Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Känn på slangarna när motorn är varmkörd och värmen är på. Båda ska vara rätt varma.

Om de inte är varma cirkulerar ingen kylvätska, vilket då beror på att kranen inte öppnar eller (mer troligt) att värmepaketet är igensatt.

Spjället för värmen styrs elektriskt, av en servomotor (sitter ganska lätt åtkomlig bakom handskfacket). Om själva motorn går sönder får man blinkande AC/OFF-lampa och felkoder att läsa ut. Men kanske kan något mekaniskt gå sönder så att spjället inte öppnar sig. (Spjällen som styr luftflödet till golv/defroster etc styrs med vakuum, men hur illa de än fungerar får man varmluft ändå.)
av lokove
Kan det vara så enkelt att vakuumslangen lossnat eller läcker? Denna ventil styr alltså kylvattnet in till värmepaketet?
av NilsO
Njae, tyvärr är det så att

vakuum på = armen dras in = ventilen stänger
inget vakuum = armen släpps ut = ventilen öppnar

Så om vakuumledningen läcker är ventilen öppen hela tiden. Därmed inte sagt att värmen är på hela tiden i kupén, för den styrs som sagt av ett luftspjäll. Kranen har bara två lägen, öppen och stängd. Stängd är den främst när det är varmare utomhus än vad man vill ha det inne i bilen.
av lokove
Hej
För att få en ände denna tråd. Jag såg att kylvätskenivån var VÄLDIGT låg. Fyllde på ca tre liter!!!
Då misstänkte jag naturligtvis ett läckage. När jag tittade noga så såg jag ett läckage vid vattenpumpens tätning mot topplocket. Jag misstänker att föregående ägare bytt pumpen själv.
Nu har jag i alla fall hittat en orsak.
Vad gäller armen på ventilen så ser jag inte att den rör sig men det kanske krävs att motorn får gå en längre stund för att få igång vacuumet.

Det går framåt. Nu blir det vattenpumpsbyte....

//Ove
av lokove
Oj, tack för tipset. Har aldrig hört talas om den firman. Svensk?
av andy78
De har en address i sverige, men kontor över hela europa, man lägger beställningarna på en svensk sida och det skickas sedan från något lager i europa, välkända märken, bra priser och billig frakt.
Kommer sedan hem med UPS till dörren.

Jag brukar beställa därifrån eller från reservdelar24.se
av lokove
Tack Andy!
Har inte hört tals om den firman förut.

Tack!
av andy78
lokove skrev:Tack Andy!
Har inte hört tals om den firman förut.

Tack!
Jag köper alla mina delar från dessa 2 firmor finns ingen anledning att köpa delar på bmw eller volvo eller mekonomen när jag kan handla billigare från denne sida, kolla tex vad de tar för en tändspole till v70 II.
Jag gillar deras koncept även fast de har de stora märkena så finns även eller budgetalternativ bra om man ska serva en gammal bil och inte vill lägga ned några större pengar.

Jag tycker det är bra det behövs fler aktörer på marknaden även om de bara är på nätet.
Som allt annat på nätet så måste man vara säker på att man beställer rätt del.
Senast redigerad av 1 andy78, redigerad totalt 0 gånger.
av lokove
Hej!
För att avsluta denna tråd så var det som följande:
En vattenläcka, dvs en trasig packning mellan vattenpump och topplock, gjorde att kylvattnet läckte ut. Det var knappt halva kylvätskan kvar och det räckte alltså inte för att komma in till kupéen och lämna värme.
Vattenpumpen är nu bytt, kylvätska påfyllt och kupéen blir varm.

Jag vill passa på att tacka er för all kunskap och tips.

MVH Ove
Stefans 968

Va även en del riktigt hårda nyare bila[…]

B18 SU HS6 motor rusar

Om den skulle få för mycket bensin bord[…]

Konstigt ljud

Det låter verkligen som samma problem som ja[…]

Åk till skroten och köp en bygel dä[…]