trycka på åt rätt håll så kan man öppna kontakten. I dom kontakter jag har stött på har det varit fyllt med vaselin. Det är för att skydda mot fukt. Så låt det vara kvar där. Ommät över stiften. Om givaren är hel så skall det vara i storleksordningen 200 - 300 Ohm. Jag minns inte det exakta värdet, men det blir ju lätt att konstatera, Är det oändligt mycket Ohm så är det avbrott någonstans. Om det däremot är 0 Ohm eller i närheten så det kortslutning. I båda fallen är givaren trasig.

Och om givaren är trasig så får du varken tändgnista eller bränslepuls. Det enda som fungerar är startmotorn. Det finns mycket skrivet om detta här på forumet. Får du antingen gnista eller bränsle men ändå ingen start, så är det inte fel på vevaxelgivaren.
av pevalge
Jag får varken gnista eller bränsle, det är därför jag misstänker att det kan vara vevaxel givaren.
Jag ska kolla dom sakerna ikväll
av Rådlös
Ja, det är ett bra utgångsläge i felsökningen. Det kan ju naturligtvis vara något annat fel i stället, men just detta att gnista och bränslepuls uteblir samtidigt är trasig vevaxelgivare i "första steget" vid felsökning.
Jag skrev det inte i det förra inlägget, men "startgasprovet" kan vara bra att känna till. Om motorn startar och går några sekunder på startgas, men stannar då gasen har tagit slut, är det något fel på bränsletillförseln. Det finns ju mycket att välja på där, filter, pumpar, reläer etc. etc. så det får man gå vidare med där.
Om man vet till 100% att bränslet fungerar, det kanske blir bensindoft, tändstiften blir blöta, man kanske lossar en anslutning och ser det flöda, men motorn ändå inte startar, så är det med största sannolikhet ett fel på tändningen. Men det är samma där, det finns mycket som kan fela i tändningen.

Man kan ju tillägga lite om startgas. Man skall absolut inte "dränka" i insugningsrören med startgas. När den kommer in i förbränningsrummet så "tvättar" den bort oljefilmen på cylinderväggarna om man är för generös med startgas. En kort dutt på några sekunder räcker gott.
av pevalge
Jag har provat att mäta upp givaren fick 179 ohm mellan 2 stift fick inget vid det 3 stiftet.
Jag provade även att kolla givaren via diagnos uttaget och fick ingen signal från givaren, så det borde vara den som är trasig?
av Rådlös
Njaaeeeäää. Om du får 179 ohm så är ju den avkännarspolen hel. Vi förutsätter att du mätte på den kabeln som går till vevaxelgivaren? Mäter man på den andra som går till styrdatorn så får man helt säkert ett ohmvärde, men det är okänt och helt ointressant i detta läget.
Nu kan det ju i och för sig vara en glappkontakt någonstans från givaren. Det är teoretiskt möjligt. Har du varvräknare i bilen? Den skall ge en kort puls och nålen hoppar till lite när man vrider om tändningsnyckeln. Det studsar alltså en spänningspuls genom givarspolen, men den är liten och mycket kortvarig. Kan man se det så är det ytterligare ett tecken på att givaren är hel.
Om du är upplagd för experiment kan du ju köpa en givare på skroten. Kontrollmät den först så det inte är avbrott i den. Montera den sedan och pröva. Själva givaren sitter tämligen trångt till nere över svänghjulet, men det skall gå att få loss den. Andra har lyckats tidigare. Det får vara som bevis på att det går.
Jag har aldrig testat själv med givaren och diagnosuttaget, så jag kan inte kommentera det. Men märkligt ändå att du fick positivt svar med ohmmetern.
av pevalge
Ja jag mätte till givaren, det sitter 3 stift i den kontakten mellan 2 av dom stiften var det 179 ohm och det 3 fick jag inget värde. Jag har ingen varv räknare i bilen så jag kan inte se om den rör sig. Jag har beställt en ny givare på mekonomen som jag får i morrn så då får man se om den startar
av Rådlös
Det tredje stiftet har ingen funktion. Det bara finns med och används förmodligen i andra sammanhang där samma kontakthus förekommer. Var det vaselin i kontakten?
Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]